حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش نهم

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش نهم

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

 

حفاظت از داده‌های خود در شبکه‌های‌اجتماعی
ایمیل‌های افرادی را که نمی‌شناسید باز نکنید

مراقب فایل‌های پیوست‌شده به ایمیل‌ها باشید، به‌ویژه آن‌هایی که پسوند «exe» دارند، حتی اگر افرادی که می‌شناسید آن‌ها را برای شما ارسال کرده باشند. اگر ایمیلی از منبع یا فردی دریافت کردید که نمی‌شناسید، آن را باز نکنید و مطمئناً از کلیک کردن روی پیوندها یا پیوست‌های فایل خودداری کنید. اداره پلیس شهر هابارد در اوهایو پیشنهاد می‌کند: "ایمیل‌ها را از منابع ناشناس حذف کنید. مراقب فایل‌های پیوست شده به ایمیل‌ها باشید، به‌ویژه آن‌هایی که پسوند "exe" دارند - حتی اگر افرادی که می‌شناسید آن‌ها را برای شما ارسال کرده باشند. برخی از فایل‌ها انتقال و توزیع می‌شوند. ویروس‌ها و سایر برنامه‌هایی که می‌توانند به‌طور دائم فایل‌ها را از بین ببرند و به رایانه‌ها و وب‌سایت‌ها آسیب برسانند. اگر کاملاً مطمئن نیستید که فایل‌های پیوست شده ایمن هستند، ایمیل را فوروارد نکنید."

 

از احراز‌هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

احراز‌هویت دو مرحله‌ای یک لایه امنیتی اضافی است که در صورتی که هکر رمز‌عبور شما را حدس بزند یا شکسته شود، محافظت می‌کند. احراز‌هویت دو مرحله‌ای به مرحله تأیید دوم نیاز دارد، مانند پاسخ به یک سؤال محرمانه یا یک شماره شناسایی شخصی (PIN). وقتی گزینه‌ای به شما داده می‌شود، باید احراز‌هویت دو مرحله‌ای را انتخاب کنید. برخی از وب‌سایت‌ها، مانند Google، هنگام ورود به سیستم برای تأیید هویت خود، کدی را برای شما پیامک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر دستگاه‌های کوچکی دارند که می‌توانید آن‌ها را برای تولید کد حمل کنید. برنامه‌های Authenticator نیز در همه پلتفرم‌های اصلی گوشی‌های هوشمند در دسترس هستند. انواع دیگر احراز‌هویت دو مرحله‌ای نیز وجود دارد، بنابراین در تنظیمات میزبان بانکی، خرید و ایمیل خود به دنبال این گزینه باشید."

 

هر چیزی را که می‌خوانید باور نکنید

این نکته برای مواردی فراتر از حفاظت از داده‌ها، مانند محافظت از دارایی‌های مالی، شهرت و شاید مهم‌تر از همه، اعتماد به نفس یا ارزش شخصی شما مهم است. افراد زیادی با خرید ادعاهای دروغین و وعده‌های انباشت ثروت گسترده قربانی کلاهبرداری های آنلاین شده‌اند. مایکل دانیل، در وبلاگ کاخ سفید، توصیه می‌کند، "در مورد آنچه که آنلاین دریافت می‌کنید یا می‌خوانید محتاط باشید - اگر خیلی خوب به نظر می‌رسد که درست باشد، احتمالاً درست است." بهترین سناریو این است که با خرید یک طرح هرمی که هرگز سودی برای شما به همراه نخواهد داشت، چند دلار از دست بدهید. در بدترین حالت، اطلاعات‌شخصی شما فروخته شده و هویت شما به سرقت رفته است.

 

از وب‌سایت‌های امن به خصوص برای تراکنش‌های حساس استفاده کنید

هنگامی که کاربر از طریق HTTPS به یک وب‌سایت متصل می‌شود، وب‌سایت جلسه را با یک گواهی دیجیتال رمزگذاری می‌کند. هنگامی که یک تراکنش مالی انجام می‌دهید یا اطلاعات حساس دیگری را به اشتراک می‌گذارید، همیشه از یک وب‌سایت امن برای انجام این کار استفاده کنید. لایه‌های سوکت ایمن (SSL) یک پروتکل امنیتی وب‌سایت است که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد که حفاظت اضافی را برای داده‌ها در هنگام انتقال از طریق اینترنت فراهم می‌کند. با نگاه کردن به ابتدای URL می‌توانید متوجه شوید که از یک وب‌سایت امن استفاده می‌کنید یا خیر. کسانی که با https:// شروع می‌کنند ایمن هستند. مرورگرهای وب مانند اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس یک نماد قفل نمایش می‌دهند تا نشان دهد که وب‌سایت امن است، زیرا https:// را نیز در نوار آدرس نمایش می‌دهد. هنگامی که کاربر از طریق HTTPS به وب‌سایت متصل می‌شود، وب‌سایت جلسه را با رمزگذاری رمزگذاری می‌کند. یک گواهی دیجیتال، "Instant SSL توضیح می‌دهد.

 

از کلیک بر روی لینک‌های ایمیل خودداری کنید

اکثر افراد گهگاه ایمیل‌هایی را از بانک، موسسه مالی یا حساب‌ها و خدمات مشابه خود دریافت می‌کنند. اما برای ایمن بودن، همیشه باید یک پنجره مرورگر را باز کنید و URL را در نوار آدرس تایپ کنید، نه اینکه روی پیوندهای موجود در ایمیل ها کلیک کنید. چرا؟ ایمیل‌های فیشینگ یکی از رایج‌ترین راه‌هایی است که هکرها اطلاعات‌شخصی را به دست می‌آورند و کاربران را فریب می‌دهند تا به‌طور ناخواسته اطلاعات ورود خود را به حساب‌های‌بانکی، کارت‌های اعتباری و سایر حساب‌ها تحویل دهند تا بتوانند اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کنند، خریدهای غیرمجاز انجام دهند یا حتی هویت شما را بدزدند. فیشینگ زمانی است که شما یک ایمیل یا پیامی در رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید که به نظر می‌رسد از یک مکان قانونی مانند بانک یا سایت شبکه‌اجتماعی آمده است. اگر روی پیوندی در پیام کلیک کنید، شما به وب‌سایتی منتقل می‌شوید که به نظر قانونی می‌رسد، اما می‌تواند توسط مجرمانی اداره شود که سعی دارند شما را فریب دهند تا با نام‌کاربری و رمز عبور خود وارد سیستم شوید تا بتوانند آن اطلاعات را دریافت کنند. بهترین شرط شما این است که روی پیوند کلیک نکنید، بلکه آدرس وب را تایپ کنید. (مانند mybank.com) را وارد پنجره مرورگر خود کنید و از این طریق به سایت بروید." مرکز ایمنی Google توصیه می‌کند.

 

مراقب شهرت آنلاین خود باشید

هر اطلاعاتی که در وب‌سایت‌های شبکه‌های‌اجتماعی، حساب‌ها یا هر وب‌سایت دیگری وارد می‌کنید، می‌تواند در صورت نقض داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، اطلاعاتی که آنلاین قرار می‌دهید به شهرت آنلاین شما کمک می‌کند، که می تواند بر شانس شما برای تضمین شغل، ورود به کالج انتخابی شما تأثیر بگذارد و در صورت نامطلوب بودن اطلاعات، مشکلات زیادی ایجاد کند. نظارت بر شهرت آنلاین شما همچنین می‌تواند به شما کمک کند اطلاعات حساسی را که نباید در دسترس عموم باشد، دریافت کنید تا بتوانید برای حذف آن اقدام کنید. مایکروسافت پیشنهاد می‌کند همه گونه‌های نام خود را جستجو کنید، از جستجوی شماره‌های شناسایی شخصی (مانند شماره گواهینامه رانندگی یا شماره امنیت اجتماعی) خودداری کنید و از صاحبان وب‌سایت بخواهید در صورت مشاهده این اطلاعات منتشر شده را حذف کنند. همچنین باید سایت‌هایی را که بازدید می‌کنید و همچنین وب‌سایت‌های شبکه‌های‌اجتماعی را بررسی کنید تا در صورت لزوم بتوانید پروفایل‌های خود را پاکسازی کنید.

 

فایل‌ها را از وب‌سایت‌های غیر قابل اعتماد دانلود نکنید

وب‌سایت‌هایی مانند پلت‌فرم‌های اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا نه تنها غیرقانونی هستند، بلکه اغلب مملو از بدافزار هستند. از دانلود فایل‌ها از هر وب‌سایتی که به طور کامل به آن اعتماد ندارید خودداری کنید. طبق یک بیانیه مطبوعاتی که امروز صبح منتشر شد، این تحقیق نشان داد که از 30 سایت برتر دزدان دریایی، '90٪ حاوی بدافزار و سایر 'برنامه‌های بالقوه ناخواسته' هستند که برای فریب یا کلاهبرداری بینندگان ناخواسته طراحی شده‌اند. دسته «برنامه‌های بالقوه ناخواسته» نسبتاً گسترده است و شامل پنجره‌های بازشو و تبلیغاتی است که به مدیران دانلود پیوند می‌دهند. علاوه بر این، این گزارش یک سوم سایت‌ها را به کلاهبرداری از کارت اعتباری مرتبط می‌کند. «سایت‌های سرکش نیز مملو از کلاهبرداری‌های کارت اعتباری هستند. در بیانیه مطبوعاتی آمده است، با بیش از دو سوم (67٪) از 30 سایت حاوی کلاهبرداری از کارت اعتباری، بر اساس گزارش می 2014 در BeforeItsNews.com.

اگر تا به اینجای نوشته از نکات ما لذت بردید، قسمت‌های دیگر را مطالعه کنید! همچنین خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: