حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش دوم

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش دوم

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

 

ایمن سازی دستگاه‌ها و شبکه‌های خود
از فایروال استفاده کنید

فایروال‌ها به مسدود کردن برنامه‌های خطرناک، ویروس‌ها یا جاسوس‌افزارها قبل از نفوذ به سیستم شما کمک می‌کنند. Geek Squad می‌گوید: "دیوارهای آتش به مسدود کردن برنامه‌های خطرناک، ویروس‌ها یا نرم‌افزارهای جاسوسی قبل از نفوذ به سیستم شما کمک می‌کنند. شرکت‌های نرم‌افزاری مختلف محافظت از فایروال را ارائه می‌دهند، اما فایروال‌های مبتنی بر سخت‌افزار، مانند آن‌هایی که اغلب در روترهای شبکه ساخته می‌شوند، سطح بهتری از امنیت را ارائه می‌دهند.

 

اصل کمترین امتیاز (PoLP) را تمرین کنید

فناوری اطلاعات دانشگاه ایندیانا پیروی از اصل حداقل امتیاز (PoLP) را توصیه می‌کند: "به رایانه‌ای با حقوق سرپرست وارد نشوید، مگر اینکه مجبور باشید برای انجام کارهای خاصی این کار را انجام دهید. رایانه خود را به عنوان سرپرست (یا به عنوان یک کاربر قدرتمند در ویندوز) اجرا کنید. رایانه شما را در برابر خطرات و سوء استفاده‌های امنیتی آسیب‌پذیر می‌کند. صرفاً بازدید از یک سایت اینترنتی ناآشنا با این حساب‌های دارای امتیاز بالا می‌تواند آسیب شدیدی به رایانه شما وارد کند، مانند قالب‌بندی مجدد هارد دیسک، حذف همه فایل‌های شما، و ایجاد یک حساب کاربری جدید با مدیریت دسترسی. هنگامی که به عنوان سرپرست نیاز به انجام وظایف دارید، همیشه مراحل ایمن را دنبال کنید."

 

از «عبارات عبور» به جای «گذرواژه» استفاده کنید

تفاوت در چیست؟ توصیه می‌کنیم از عبارات عبور استفاده کنید--یک سری از کلمات تصادفی یا یک جمله. برای هک." SANS توضیح می‌دهد.

 

داده‌ها را روی درایوهای USB و سیم کارت خود رمزگذاری کنید

در صورت دزدیده شدن تلفن، سیم کارت خود را رمزگذاری کنید، یا اگر تلفن‌همراه قدیمی خود را می فروشید، آن را خارج کنید. رمزگذاری داده‌های شما در دستگاه‌های ذخیره‌سازی قابل جابجایی می‌تواند تفسیر داده‌های شخصی شما را برای مجرمان دشوارتر (البته غیر‌ممکن) کند در صورتی که دستگاه شما گم یا دزدیده شود. درایوهای USB و سیم‌کارت‌ها نمونه‌های بسیار خوبی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی قابل جابجایی هستند که می‌توانند به سادگی به دستگاه دیگری متصل شوند و کاربر را قادر می‌سازد تا به تمام داده‌های ذخیره شده در آن دسترسی داشته باشد. البته، مگر اینکه رمزگذاری شده باشد. "درایو USB شما به راحتی می‌تواند دزدیده شود و در رایانه دیگری قرار داده شود، جایی که آن‌ها می‌توانند تمام فایل‌های شما را بدزدند و حتی بدافزار یا ویروس‌ها را روی درایو فلش شما نصب کنند که هر رایانه‌ای را که به آن وصل است آلوده می‌کند. سیم کارت خود را رمزگذاری کنید تا در صورت وجود به گفته مایک جوبا در مقاله‌ای در Business2Community، تلفن همیشه دزدیده شده است، یا اگر تلفن‌همراه قدیمی خود را می فروشید، آن را خارج کنید.

 

رمزهای‌عبور را با لپ‌تاپ یا دستگاه تلفن‌همراه خود ذخیره نکنید

دفتر مدیر اطلاعات دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید، یک یادداشت Post-I که در قسمت بیرونی لپ‌تاپ یا تبلت شما چسبانده شده است "مثل جا گذاشتن کلیدهای خود در ماشین شما است." به همین ترتیب، شما نباید لپ‌تاپ خود را در ماشین خود رها کنید. این یک آهنربا برای سارقان هویت است.

 

در صورت عدم نیاز به اشتراک‌گذاری فایل و رسانه را غیرفعال کنید

اگر واقعاً نیاز ندارید که فایل‌هایتان برای سایر دستگاه‌ها قابل مشاهده باشد، اشتراک‌گذاری فایل و رسانه را به طور کامل غیرفعال کنید. اگر یک شبکه بی‌سیم خانگی با چندین دستگاه متصل دارید، ممکن است اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌ها راحت باشد. با این حال، هیچ دلیلی برای در دسترس قرار دادن فایل‌ها به صورت عمومی در صورت عدم لزوم وجود ندارد. Kaspersky می‌گوید: "مطمئن شوید که برخی از پوشه‌های خود را فقط در شبکه خانگی به اشتراک می‌گذارید. اگر واقعاً نیاز ندارید که فایل‌های خود برای سایر ماشین‌ها قابل مشاهده باشند، اشتراک‌گذاری فایل و رسانه را به طور کامل غیرفعال کنید."

 

حجم های رمزگذاری شده برای فایل‌های خصوصی ایجاد کنید

HowToGeek مجموعه ای از مقالات با نکات، ترفندها و ابزارهایی برای رمزگذاری فایل‌ها یا مجموعه ای از فایل‌ها با استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای مختلف ارائه می‌دهد. این مقاله روشی را برای ایجاد یک حجم رمزگذاری شده برای انتقال آسان داده‌های خصوصی و حساس برای دسترسی در چندین رایانه پوشش می‌دهد.

 

فراموش نکنید که فایل‌های قدیمی را از پشتیبان‌گیری ابری حذف کنید

اگر از فایل‌های خود در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید، به یاد داشته باشید که حتی اگر آن‌ها را در رایانه یا دستگاه تلفن‌همراه خود حذف می‌کنید، همچنان در حساب ابری شما ذخیره می‌شوند. اگر برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود کوشا هستید و از یک سرویس ذخیره سازی ابری امن برای انجام این کار استفاده می‌کنید، در مسیر درستی قرار گرفته اید. با این اوصاف، پشتیبان‌گیری ابری، و هر نوع پشتیبان‌گیری از داده‌ها، یک مرحله اضافی را در هنگام حذف اطلاعات قدیمی ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که فایل‌هایی را که در دستگاه‌های محلی خود حذف می‌کنید (یا بازنویسی می‌کنید) از سرویس‌های پشتیبان خود حذف کنید. اگر از فایل‌های خود در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید، به یاد داشته باشید که حتی اگر آن‌ها را در رایانه یا دستگاه تلفن‌همراه خود حذف می‌کنید، همچنان در حساب ابری شما ذخیره می‌شوند. برای حذف کامل فایل، باید آن را نیز از آن حذف کنید. اکانت ابری پشتیبان شما، می‌گوید re/code.

 

نکات حفاظت از داده برای دستگاه‌های تلفن‌همراه
آگاهانه تنظیمات حریم‌خصوصی برنامه را بررسی و پیکربندی کنید

اکثر برنامه‌ها تنظیمات حریم‌خصوصی را برای کاربران ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد تعیین کنید چه مقدار و چه نوع اطلاعاتی به اشتراک گذاشته یا ذخیره می‌شود. همیشه کمترین میزان اشتراک داده را انتخاب کنید. کیسی چین از Wired توضیح می‌دهد: "شما احتمالاً بسیاری از روز خود را در برنامه‌ها سپری می‌کنید: اخبار، پخش موسیقی و فیلم، حفظ ارتباط با دوستان، مسابقه دادن شخصیت‌های کارتونی در اطراف یک مسیر و غیره. با این حال، ارزش آن را دارد که روی این برنامه‌ها ممیزی انجام دهید تا مطمئن شوید که آن‌ها از وظایف خود فراتر نمی‌روند - داده‌های بیشتری درباره شما جمع‌آوری می‌کنند و تعداد بیشتری از دستگاه‌های شما را کنترل می‌کنند.

 

اگر تا به اینجای نوشته از نکات ما لذت بردید، قسمت‌های دیگر را مطالعه کنید! همچنین خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: