حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

چرا حفظ حریم‌خصوصی آنلاین مهم است؟

تاریخ: 3 شهریور 1400   امیر

در عصر هشتگ، لایک، توییت، اشتراک‌گذاری و اطلاعاتمان که همه جای فضای‌مجازی را پر کرده، شاید با خودتان فکر کنید که حریم‌خصوصی آنلاین تقریباً وجود ندارد. بنابراین، احتمالا بپرسید که این همه سر و صدا برای حفظ حریم شخصی چیست؟ چرا حریم‌خصوصی آنلاین مهم است؟ چه چیزی درمورد امنیت حریم شخصی افراد در بستر اینترنت تا به این حد اهمیت دارد؟

خیلی هم خوشبین نباشید، اطلاعات شما به چند عکس و توییت و پست‌های اینستاگرامی و چند روم در کلاب هاوس خلاصه نمی‌شود. یافتن و دسترسی پیدا کردن به اطلاعات‌شخصی و مالی شما برای مجرمان سایبری بسیار مطلوب است. پس از سرقت هویت شما، آن‌ها ممکن است بتوانند به اطلاعات بانکی شما دسترسی پیدا کنند، به نام شما و با کارت‌های بانکی و حساب‌های شما اعتبار یا وام دریافت کنند و رتبه اعتباری شما را از بین ببرند و جزو مشترکین بدهکار یا بدحساب شوید. در واقع، مرکز امنیت سایبری استرالیا تخمین می زند که سالانه 300 میلیون دلار به دلیل جرایم سایبری از دست می‌رود. 300 میلیون دلار!

به همین خاطر ما در rtbf تصمیم گرفتیم تا نوشته ای کوتاه و مختصر برای نحوه ایمن ماندن و حفاظت از امنیت تان در فضای‌مجازی تهیه کنیم. با این راهکارها شما خود به حفاظت از هویت و حریم‌خصوصی شخصی خود در برابر سرقت کمک خواهید کرد. پس با ما همراه باشید!

 

سرقت هویت، اهمیت این موضوع و نحوه جلوگیری از آن

هویت شما بسیار ارزشمند است. این که بتوانید ثابت کنید که خودتان هستید برای اکثر جنبه‌های زندگی مهم است. از درخواست وام مسکن گرفته تا گرفتن گذرنامه. در صورت سرقت، می‌تواند فعالیت‌های روزمره را به خطر بیندازد و شهرت شما را چه به صورت خصوصی و چه به صورت حرفه‌ای تضعیف کند. در اینجا نکاتی وجود دارد که می‌توانید به طور آنلاین از هویت خود محافظت کنید:

  • با استفاده از نرم‌افزار حفاظت از ویروس از حریم‌خصوصی کامپیوتر اطمینان حاصل کنید. همیشه آنتی‌ویروس خود را به‌روز نگه دارید و از منابع معتبر آن را تهیه کنید.
  • از عبارات عبور قوی و منحصر به فرد یا احراز‌هویت دو عاملی استفاده کنید.
  • از کلاهبرداری‌هایی مانند کلاهبرداری فیشینگ و کلاهبرداری از ایمیل مطلع باشید، که سعی در جمع‌آوری اطلاعات‌شخصی مانند حساب شما و جزئیات عبارت عبور دارد. هر ایمیل، هر پیام و هر لینکی را باز نکنید.
  • در مورد درخواست‌های آنلاین برای اطلاعات‌شخصی محتاط باشید. اگر چیزی مبهم به نظر می‌رسد، احتمالاً چنین است که به نظر می‌رسد! خطر در کمین شماست، هیچ چیز را پشت گوش نیاندازید و نسبت به همه چیز بدبین باشید.
  • مراقب باشید که جزئیات پرداخت خصوصی خود را به چه کسی تحویل می‌دهید. فقط از یک روش پرداخت معتبر مانند کارت به کارت یا روش اعتباری در یک سایت امن استفاده کنید و هرگز اطلاعات کارت اعتباری خود را برای هیچ کس ایمیل نکنید.

 

اگر صاحب کسب‌و‌کار و یا تجارت‌های اینترنتی هستید...

نقض امنیت آنلاین مخرب و هزینه بر است و فشارهایی زیادی به شما وارد خواهد کرد، بنابراین برای کسب‌و‌کار شما مهم است که از طریق پیشگیری از حملات سایبری، حریم‌خصوصی آنلاین خود را حفظ کنید. برخی از اقدامات پیشگیرانه ساده برای محافظت از تجارت آنلاین شما عبارتند از:

  • یک برنامه آگاهی از امنیت سایبری را در نظر بگیرید تا شما و کارکنان خود را از شیوه‌‌های خوب حفظ حریم‌خصوصی آنلاین مطلع کنید. با پلیس فتا در تماس باشید و اخبار روز را دنبال کنید.
  • ایجاد و محافظت از عبارات عبور قوی برای همه حساب‌های تجاری آنلاین را در برنامه خود قرار دهید. فقط این عبارات عبور را به اعضای ارشد سازمان خود تحویل دهید. این به جلوگیری از افتادن تصادفی اطلاعات تجاری در دست یک فرد یا سازمان اشتباهی و خطرناک کمک می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزار حفاظت از ویروس بر روی همه رایانه‌های شبکه نصب شده و به‌روز است تا از پرونده‌ها و اطلاعات تجاری شما ، از جمله پایگاه‌داده‌های کارکنان و مشتریان محافظت کند.
  • همه کارکنان ریموت و حضوری خود را از مسائل امنیتی روز بهره مند و مطلع کنید، درمورد اهمیت این موضوع دوره‌های آموزشی بگذارید و تمامی مسائل مربوطه را جدی بگیرید.

 

حفاظت از حریم‌خصوصی در رسانه‌های اجتماعی و دنیای مجازی

رسانه‌های اجتماعی راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن آنچه در زندگی شما اتفاق می‌افتد با دوستان و خانواده است. با این حال، بدون اقدامات احتیاطی مناسب، مجرمان سایبری می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای سوء استفاده از حریم‌خصوصی شما و خانواده خود استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند با سرقت اطلاعات شما اقدام به باج‌گیری یا درخواست پول از خانواده وآشنایان شما به نام شما و غیره کنند. برای جلوگیری از چنین حوادثی، در اینجا چند اقدام احتیاطی وجود دارد که می توانید برای حفظ هویت خود انجام دهید:

  • میزان اطلاعات‌شخصی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید را محدود کنید. به عنوان مثال، هرگز آدرس یا شماره‌تلفن شخصی خود را نشان ندهید. حتی درمورد محدوده زندگی خود هم صحبت نکنید. مراقب باشید چه اطلاعاتی از خود می‌دهید.
  • با فرزندان خود در مورد خطرات احتمالی به اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شخصی در شبکه‌های اجتماعی گفتگو کنید. برخی از موارد مهم مورد بحث عبارتند از:
  • فقط چیزهایی را با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید به اشتراک بگذارید: یعنی دوستان و خانواده.
  • تصاویر را می‌توان ذخیره کرد و در جاهای دیگر به اشتراک گذاشت، بنابراین هنگام ارسال تصاویر خود مراقب باشید. به هیچکس اعتمادی نکنید.
  • تنظیمات حریم‌خصوصی رسانه‌های اجتماعی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید آنچه دیگران می‌توانند در نمایه شما ببینند را کنترل کنید. اکثر سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی دارای تنظیمات اولیه و ابزارهایی هستند که به راحتی قابل پیکربندی هستند. مدت زمان آنلاین بودن، آخرین بازدید، صفحاتی که دنبال می‌کنید و فعالیت شما در دنیای مجازی نباید برای سایرین به راحتی قابل دسترسی باشید.
  • صفحات شخصی خود را حتما در حالت پرایوت قرار دهید.