حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش پنجک

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش پنجک

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

محافظت از هویت شما
از رمزهای‌عبور امن استفاده کنید

گذرواژه‌ها به‌راحتی توسط هکرها شکسته می‌شوند، به‌ویژه اگر از روش‌های درست ایجاد رمز‌عبور استفاده نکنید. بهترین رمزهای‌عبور شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص است. همچنین باید از استفاده از کلمات یا ترکیبات الفبایی که به راحتی حدس می‌زنند، مانند نام کودکان یا حیوانات خانگی، تاریخ تولد، آدرس و اطلاعات مشابهی که توسط شخصی که به نمایه فیس‌بوک شما یا از طریق جستجوی گوگل به راحتی قابل حدس زدن هستند، خودداری کنید. "هرچه رمز‌عبور شما کوتاه تر و پیچیده‌تر باشد، مجرمان سایبری سریعتر ترکیب صحیحی از کاراکترهای رمز‌عبور شما را پیدا می‌کنند." اتحاد CSA را پیشنهاد می‌کند.

 

از شماره‌تلفن، آدرس، یا سایر اطلاعات قابل شناسایی شخصی به عنوان رمز‌عبور استفاده نکنید

از اعداد یا ترکیبات مرتبط با سایر اطلاعات قابل شناسایی شخصی به عنوان تمام یا حتی بخشی از رمزهای‌عبور خود استفاده نکنید. "از هیچ بخشی از شماره تامین اجتماعی خود (یا هر اطلاعات حساس دیگری مانند شماره‌کارت اعتباری) به عنوان رمز عبور، شناسه کاربری یا شماره شناسایی شخصی (PIN) استفاده نکنید. اگر شخصی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند، یکی از اولین چیزهایی است که آن‌ها برای ورود به حساب شما استفاده می‌کنند،" بانک آمریکا توصیه می‌کند.

 

هنگام به اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شخصی بیش از حد محتاط باشید

این نکته برای دنیای آنلاین و آفلاین کاربرد دارد: چه کسی اطلاعات‌شخصی شما، مانند شماره تامین اجتماعی یا اطلاعات کارت اعتباری شما را می‌خواهد؟ چرا به آن نیاز دارند؟ چگونه از آن استفاده خواهند کرد؟ آن‌ها چه اقدامات امنیتی برای اطمینان از اینکه اطلاعات خصوصی شما خصوصی باقی می مانند؟ طبق گفته وزارت دادگستری، «به اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شخصی با دیگرانی که شخصاً آن‌ها را نمی‌شناسید، یکی از بزرگترین خطرات آنلاین شما است. اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس مانند آدرس، شماره‌تلفن، نام اعضای خانواده، اطلاعات خودرو، رمز‌عبور، سابقه کار، وضعیت اعتباری، شماره تامین اجتماعی، تاریخ تولد، نام مدرسه، اطلاعات پاسپورت، شماره گواهینامه رانندگی، شماره بیمه‌نامه، شماره وام ، شماره‌کارت اعتباری/ نقدی، شماره پین و اطلاعات حساب‌بانکی خطرناک است و باید از آن‌ها اجتناب کرد. در نظر بگیرید که نام خود را از وب‌سایت‌هایی حذف کنید که اطلاعات‌شخصی شما را که از سوابق عمومی (از جمله شماره‌تلفن، آدرس، آواتارهای رسانه‌های اجتماعی و تصاویر شما) با هر کسی در اینترنت به اشتراک می‌گذارند، به اشتراک می‌گذارند.»

 

مراقب تقلید کنندگان باشید

اطلاعات‌شخصی خود را از طریق تلفن، از طریق پست یا از طریق اینترنت در اختیار دیگران قرار ندهید، مگر اینکه تماس را آغاز کرده باشید یا بدانید که با چه کسی سروکار دارید. در ارتباط با نکته قبلی، بسیاری از فریبکاران هستند که سعی می‌کنند با تظاهر به بانک، شرکت کارت اعتباری یا نهاد دیگر، مصرف‌کنندگان را فریب دهند تا اطلاعات شخصی حساس خود را ارائه‌دهند. این می‌تواند از طریق تلفن یا آنلاین، از طریق ایمیل‌های فیشینگ یا وب‌سایت‌هایی که برای تقلید از ظاهر و احساس شرکت معتبر طراحی شده‌اند، اتفاق بیفتد. "مطمئن شوید که می‌دانید چه کسی اطلاعات‌شخصی یا مالی شما را دریافت می‌کند. اطلاعات‌شخصی خود را از طریق تلفن، از طریق پست یا از طریق اینترنت در اختیار دیگران قرار ندهید، مگر اینکه تماس را آغاز کرده باشید یا بدانید که با چه کسی سروکار دارید. اگر شرکتی که ادعا می‌کند یک حساب کاربری با شما دارد ایمیلی ارسال می‌کند و اطلاعات‌شخصی را می‌خواهد، روی پیوندهای موجود در ایمیل کلیک نکنید. در عوض، نام شرکت را در مرورگر وب خود تایپ کنید، به سایت آن‌ها بروید و از طریق خدمات مشتری با آن‌ها تماس بگیرید. یا با شماره خدمات مشتری درج شده در صورت حساب خود تماس بگیرید. از کمیسیون تجارت فدرال توصیه می‌کند که آیا شرکت واقعاً درخواستی ارسال کرده است یا خیر.

 

رمزهای‌عبور را با دقت به اشتراک بگذارید

این یک نکته حفاظت از داده است که توسط بسیاری از کارشناسان امنیتی تاکید شده است، با این حال هنوز افراد زیادی هستند که از این توصیه پیروی نمی‌کنند. حقیقت این است که در محیط مدرن غیر عملی است. خانواده‌ها باید گذرواژه حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و سایر خدمات آنلاین را با همسران خود به اشتراک بگذارند و بسیاری از آن‌ها یک ورود واحد به سرویس‌هایی مانند نتفلیکس به اشتراک می گذارند. در محل‌کار، دلایل فراوانی وجود دارد که چرا همکاران ممکن است نیاز به اشتراک‌گذاری اعتبار ورود به سیستم داشته باشند. شما نباید بدون نگرانی رمز‌عبور را ارائه دهید. در عوض، تعیین کنید که شخص دیگری به طور قانونی نیاز به دسترسی به اطلاعات‌شخصی یا حساب شما دارد و به صورت موردی اجازه دسترسی را بدهید. اگر شخص دیگری برای یک هدف مجزا و مجزا نیاز به دسترسی دارد، پس از اتمام کار و دیگر نیازی به دسترسی نداشت، رمز‌عبور خود را تغییر دهید. گزینه دیگری که در مقاله‌ای در PCMag پیشنهاد شده است، استفاده از یک مدیر رمز عبور است که می‌تواند اطلاعات ورود به سیستم را با افراد دیگر به اشتراک بگذارد بدون اینکه آن‌ها واقعاً قادر به مشاهده یا تفسیر اطلاعات ورود باشند.

 

از رمز‌عبور یکسان برای بیش از یک حساب یا سرویس استفاده نکنید

وقتی این واقعیت را در نظر بگیرید که هرگز نباید از یک رمز‌عبور برای بیش از یک حساب یا سرویس استفاده کنید، یک مدیر رمز‌عبور ایده بهتری به نظر می‌رسد. در مورد آن فکر کنید: اگر یک هکر رمز‌عبور شما را در یک وب‌سایت شکسته باشد، ناگهان رمز‌عبور شما را برای ده‌ها بار دیگر شکسته است. اما به خاطر سپردن تعداد زیادی گذرواژه که یک فرد معمولی برای دسترسی به حساب‌ها و سرویس‌های بسیاری که این روزها دارند، نیاز به یادآوری دارد، کار ساده‌ای نیست، مگر اینکه حافظه عکاسی داشته باشید. به جای یک مدیر رمز‌عبور، می‌توانید توصیه‌های دنی هایسنر را در Cranking the Ranking دنبال کنید و الگوریتم رمز‌عبور خود را ایجاد کنید که به خاطر سپردن همه رمزهای‌عبور خود را بدون استفاده از یک رمز‌عبور دو بار آسان می‌کند.

 

مراقب سرقت شماره‌‌های شناسایی صادر شده توسط دولت خود باشید

اگر تخلفی در مورد گواهینامه رانندگی یا سایر اسناد دولتی به شما اطلاع داده شد، با آژانسی که سند را صادر کرده است تماس بگیرید و بدانید که در چنین شرایطی چه توصیه‌هایی می‌کند. دزدها همیشه دنبال کارت‌های اعتباری و نقدی نمی روند. گاهی اوقات، آن‌ها شماره‌‌های شناسایی مهم صادر شده توسط دولت، مانند شماره گواهینامه رانندگی یا شماره تامین اجتماعی را می‌دزدند تا هویت فرد دیگری را به دست آورند. "اگر تخلفی در مورد گواهینامه رانندگی یا سایر اسناد دولتی به شما اطلاع داده شد، با آژانسی که سند را صادر کرده است تماس بگیرید و ببینید در چنین شرایطی چه توصیه ای می‌کند. ممکن است به شما دستور داده شود که سند را لغو کنید و جایگزینی دریافت کنید. یا آژانس. ممکن است به جای آن، فایل شما را "پرچم" کند تا مانع از دریافت مجوز به نام شما توسط فرد متقلب شود."

 

رمزهای‌عبور خود را یادداشت نکنید.

نگه داشتن یک لیست مکتوب از رمزهای‌عبور یا حتی یک رمز‌عبور تنها در یک دفترچه یادداشت یا بدتر از آن، یک یادداشت چسبناک وسوسه انگیز است. اما این ایده بدی است، زیرا سرقت اطلاعات ورود به سیستم شما و دسترسی به حساب‌های شما را بدون اجازه شما برای شخص دیگری بسیار آسان می‌کند. "نوشتن رمز‌عبور خود روی یک "یادداشت چسبنده" و چسباندن آن بر روی مانیتور، به دست آوردن رمز‌عبور برای افرادی که مرتباً رمز‌عبور را می‌دزدند، بسیار آسان می‌کند. پنهان کردن آن در زیر صفحه کلید یا صفحه ماوس خیلی بهتر نیست، زیرا این مکان‌ها مخفیگاه‌های رایجی هستند. برای گذرواژه‌ها، اما اگر باید چیزی را یادداشت کنید، یک نکته یا سرنخی را یادداشت کنید که به شما کمک می‌کند تا حافظه خود را جابجا کنید یا رمز‌عبور نوشته شده را در مکانی امن و قفل ذخیره کنید.»

اگر تا به اینجای نوشته از نکات ما لذت بردید، قسمت‌های دیگر را مطالعه کنید! همچنین خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: