حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش هشتم

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش هشتم

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

حفاظت از داده‌های خود در شبکه‌های‌اجتماعی
کاربران مشکوک یا ناآشنا را در فیس‌بوک مسدود کنید

شما همچنین یک ویژگی «فهرست مسدود» در تنظیمات حریم‌خصوصی خود دارید. اگر بخواهید افراد را بلاک کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید با آن‌ها در فیس‌بوک تعامل داشته باشید. برای کاربرانی که خارج از فیس‌بوک نمی‌شناسید که با شما دوست می‌شوند و سپس با پرسیدن سؤالات شخصی و مکرر باعث ناراحتی شما می‌شوند یا به شما فشار می‌آورند تا آن‌ها را به صورت آفلاین ملاقات کنید، مسدود کردن آن‌ها یک گزینه مناسب است. Just Ask Gemalto می‌گوید: "شما همچنین یک ویژگی "Block List" در تنظیمات حریم‌خصوصی خود دارید. اگر بخواهید افراد را مسدود کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید با آن‌ها در فیس‌بوک تعامل داشته باشید." مسدود کردن کاربران سایه به این معنی است که آن‌ها نمی‌توانند به شما پیام بدهند، با شما تماس بگیرند یا ببینند که شما آنلاین هستید. در واقع، آن‌ها اصلا نمی‌توانند نمایه شما را مشاهده کنند.

 

از توییت های خود محافظت کنید

اگر از توییتر برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید توییت های شما در دسترس عموم قرار گیرد. با این حال، اگر از توییتر برای ارتباطات شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید توییت‌های خود را به صورت خصوصی تنظیم کنید، به این معنی که فقط دنبال کنندگان تأیید شده قادر به مشاهده محتوای شما هستند.

 

تنظیمات حریم‌خصوصی خود را به طور منظم بررسی کنید.

گزینه‌های حفظ حریم‌خصوصی همیشه در پلتفرم‌های شبکه‌های‌اجتماعی در حال تغییر هستند، بنابراین مطمئن شوید که تنظیمات شخصی خود را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید. به گفته Social Media Examiner، «محتوای آپلود شده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی همیشه امن نیست، بنابراین درک نحوه استفاده از ویژگی‌های حریم‌خصوصی که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی شما ارائه می‌دهند، ضروری است». برای اطلاع از نحوه به‌روز‌رسانی تنظیمات حریم‌خصوصی خود در هر یک از شبکه‌های‌اجتماعی محبوب، روی مقاله کامل کلیک کنید.

 

بدانید دوستان شما چه کسانی هستند

از ابزارهایی برای مدیریت اطلاعاتی که با دوستان در گروه‌های مختلف به اشتراک می‌گذارید یا حتی چندین صفحه آنلاین دارید، استفاده کنید. درخواست دوستی تصادفی در فیس‌بوک از افرادی که نمی‌شناسید را نپذیرید. "برخی از سرگرمی‌ها ایجاد مجموعه بزرگی از دوستان از جنبه‌های مختلف زندگی شما است. این بدان معنا نیست که همه دوستان برابر هستند. از ابزارهایی برای مدیریت اطلاعاتی که با دوستان در گروه‌های مختلف به اشتراک می‌گذارید یا حتی چندین صفحه آنلاین دارید، استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک شخصیت عمومی به عنوان یک وبلاگ نویس یا متخصص ایجاد کنید، یک نمایه باز یا یک صفحه "طرفدار" ایجاد کنید که مشارکت گسترده را تشویق می‌کند و اطلاعات شخصی را محدود می‌کند. از نمایه شخصی خود برای حفظ دوستان واقعی خود استفاده کنید (آن‌هایی که می‌دانید به آن‌ها اعتماد دارید. ) بیشتر با زندگی روزمره شما هماهنگ است."

 

از تایید دو مرحله‌ای برای لینکدین استفاده کنید

لینکدین به اعضا این امکان را می‌دهد که تأیید دو مرحله‌ای را برای حساب‌هایشان فعال کنند. هر زمان که بخواهید از دستگاهی که حساب LinkedIn شما آن را نمی‌شناسد وارد شوید، باید رمز‌عبور حساب و کد عددی از طریق پیامک به تلفن شما ارسال شود. طبق پستی در Business News Daily. این تضمین می‌کند که اگر شخصی رمز‌عبور حساب شما را بشکند، نمی‌تواند وارد حساب‌کاربری شما شود مگر اینکه به کد شما دسترسی پیدا کند - به این معنی که باید دستگاه تلفن‌همراه شما را نیز در اختیار داشته باشد.

 

در صورت هک‌شدن به دوستان خود اطلاع دهید

گاهی اوقات، هک‌شدن شبکه‌های‌اجتماعی به این معنی است که دوستان شما ممکن است توسط مجرمانی که وانمود می‌کنند شما هستند فریب داده شوند. یا، حتی اگر آن‌ها رمز‌عبور را تغییر داده باشند یا فعالیت‌هایی انجام داده باشند که منجر به مسدود شدن حساب شما توسط سرویس شده است، حتی ممکن است از حساب خود مسدود شوید. "اگر دسترسی به حساب خود قفل شده باشد یا دسترسی به آن مسدود شده باشد، بسیاری از سرویس‌های وب دارای مراحلی هستند تا بتوانید دوباره وارد شوید. به عنوان مثال، فیس‌بوک سیستمی‌دارد که می‌توانید از یک منبع قابل اعتماد مانند یک دوست برای بازگرداندن آن استفاده کنید. حساب خود را. بخش راهنمای هر سرویس را برای دستورالعمل‌های خاص جستجو کنید. در مورد دوستان، باید به مخاطبین خود اطلاع دهید که هک شده‌اید و مشکل را به سایت گزارش دهید. همچنین، اسکن رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود را با استفاده از یک برنامه آنتی‌ویروس قابل اعتماد و به‌روز، "re/code را توصیه می‌کند.

 

محافظت از داده‌های خود به صورت آنلاین
از انجام تراکنش‌های حساس در وای‌فای عمومی خودداری کنید

کار در کافی شاپ محلی ممکن است جذابیت خاصی داشته باشد، اما تکیه بر اتصال Wi-Fi عمومی به این معنی است که اطلاعات شما توسط افراد خارجی قابل رهگیری است. از انجام تراکنش‌های بانکی و ارسال اطلاعات حساس دیگر از طریق شبکه وای‌فای عمومی خودداری کنید. همانطور که FTC اشاره می‌کند، "اگر از یک شبکه ناامن برای ورود به یک سایت رمزگذاری نشده استفاده می‌کنید - یا سایتی که فقط در صفحه ورود به سیستم از رمزگذاری استفاده می‌کند - سایر کاربران در شبکه می‌توانند آنچه را که می بینید و ارسال می‌کنید ببینند. می‌تواند جلسه شما را ربوده و به عنوان شما وارد سیستم شوید."

 

از تنظیمات حریم‌خصوصی وب‌سایت استفاده کنید

وب‌سایت‌های غیر از پلتفرم‌های شبکه‌های‌اجتماعی نیز برخی از گزینه‌های حفظ حریم‌خصوصی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، یوتیوب (که احتمالاً می‌تواند یک پلت فرم شبکه‌اجتماعی نیز در نظر گرفته شود)، به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوها را خصوصی یا فقط توسط افراد مشخصی قابل مشاهده باشند. "شما اغلب می‌توانید کنترل‌های حریم خصوصی را در یک سایت با پیمایش به کنترل پنل یا منوی تنظیمات بیابید. گاهی اوقات، وب‌سایت‌ها توجه را به کنترل‌های حریم‌خصوصی جلب می‌کنند در حالی که در موارد دیگر آن‌ها را در دسته‌های گسترده تر مانند "تنظیمات حساب" گروه بندی می‌کنند. کنترل‌های حریم‌خصوصی نیز ممکن است در طول فرآیند ثبت‌نام برای یک سرویس آنلاین یا حساب جدید ارائه می‌شود. برای محافظت از حریم خصوصی خود، باید کنترل‌های حریم‌خصوصی را که در یک وب‌سایت/پلتفرم خاص در دسترس شماست، قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌شخصی در سایت یا با آن، کاوش و درک کنید." اعتماد کنید.

 

فراموش نکنید که از سیستم خارج شوید

ورود به سرویس‌های آنلاین زمانی ضروری است که نیاز به دسترسی به حساب‌های شخصی خود دارید، اما بسیاری از کاربران پس از پایان استفاده از سرویس فراموش می‌کنند از سیستم خارج شوند. "اما هنگام استفاده از رایانه‌های عمومی مانند یک کافه سایبری یا کتابخانه، به یاد داشته باشید که حتی پس از بستن مرورگر ممکن است همچنان به سرویس‌هایی که استفاده می‌کردید وارد شوید. بنابراین هنگام استفاده از رایانه عمومی، حتما با کلیک کردن بر روی آن از سیستم خارج شوید. عکس حساب یا آدرس ایمیل خود در گوشه سمت راست بالا و انتخاب خروج از سیستم. اگر اغلب از رایانه‌های عمومی استفاده می‌کنید، از تأیید صحت 2 مرحله‌ای برای کمک به حفظ امنیت حساب خود استفاده کنید و برای خروج از حساب‌های خود و بستن مرورگر خود بسیار مراقب باشید. با توجه به مرکز ایمنی گوگل، زمانی که استفاده از وب را تمام کردید.

اگر تا به اینجای نوشته از نکات ما لذت بردید، قسمت‌های دیگر را مطالعه کنید! همچنین خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: