حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش هفتم

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش هفتم

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

 

محافظت از اعتبار شما
مراقب پیشنهادات کمکی پس از نقض داده‌ها باشید

این یک واقعیت تاسف بار است که نقض داده‌ها بر یک شرکت بزرگ و در نتیجه صدها هزار مشتری آن تأثیر می‌گذارد، فرصتی برای سارقان ایجاد می‌کند. "در پاسخ به یک ایمیل ناخواسته که خدمات نظارت بر اعتبار را تبلیغ می‌کند، بسیار مراقب باشید، زیرا بسیاری از این پیشنهادات تقلبی هستند. اگر به نظارت بر اعتبار علاقه دارید و خرده فروش یا بانک شما به صورت رایگان ارائه نمی‌دهد، مستقل خود را انجام دهید. تحقیق برای یافتن یک سرویس معتبر،" FDIC.gov پیشنهاد می‌کند. تماس با یکی از سه دفتر اعتباری اصلی (Experian، Equifax، و TransUnion) و درخواست هشدار کلاهبرداری با یک تماس، راهی عالی برای کنترل فعالیت‌های مشکوک است. "شما فقط باید با یکی از سه دفتر اعتباری تماس بگیرید. دفتری که با شما تماس می‌گیرید باید با دو دفتر دیگر تماس بگیرد. این هشدار کلاهبرداری یک تماس حداقل به مدت 90 روز در پرونده اعتباری شما باقی می ماند. هشدار کلاهبرداری از طلبکاران می‌خواهد که تماس بگیرند. قبل از باز کردن هر گونه حساب جدید یا افزایش محدودیت‌های اعتباری در حساب‌های فعلی خود. هنگامی که یک هشدار تقلب در گزارش اعتباری خود قرار می‌دهید، در صورت درخواست، حق دریافت یک گزارش اعتباری رایگان از هر یک از سه دفتر اعتباری را دارید." ژنرال لوری سوانسون

 

از وب‌سایت‌های آشنا خرید کنید

صدها هزار خرده فروش آنلاین وجود دارد که به عنوان فروشندگان تجارت الکترونیک شناخته می‌شوند که برخی از آن‌ها معتبرتر از دیگران هستند. همیشه از یک خرده فروش معروف که با آن آشنایی دارید خرید کنید، نه از سایت‌های کوچکتر و ناآشنا که صرفاً می‌توانند نمای سرقت کارت اعتباری باشند. وقتی نوبت به خرید آنلاین می‌رسد، بهتر است به جای انتخاب یک وب‌سایت تصادفی با موتورجستجو، از یک وب‌سایت قابل اعتماد استفاده کنید. اگر با شرکت و وب‌سایت آشنا هستید، جلوگیری از کلاهبرداری آسان‌تر است. به عنوان مثال، بسیاری از اقلام مصرف کننده می‌توانند به همین راحتی با قیمت‌های رقابتی با استفاده از Amazon.com در مقابل یافتن خرید آنلاین بوتیک خریداری شود. به گفته NENS.com، آمازون شهرت و قوانینی دارد که باید رعایت کند. علاوه بر این، خرده‌فروشان آنلاین عمده احتمال بیشتری دارد که گزینه‌های محافظت از تقلب و توانایی بازگرداندن کالاهای آسیب دیده یا معیوب را ارائه‌دهند.

 

یک گزارش اعتباری رایگان دریافت کنید

شرکت‌های بیمه Secura توصیه می‌کنند سالانه یک کپی از گزارش اعتباری خود دریافت کنید. "قانون FACT سال 2003 به شما این حق را می‌دهد که یک بار در سال از سه دفتر اعتباری یک گزارش اعتباری رایگان دریافت کنید. گزارش‌ها باید از نظر فعالیت های تقلبی بررسی شوند.

 

در خرید آنلاین - برای خریدهای شخصی و تجاری دقت کنید

از آنجایی که خرید آنلاین یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای به سرقت رفتن شماره‌کارت اعتباری شماست، برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که یک کارت اعتباری جداگانه و با موجودی پایین به‌خصوص برای خریدهای آنلاین داشته باشید. "امنیت خرید آنلاین یک نگرانی برای همه کسانی است که از طریق اینترنت خرید می‌کنند، اما همچنین برای رهبران مشاغل - و نه فقط برای کسانی که در بخش خرده فروشی هستند. کارت اعتباری شرکت." اطلاعات امنیتی را توضیح می‌دهد.

 

حفاظت از داده‌های خود در شبکه‌های‌اجتماعی
اطلاعات زیادی را در شبکه‌های‌اجتماعی به اشتراک نگذارید

شبکه‌های‌اجتماعی برای بسیاری از افراد به یک روش زندگی تبدیل شده است، اما اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شخصی بیش از حد در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی شما می‌تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، بسیاری از هکرها با استفاده از ترکیبی از اطلاعات رایج (مانند نام، آدرس و سایر جزئیات) که به راحتی در پروفایل رسانه‌های اجتماعی کاربران یافت می‌شوند، رمزهای‌عبور را با موفقیت حدس می‌زنند. "اطلاعاتی که شما را آسیب پذیر می‌کند، مانند آدرس یا اطلاعات مربوط به برنامه یا برنامه‌های روزمره خود را ارسال نکنید. اگر ارتباطات شما اطلاعاتی درباره شما ارسال می‌کنند، مطمئن شوید که اطلاعات ترکیبی بیش از آن نیست که افراد غریبه بدانند. هنگام ارسال اطلاعات، از جمله عکس‌ها، در مورد اتصالات خود مراقب باشید،" تیم آمادگی اضطراری رایانه‌ای ایالات‌متحده (US-CERT) توصیه می‌کند.

 

تنظیمات حریم‌خصوصی شبکه‌های‌اجتماعی خود را سفارشی کنید

شبکه‌های‌اجتماعی مانند فیس‌بوک به کاربران این امکان را می‌دهد تا تنظیمات حریم‌خصوصی خود را شخصی سازی کنند. به عنوان مثال، در فیس‌بوک، می‌توانید انتخاب کنید چه کسی می‌تواند محتوایی را که پست می‌کنید ببیند و چه کسی می‌تواند اطلاعات نمایه شما مانند محل‌کار، تاریخ تولد و زادگاه شما را مشاهده کند. همیشه بالاترین سطح از حریم‌خصوصی ممکن را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات‌شخصی شما در دست افرادی با اهداف مخرب قرار نمی‌گیرد. محتوایی که به صورت آنلاین پست می‌کنید برای مدت طولانی در دسترس خواهد بود، اما می‌توانید تنظیمات حریم‌خصوصی را در اکثر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی سفارشی کنید. این روی چه کسی می‌تواند با شما تماس بگیرد و چه کسی می‌تواند اطلاعاتی که پست می‌کنید را ببیند، تأثیر می‌گذارد. انتخابگر باشید: در حالی که اشتراک‌گذاری آن سرگرم‌کننده است. اطلاعات، شهرت آنلاین خود را در ذهن داشته باشید. و اگر بیش از حد اطلاعات را به صورت عمومی افشا کنید، ممکن است توسط سارقان هویت برای ربودن هویت شما استفاده شود." Chronicle of Data Protection پیشنهاد می‌کند.

 

به "دوستانی" که ادعا می‌کنند دزدیده شده‌اند یا داستان‌های باورنکردنی دیگری دارند اعتماد نکنید

فیس‌بوک به یک پلتفرم خطرناک برای کاربرانی که مراقب نیستند تبدیل شده است. کلاهبرداری‌هایی انجام شده است که برخی با موفقیت در شبکه‌اجتماعی انجام شده است که شامل دزدانی می‌شود که به عنوان کاربران در لیست دوستان یک فرد ظاهر می شوند و پس از ظاهراً سرقت در یک کشور خارجی درخواست کمک مالی می‌کنند. کاربران غیر مشکوک که صرفاً می‌خواهند به دوستان خود کمک کنند، ممکن است به این مجرمان پول بفرستند و این ترفند را تشخیص ندهند. به گفته BBB، «هر چیزی را که در فیس‌بوک مسنجر می‌خوانید، باور نکنید، حتی اگر به نظر می‌رسد که از طرف کسی است که می‌شناسید و به او اعتماد دارید... به خصوص اگر شامل دریافت یا ارسال پول باشد.» هرگز به کسی که نمی‌تواند تأیید کند که در واقع همان فردی است که ادعا می‌کند هستند اعتماد نکنید. سوالات استراتژیکی بپرسید که پاسخ آن‌ها به راحتی در نمایه کاربر در دسترس نیست یا به راحتی به صورت آنلاین یافت می‌شود. اگر مشکوک به نظر می‌رسد، از طریق تلفن یا یک روش ارتباطی دیگر با فرد تماس بگیرید تا سعی کنید ماجرا را تأیید کنید.

اگر تا به اینجای نوشته از نکات ما لذت بردید، قسمت‌های دیگر را مطالعه کنید! همچنین خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: