حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

101 نکته برای مراقبت از داده‌ها - بخش دوازدهم

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

چگونه رمز‌عبور، اطلاعات مالی و شخصی خود را در سال 2022 ایمن نگه دارید! - بخش دوازدهم

ما 101 نکته حفاظت از داده‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند از رمزهای‌عبور، اطلاعات مالی و هویت خود به صورت آنلاین محافظت کنید. این سری نوشته در دوازده قسمت تقدیم شما می‌شود، امیدواریم که به تجربه امن آنلاین شما کمکی کرده باشیم!

ایمن نگه داشتن گذرواژه، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات‌شخصی خود و محافظت در برابر مزاحمان خارجی برای مدت طولانی یکی از اولویت‌های کسب‌و‌کارها بوده است، اما برای مصرف‌کنندگان و افراد به طور فزاینده‌ای ضروری است که به توصیه‌های حفاظت از داده‌ها توجه کنند و از روش‌های صحیح برای حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی حساس خود استفاده کنند. اطلاعات فراوانی برای مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها و افراد در مورد محافظت از گذرواژه‌ها، محافظت کافی از رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، و دستگاه‌های تلفن‌همراه در برابر هکرها، بدافزارها و سایر تهدیدها و بهترین شیوه‌ها برای استفاده ایمن از اینترنت وجود دارد. اما اطلاعات زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توانید گیج شوید، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید. ما فهرستی از 101 بهترین روش و نکته ساده و سرراست برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات‌شخصی خانواده و محافظت از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدها گردآوری کرده‌ایم.

 

حفاظت از داده‌ها به دنبال نقض داده‌ها
بررسی کنید که در واقع یک تخلف رخ داده است

فرصت ‌طلبان زیادی وجود دارند که از احتمال نقض داده‌ها برای فریب مصرف‌کنندگان بی ادعا برای تحویل رمز‌عبور و سایر اطلاعات خود استفاده می‌کنند، در حالی که نقض داده‌ها واقعاً رخ نداده است. قبل از پاسخ به هر درخواستی برای به‌روز رسانی اطلاعات ورود به سیستم خود از طریق پیوندی که از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود، با تایپ URL در نوار آدرس خود و تأیید وقوع نقض، از وب‌سایت شرکت بازدید کنید یا با شرکت تماس بگیرید تا اطلاعات را تأیید کنید. "اول، مطمئن شوید که اطلاعات کارت شما واقعا به خطر افتاده است. اگر از طریق ایمیل اعلان درخواست "تایید" اطلاعات کارت خود را دریافت کردید، پاسخ ندهید - ممکن است یک کلاهبردار فرصت طلب باشد.

 

درخواست کارت جدید در صورت وجود

زمانی که درخواست کارت اعتباری جدید می‌کنید، کارت قدیمی و شماره آن از بین می‌رود. اگر نقض داده بر شرکتی تأثیر گذاشته است که برای شما کارت صادر کرده است، مانند کارت اعتباری صادر شده توسط بانک یا فروشگاه خرده فروشی، کارت فعلی خود را لغو کنید و درخواست کارت جدید کنید. این اقدام شماره‌کارت قبلی را نامعتبر می‌کند، بنابراین اگر توسط هکرها به سرقت رفته باشد، دیگر قابل استفاده نیست و مالی شما امن است. "شما ممکن است بتوانید این کار را از طریق بخش خدمات مشتری صادرکننده خود یا از طریق بخش کارت گم شده و دزدیده شده انجام دهید. برخی از شرکت‌ها هزینه اندکی را برای جایگزینی کارت دریافت می‌کنند، اما اکثر آن‌ها کارت‌ها را به صورت رایگان با شما تعویض می‌کنند. هنگامی که شما درخواست یک کارت می‌کنید. کارت اعتباری جدید، کارت قدیمی شما و شماره آن از بین می‌رود. یعنی اگر دزدی سعی کند در آینده از کارت شما استفاده کند، کارت رد می‌شود. شما باید منتظر بمانید تا کارت جدید از طریق پست به دست شما برسد، بنابراین CT Watchdog می‌گوید: مطمئن شوید که پولی برای پرداخت هزینه خرید خود در این مدت دارید.

 

توقف اعتبار را در نظر بگیرید

این یک قدم مهم است، اما اگر مشکوک باشید یا بدانید هویت شما به سرقت رفته است، می‌تواند مفید باشد. ممکن است دسترسی به گزارش‌های اعتباری خود را محدود کنید، به این معنی که سارقانی که هویت شما را فرض می‌کنند و سعی می‌کنند به نام شما حساب باز کنند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند. "این ابزار همچنین به عنوان مسدود کردن امنیتی شناخته می‌شود، این ابزار به شما امکان می‌دهد دسترسی به گزارش اعتباری خود را محدود کنید، که به نوبه خود باز کردن حساب‌های جدید به نام شما را برای سارقان هویت دشوارتر می‌کند. به این دلیل است که اکثر طلبکاران باید قبل از تایید به گزارش اعتباری شما نگاه کنند. یک حساب جدید. اگر نتوانند فایل شما را ببینند، ممکن است اعتبار را تمدید نکنند. برای مسدود کردن گزارش‌های اعتباری خود، با هر یک از شرکت‌های گزارشگر اعتباری در سراسر کشور تماس بگیرید: Equifax، Experian، و TransUnion. شما باید ارائه دهید. نام، آدرس، تاریخ تولد، شماره تامین اجتماعی و سایر اطلاعات‌شخصی شما.

 

از نظارت بر اعتبار رایگان بهره ببرید

اگر یک شرکت بزرگ دچار نقض داده شود و اطلاعات حساب شما در معرض خطر قرار گرفته باشد، شرکت ممکن است خدمات نظارت بر اعتبار رایگان را به مشتریان آسیب دیده ارائه دهد. "اگر اطلاعات شخصی شما هک شود، شرکتی که قربانی شده است احتمالاً به شما نظارت بر اعتبار ارائه می‌دهد. (اگرچه سخنگوی بانک چیس به CNBC گفت که نظارت بر اعتبار به مشتریانی که تحت تأثیر نقض این هفته قرار گرفته‌اند ارائه نمی‌شود زیرا هیچ اطلاعات مالی به خطر نیفتاده است.) باب سالیوان در مقاله‌ای در CNBC می‌گوید اگر چنین شد، ادامه دهید و آن را بگیرید.

 

گزارش‌های دوستان در مورد ایمیل‌های مرموز که از حساب‌های شما ارسال می‌شود را نادیده نگیرید

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که مردم متوجه می‌شوند هک شده‌اند، زمانی است که دوستان یا اعضای خانواده‌شان از دریافت ایمیل یا پیام رسانه‌های اجتماعی عجیب و غریب یا حتی مشاهده به‌روزرسانی‌های عجیب و غریب در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خبر می‌دهند. نادیده گرفتن این هشدارها آسان است و فرض می‌کنیم که این یک اتفاق تصادفی است یا شخصی که به سادگی "پاسخ به" را هنگام ارسال ایمیل هرزنامه تغییر داده است، اما این اغلب یک نشانگر مطمئن است که حساب شما در معرض خطر قرار گرفته است. این نکات را نادیده نگیرید. به گفته Consumer Affairs، "هر زمان که درخواست "دوستی" جدیدی از شخصی دریافت کردید که قبلاً در لیست دوستان فیس‌بوک شما قرار دارد، ساده‌ترین کار این است که به دوست واقعی خود پیامی بفرستید و از او بپرسید که آیا از دوبل ظاهری خود اطلاع دارد یا خیر.

 

علائم هشدار دهنده مبنی بر نقض اطلاعات یا هک‌شدن شما را بشناسید.

نشانه‌های احتمالی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک حساب‌کاربری هک شده است، هویت شما به سرقت رفته است، یا اطلاعات شما به روش دیگری نقض شده است. خود را در مورد علائم هشدار دهنده نقض احتمالی آموزش دهید و عادات مثبتی برای نظارت بر امنیت داده‌های شخصی خود ایجاد کنید تا حملات یا نقض‌های احتمالی را قبل از تبدیل شدن به ویرانی شناسایی کنید. نکات مربوط به محافظت از داده‌ها (مانند راهنمای که در حال حاضر در حال خواندن آن هستید) را مطالعه کنید.

 

کنترل حساب‌های در معرض خطر خود را دوباره به دست آورید

یک هکر هوشمند که کنترل حساب ایمیل را در اختیار دارد، به سرعت به دنبال حساب‌های دیگر، رسانه‌های اجتماعی، شاید، یا بدتر از آن، حساب‌های خرید و بانکی شما می‌شود. اغلب اوقات، اگر یک حساب هک شده باشد، داده‌های شما دیگر در حساب‌های دیگر با استفاده از همان اطلاعات ورود، امن نیست، به خصوص اگر از رمز‌عبور یکسانی برای چندین سرویس استفاده می‌کنید. "بازگرداندن کنترل حساب ایمیل هک شده می‌تواند سخت‌تر باشد. شما باید با ارائه‌دهنده ایمیل تماس بگیرید و ثابت کنید که صاحب حساب واقعی هستید. البته، اگر هکر رمز‌عبور شما را تغییر دهد، نمی‌توانید از ایمیل معمولی خود استفاده کنید. برای تماس با ارائه‌دهنده. مهم است که بیش از یک آدرس ایمیل داشته باشید، و هر کدام را به عنوان آدرس تماس جایگزین برای دیگری قرار دهید. آیا از آدرس ایمیل خود به عنوان نام‌کاربری در سایت‌های دیگر استفاده کرده‌اید؟ مطمئناً این یک روش معمول است. اما اگر از آن نیز استفاده کرده باشید. همان رمز‌عبوری که برای حساب ایمیل هک شده استفاده کردید، آن حساب‌ها هم اکنون در معرض خطر هستند. حتی اگر از همان رمز‌عبور استفاده نکنید، باز هم ممکن است در مشکل باشید. به این فکر کنید. اگر رمز‌عبور وب‌سایت را فراموش کردید، چه درست است—شما کلیک می‌کنید تا پیوند بازنشانی رمز‌عبور به آدرس ایمیل شما ارسال شود. یک هکر هوشمند که کنترل حساب ایمیل را در اختیار دارد به سرعت سایر حساب‌های شما، شبکه‌های‌اجتماعی، شاید، یا بدتر از آن، حساب‌های خرید و بانکی را جستجو می‌کند.

 

دقیقاً دلیل رخنه یا هک را پیدا کنید

اگر حساب شما هک شده است، داده‌های شما از دست رفته یا دستگاه به سرقت رفته است، آن را یک فرصت یادگیری در نظر بگیرید. دقیقاً متوجه شوید که چه چیزی اشتباه بوده است و چگونه می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی بهتر از داده‌های خود محافظت کنید. "در حالی که در حال رفع مشکلات هستید، زمان خوبی است که یک گام به عقب بردارید و یک سوال اساسی تر از خود بپرسید: دلیل تخلف چه بود؟ اگر حساب‌بانکی شما بود، ممکن است پاسخ واضح باشد. در موارد دیگر، از جمله ایمیل، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد - از استفاده از آن برای ارسال هرزنامه، درخواست پول از مخاطبین شما، تا بازنشانی رمز‌عبور در سرویس‌های دیگر. مهاجم ممکن است سعی کند به کسب‌و‌کار شما دسترسی پیدا کند. مت هونان در Wired می‌گوید، دانستن اینکه چرا هدف قرار گرفته‌اید، گاهی اوقات می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که چگونه مورد نقض قرار گرفته‌اید.

این هم از سری مقاله طولانی ما برای 101 نکته درمورد حفظ حریم شخصی و یک تجربه خوب در فضای آنلاین! خوشحال می‌شویم نظراتتان را درمورد این سری نوشته با ما به اشترام بگذارید.

 

در فهرست زیر لیست بخش‌های مختلف این مقاله را مشاهده می‌کنید و در صورت علاقه می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید: