حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش اول

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش اول

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

فهرست مطالب ارائه شده در این نوشته:

  • ایمن سازی دستگاه‌ها و شبکه‌های شما
  • نکات حفاظت از داده برای دستگاه‌های تلفن‌همراه
  • محافظت از هویت شما
  • محافظت از اعتبار شما
  • حفاظت از داده‌های خود در شبکه‌های‌اجتماعی
  • محافظت از داده‌های خود به صورت آنلاین
  • حفاظت از داده‌ها به دنبال نقض داده‌ها

 

ایمن سازی دستگاه‌ها و شبکه‌های خود
داده‌های خود را رمزگذاری کنید

ابزارهای مختلف در دسترس عموم، علم موشک را از رمزگذاری (و رمزگشایی) ایمیل و فایل‌ها حذف کرده‌اند. رمزگذاری داده‌ها فقط برای متخصصان فناوری نیست. ابزارهای مدرن امکان رمزگذاری ایمیل‌ها و سایر اطلاعات را برای همه فراهم می‌کند. "در گذشته رمزگذاری تنها استان گیک‌ها و ریاضیدانان بود، اما در سال‌های اخیر چیزهای زیادی تغییر کرده است. به ویژه، ابزارهای مختلف در دسترس عموم، علم موشک را از رمزگذاری (و رمزگشایی) ایمیل و فایل‌ها حذف کرده‌اند. GPG برای Mail، برای به عنوان مثال، یک افزونه منبع باز برای برنامه Apple Mail است که رمزگذاری، رمزگشایی، امضا و تأیید ایمیل‌ها را با استفاده از استاندارد OpenPGP آسان می‌کند و برای محافظت از فایل‌ها، نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل OS X اپل با FileVault ارائه می‌شود. برنامه‌ای که هارد دیسک رایانه را رمزگذاری می‌کند. کسانی که مایکروسافت ویندوز دارند برنامه مشابهی دارند. این نرم‌افزار داده‌های شما را به هم می‌زند، اما از شما در برابر درخواست مقامات دولتی بر اساس قانون اختیارات تحقیقاتی (2000) محافظت نمی‌کند. جان ناتون در مقاله‌ای برای گاردین توضیح می‌دهد که به همین دلیل است که برخی از علاقه‌مندان برنامه TrueCrypt را توصیه می‌کنند، برنامه‌ای با امکانات بسیار جالب، که ممکن است برای دیوید میراندا مفید باشد.

 

از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

یکی از ابتدایی ترین نکات محافظت از داده‌ها، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود، پشتیبان‌گیری از داده‌های شما است. اساساً، این یک کپی تکراری از داده‌های شما ایجاد می‌کند تا در صورت گم شدن، سرقت یا به خطر افتادن دستگاه، اطلاعات مهم خود را نیز از دست ندهید. همانطور که اتاق بازرگانی ایالات‌متحده و شرکت بیمه Nationwide اشاره می‌کند، "طبق آمار Nationwide، 68٪ از مشاغل کوچک برنامه بازیابی بلایای طبیعی ندارند. مشکل این است که هر چه مدت زمان بیشتری برای بازیابی اطلاعات شما طول بکشد، پول بیشتر می‌شود. شما ضرر خواهید کرد.

 

قابلیت حافظه ابری یک گزینه پشتیبان قابل اجرا فراهم می‌کند.

در حالی که هنگام استفاده از ابر باید از شیوه‌های امنیتی صحیح استفاده کنید، اما می‌تواند راه‌حلی ایده‌آل برای پشتیبان‌گیری از داده‌های شما باشد. از آنجایی که داده‌ها در یک دستگاه محلی ذخیره نمی‌شوند، حتی زمانی که سخت‌افزار شما به خطر بیفتد، به راحتی قابل دسترسی است.

 

حفاظت در برابر بدافزار ضروری است.

کلاهبرداران یواشکی هستند: گاهی اوقات بدافزار به طرز هوشمندانه ای به عنوان ایمیلی از یک دوست یا یک وب‌سایت مفید پنهان می‌شود. بدافزار یک مشکل جدی است که بسیاری از کاربران رایانه را آزار می‌دهد و به دلیل ظاهر شدن در مکان‌های نامحسوس و بدون اطلاع کاربران شناخته شده است. حفاظت از بدافزار برای ایجاد یک پایه امنیتی برای دستگاه‌های شما ضروری است. بدافزار (مخفف نرم‌افزار مخرب) نرم‌افزاری است که برای نفوذ یا آسیب رساندن به رایانه بدون رضایت شما طراحی شده است. بدافزارها شامل ویروس‌های رایانه‌ای، کرم‌ها، اسب‌های تروجان، نرم‌افزارهای جاسوسی، نرم‌افزارهای مخرب و غیره است. می‌تواند در وب‌سایت‌ها و ایمیل‌ها وجود داشته باشد یا در قالب قابل دانلود پنهان شود. فایل‌ها، عکس‌ها، ویدیوها، نرم‌افزارهای رایگان یا اشتراک‌افزار. (اما باید توجه داشت که اکثر وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارهای اشتراک‌گذاری یا برنامه‌های نرم‌افزار رایگان همراه با بدافزار نیستند.) بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن، اجرای یک برنامه خوب محافظت از آنتی‌ویروس است. اسکن‌های دوره‌ای را برای جاسوس‌افزار انجام دهید، از کلیک کردن بر روی لینک‌های ایمیل یا وب‌سایت‌های مشکوک خودداری کنید. اما کلاهبرداران یواشکی هستند: گاهی اوقات بدافزار به طرز هوشمندانه‌ای به عنوان ایمیلی از یک دوست یا یک وب‌سایت مفید پنهان می‌شود. حتی محتاط‌ترین وب‌گردها نیز احتمالاً یک ایمیل را انتخاب می‌کنند. کلارک هاوارد توضیح می‌دهد که عفونت در برخی موارد.

هارد دیسک‌های رایانه‌های قدیمی خود را غیرقابل خواندن کنید.

اطلاعات زیادی را می‌توان از طریق دستگاه‌های محاسباتی قدیمی جمع‌آوری کرد، اما می‌توانید با ناخوانا کردن هارد دیسک‌ها قبل از دور انداختن، از اطلاعات‌شخصی خود محافظت کنید. دیسک‌های سخت رایانه‌های قدیمی را غیرقابل خواندن کنید. پس از اینکه از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کردید و فایل‌ها را به جای دیگری انتقال دادید، باید با خرد کردن دیسک، تمیز کردن مغناطیسی دیسک یا استفاده از نرم‌افزار برای پاک کردن دیسک، ضدعفونی کنید. دیسک‌های قدیمی رایانه و نوارهای پشتیبان را از بین ببرید.

به‌روز‌رسانی‌های سیستم‌عامل را نصب کنید

به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل دردسر بزرگی برای کاربران است. این حقیقت صادقانه است اما آن‌ها یک شر ضروری هستند، زیرا این به‌روز‌رسانی‌ها حاوی وصله های امنیتی مهمی هستند که از رایانه شما در برابر تهدیدات اخیراً کشف شده محافظت می‌کنند. عدم نصب این به‌روزرسانی‌ها به این معنی است که رایانه شما در خطر است. مهم نیست که از کدام سیستم‌عامل استفاده می‌کنید، مهم است که آن را به طور منظم به‌روز کنید. سیستم‌عامل‌های ویندوز معمولاً حداقل ماهانه به‌روز می‌شوند، معمولاً در اصطلاح "Patch Tuesday". PrivacyRights.org می‌گوید: «سیستم‌عامل‌های دیگر ممکن است به‌طور مکرر یا طبق یک برنامه منظم به‌روزرسانی نشوند. بهتر است سیستم‌عامل خود را طوری تنظیم کنید که به‌طور خودکار به‌روزرسانی شود. روش انجام این کار بسته به سیستم‌عامل خاص شما متفاوت است.

 

به‌روز‌رسانی نرم‌افزار خود را خودکار کنید

بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری برای دفاع در برابر خطرات شناخته شده به طور خودکار متصل و به‌روز می‌شوند. برای اطمینان از اینکه آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی را از سیستم‌عامل‌ها و سایر نرم‌افزارها دانلود می‌کنید، به‌روزرسانی‌های خودکار را فعال کنید. StaySafeOnline.org پیشنهاد می‌کند: «بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری به‌طور خودکار متصل می‌شوند و برای دفاع در برابر خطرات شناخته‌شده به‌روزرسانی می‌شوند. اگر این گزینه در دسترس است، به‌روزرسانی‌های خودکار را روشن کنید».

 

شبکه بی‌سیم خود را در خانه یا محل‌کار خود ایمن کنید

یک نکته ارزشمند هم برای صاحبان مشاغل کوچک و هم برای افراد یا خانواده‌ها، همیشه توصیه می‌شود شبکه بی‌سیم خود را با رمز‌عبور ایمن کنید. این از افراد غیرمجاز در نزدیکی شبکه بی‌سیم شما جلوگیری می‌کند. حتی اگر آن‌ها صرفاً در تلاش برای دسترسی به Wi-Fi رایگان هستند، نمی‌خواهید ناخواسته اطلاعات خصوصی را با افرادی که بدون اجازه از شبکه شما استفاده می‌کنند به اشتراک بگذارید. "اگر یک شبکه Wi-Fi برای محل‌کار خود دارید، مطمئن شوید که ایمن، رمزگذاری شده و مخفی است. برای مخفی کردن شبکه Wi-Fi خود، نقطه دسترسی بی‌سیم یا روتر خود را تنظیم کنید تا نام شبکه شناخته شده پخش نشود. به عنوان شناسه مجموعه خدمات (SSID). رمز‌عبور از دسترسی به روتر محافظت می‌کند، "FCC.gov در مقاله‌ای که نکات حفاظت از داده‌ها را برای مشاغل کوچک ارائه می‌دهد، می‌گوید.

 

کارتان که تمام شد، کامپیوتر خود را خاموش کنید

وقتی استفاده از رایانه یا لپ‌تاپ خود را تمام کردید، آن را خاموش کنید. روشن گذاشتن دستگاه‌های محاسباتی و اغلب متصل به اینترنت، راه را برای حملات سرکش باز می‌کند. CSID، یکی از بخش‌های Experian، پیشنهاد می‌کند: «وصل کردن رایانه‌تان به اینترنت در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، به کلاهبرداران امکان دسترسی 24 ساعته و 7 روز هفته برای نصب بدافزار و ارتکاب جرایم سایبری را می‌دهد. برای ایمن بودن، رایانه‌تان را وقتی استفاده نمی‌کنید خاموش کنید».

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: