حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش چهارم

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش چهارم

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

 

نکات حفاظت از داده برای دستگاه‌های تلفن‌همراه
تنظیمات اعلان نوتیف‌های خود را در دستگاه‌های تلفن‌همراه بررسی کنید

اگر از برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که از اعلان‌های فشار استفاده می‌کنند، آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که داده‌های حساس به طور غیرمنتظره در صفحه‌اصلی شما به اشتراک گذاشته نمی‌شوند. اعلان‌های فشاری اعلان‌هایی هستند که در صفحه‌اصلی دستگاه شما ارسال می‌شوند تا اطلاعات یا به‌روزرسانی‌های مهم را از دست ندهید. "بسیاری از برنامه‌ها اعلان‌های فعالانه را به صفحه‌اصلی تلفن شما ارسال می‌کنند. به طور کلی، این اعلان‌ها ارزشمند هستند و ردیابی اتفاقات در برنامه‌های مورد علاقه‌تان را آسان می‌کنند. برنامه‌های سلامت شخصی ممکن است این نوع اعلان‌ها را نیز ارسال کنند. اگر از آن استفاده می‌کنید. برنامه‌هایی که از اعلان‌های فشار استفاده می‌کنند، آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که داده‌های حساس به طور غیرمنتظره در صفحه‌اصلی شما به اشتراک گذاشته نمی‌شوند. طبق مقاله‌ای در TrueVault، نمی‌خواهید اطلاعات سلامت شخصی شما در یک سایت ساده روی تلفن شما قرار گیرد.

 

اگر از دستگاه اپل استفاده می‌کنید، Touch ID را فعال کنید

اگر از آیفون 5 یا بالاتر استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک معیار امنیتی اضافه‌شده به نام Touch ID، یک تاکتیک امنیتی اثر انگشت پیشرفته از نظر فناوری، استفاده کنید. "تصویر واقعی اثر انگشت شما در هیچ کجا ذخیره نمی‌شود، و در عوض به یک نمایش ریاضی از اثر انگشت تبدیل می‌شود که نمی‌توان آن را مهندسی معکوس کرد. این نمایش ریاضی در یک محفظه امن در تراشه گوشی شما ذخیره می‌شود و هرگز توسط آن قابل دسترسی نیست. iOS یا سایر برنامه‌ها، هرگز در سرورهای اپل ذخیره نمی‌شوند، و هرگز در iCloud یا هر جای دیگری پشتیبان‌گیری نمی‌شوند."

 

فیلترهای محتوا را تنظیم کنید

اگر فرزندانی دارید که از دستگاه‌های تلفن‌همراه استفاده می‌کنند، گزینه‌های امنیتی مانند فیلترهای محتوا را بررسی کنید که می‌توانند از طریق ارائه‌دهنده بی‌سیم یا در دستگاه فیزیکی فعال شوند. این فیلترها دسترسی به انواع خاصی از محتوا را محدود می‌کنند و تضمین می‌کنند که فرزندان شما نمی‌توانند سهواً به وب‌سایت‌ها بروند یا برنامه‌هایی را دانلود کنند که حاوی محتوای نامناسب یا مخرب هستند. به عنوان مثال، Verizon Wireless تعدادی فیلتر محتوا و گزینه‌های امنیتی را برای خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

 

دستگاه خود را طوری تنظیم کنید که پس از مدتی عدم فعالیت بطور خودکار قفل شود

تنظیمات خود را طوری پیکربندی کنید که مطمئن شوید دستگاه شما پس از مدت کوتاهی قفل می‌شود. اکثر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به شما امکان می‌دهند یک بازه زمانی مشخص را تنظیم کنید، پس از آن، در صورت غیرفعال بودن دستگاه به‌طور خودکار قفل می‌شود. این بدان معناست که اگر گوشی هوشمند خود را گم کنید اما قفل نشده بود، به خودی خود قفل می‌شود، در حالت ایده آل قبل از اینکه دزد آن را به دست آورد و سعی کند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند. DeviceCheck.ca، که قبلا به نام ProtectYourData.ca شناخته می شد، می‌گوید: «تنظیمات خود را طوری پیکربندی کنید که مطمئن شوید دستگاه شما پس از مدت کوتاهی قفل می‌شود.

 

مراقب برنامه‌هایی که نصب می‌کنید باشید

اپلیکیشن‌های جدیدی دائما وارد بازار می‌شوند. اما تعداد زیادی از برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند نه تنها سرعت گوشی هوشمند یا تبلت شما را کاهش می‌دهند، بلکه برخی از آن‌ها ممکن است بدون اطلاع شما اطلاعات‌شخصی شما، حتی مکان فعلی شما را از طریق GPS به اشتراک بگذارند. برنامه‌ها را نصب نکنید مگر اینکه از منابع قابل اعتماد باشند. "مشکل این است که بسیاری از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث ایمن نیستند. اگر یک فایل APK را دانلود کنید و خودتان آن را نصب کنید، ممکن است بدافزار را روی دستگاه خود قرار دهید. همچنین ممکن است یک فایل APK از طریق ایمیل یا یک ایمیل برای شما ارسال شود. پیام متنی، یا ممکن است از شما خواسته شود پس از کلیک بر روی پیوندی در مرورگر وب خود، یکی را نصب کنید. طبق مقاله‌ای در Digital Trends، بهتر است این‌ها را نصب نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید که ایمن هستند.

 

از دزدیده شدن گوشی هوشمند خود جلوگیری کنید

در حالی که راه‌حل‌های پاک‌کردن از راه‌دور و ردیابی موقعیت مکانی برای یافتن دستگاه شما و محافظت از داده‌های شما در صورت سرقت آن عالی هستند، راه‌حل ایده‌آل این است که در وهله اول از دزدیده شدن گوشی هوشمند یا دستگاه دیگری خودداری کنید. "یکی از بهترین گزینه‌های "جلوگیری از چنگ زدن" شما یک سیستم هشدار مجاورت بی‌سیم است.

 

از فایروال شخصی روی دستگاه استفاده کنید.

فایروال‌ها فقط برای سرورها و مرورگرها نیستند. شما می‌توانید یک فایروال شخصی برای دستگاه تلفن‌همراه خود نیز دریافت کنید. MySecurityAwareness.com نصب "فایروال شخصی روی دستگاه برای محافظت از رابط های دستگاه تلفن‌همراه در برابر حمله مستقیم" را پیشنهاد می‌کند.

 

قبل از اهدا یا دور انداختن دستگاه آن را روی پیش‌فرض‌های کارخانه تنظیم کنید

بسیاری از کارشناسان امنیتی می‌گویند که اگر قصد فروش یا اهدای آن را دارید، انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه در تلفن قدیمی دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهید. دستگاه‌های تلفن‌همراه قدیمی خود را فقط به شخص دیگری، به ویژه شخصی که نمی‌شناسید، بدون پاک‌کردن و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه، ندهید. در غیر این صورت، شما اساساً تمام اطلاعات‌شخصی خود را به هر کسی که با تلفن هوشمند یا رایانه لوحی قدیمی شما به پایان برسد، تحویل می‌دهید. "بسیاری از کارشناسان امنیتی می‌گویند که اگر قصد فروش یا اهدای آن را دارید، انجام بازنشانی کارخانه ای روی تلفن قدیمی خود دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهید. به گفته اپراتورهای بزرگ بی‌سیم کشور، بازنشانی تمام اطلاعات‌شخصی - مانند پیامک‌ها را پاک می‌کند. WTHR.com می‌گوید، لیست مخاطبین، عکس‌ها و داده‌های مهم کاربر – از حافظه تلفن شما. اما، این روش ضد احمق نیست. در واقع، 13 پژوهشگر این نظریه را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که در برخی موارد، بازنشانی کارخانه ای دستگاه را پاک می‌کند. در دیگران، این کار را نخواهد کرد. راه حل؟ برای احتیاط بازنشانی کارخانه را انجام دهید، اما تحقیق کنید و بهترین راه را برای دور انداختن دستگاه یا تمیز کردن آن قبل از اهدای آن به خیریه تعیین کنید.

 

هنگام خرید از طریق دستگاه تلفن‌همراه خود در مکان‌های عمومی مراقب استراق سمع کنندگان باشید

اگر در رفت و آمد صبحگاهی خود برای کشتن وقت دارید، ممکن است راهروهای خرید مجازی را مرور کنید، اما مراقب باشید چه کسی در کنار شما یا پشت شما نشسته است. مجرمان می‌توانند به راحتی از روی شانه شما نگاه کنند و هنگام وارد کردن رمزهای عبور، جزئیات کارت اعتباری و سایر اطلاعات تماشا کنند. "یک رفت و آمد طولانی در اتوبوس یا قطار زمان مناسبی برای انجام خریدهای تعطیلات است، اما مراقب آن غریبه‌ای باشید که کنار شما نشسته است. همسایگان شما ممکن است سعی کنند صفحه نمایش شما را بخوانند و شماره‌کارت اعتباری یا سایر اطلاعات شما را بدزدند. سرمایه گذاری در یک صفحه حریم‌خصوصی یا فیلتر می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر دزدان را کاهش دهد. محافظ‌های صفحه در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند و در Best Buy، می‌توانید بهترین گزینه را برای ابزارهای فناوری مورد علاقه خود پیدا کنید. در روز Cyber Monday (و واقعاً، هر زمان که به صورت آنلاین خرید می‌کنید) داده‌های دیجیتال خود را ایمن نگه دارید.

 

محافظت از هویت شما
تصمیم بگیرید که چه چیزی را به عنوان اطلاعات قابل شناسایی شخصی (PII) تعریف می‌کنید

ComputerWorld از شش کارشناس حفظ حریم‌خصوصی توصیه‌های خود را برای محافظت از داده‌ها در عصر دیجیتال مدرن می‌خواهد. "تعریف سنتی اطلاعات شناسایی شخصی (PII) - سوابق سلامت، شماره‌کارت اعتباری، شماره تامین اجتماعی، و غیره - قرن بیستم است. عصر داده‌های بزرگ اینترنت در راه است، و حتی داده‌هایی که قبلا وجود نداشتند. الکس فاولر، افسر ارشد حریم‌خصوصی در موزیلا، می‌گوید: «بیت‌های داده، وقتی با هم ترکیب شوند، چیزهای زیادی در مورد شما می‌گویند.» آن بیت‌های جمع‌آوری شده که PII جدید را تشکیل می‌دهند ممکن است شامل اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل، تاریخچه مرور و سابقه جستجو باشد. «تعریف PII - اطلاعاتی که یک شخص در درک و محافظت از آن‌ها علاقه قانونی دارد - با پیشروی بیشتر به جامعه اطلاعاتی گسترش می‌یابد. فاولر می‌گوید. «این ردپایی متفاوت از آن چیزی است که والدینتان تا به حال در مورد آن فکر می‌کردند. به اطلاعات‌شخصی خود فکر کنید،» فاولر اضافه می‌کند. «شما به یک تعریف کاربردی نیاز دارید.»

اگر تا به اینجای نوشته از نکات ما لذت بردید، قسمت‌های دیگر را مطالعه کنید! همچنین خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: