حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

پنج کتاب برتر امنیت سایبری و حریم‌خصوصی داده که همه باید بخوانند!

تاریخ: 2 آذر 1400   امیر

درمورد حریم‌خصوصی در اینترنت چه کتاب‌هایی نوشته شده است؟

دنیا در چند دهه گذشته تغییرات زیادی کرده است. وقتی مسیرهایی را در Google Maps ایجاد می‌کنیم، عکس‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم، دوستان و مکان‌ها را در رسانه‌های اجتماعی تگ می‌کنیم - دنباله‌ای از اطلاعات را پشت سر خود به جا می‌گذاریم - نشان می‌دهد کجا بوده‌ایم و چه کرده‌ایم. آیا در این دنیای بیش از حد متصل و مبتنی بر داده، احتمال وجود حتی کوچکترین حریم‌خصوصی وجود دارد؟ با وجود حجم عظیمی از داده‌های شخصی که به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذاریم، ما معتقدیم که پاسخ مثبت است. 5 کتاب زیر بهترین راه‌ها را برای حفظ زندگی دیجیتالی خود به شما می‌گویند!

 

آنچه در وگاس اتفاق می‌افتد در یوتیوب می ماند اثر اریک کوالمن (What Happens in Vegas Stays on YouTube by Erik Qualman)

روند اعطای جایزه به برنده جایزه نوبل به دلیل نقل‌قول‌های جنسیتی که از او در توییتر پخش شد لغو شد. عکس‌های شخصی ستارگان هالیوود پس از دزدیده شدن از iCloud باعث شهرت آن‌ها شد. یک پرستار پس از انتشار عکس سلفی با یک بیمار تحت بیهوشی در اتاق عمل، شغل خود را از دست داد...تا صبح می‌توان از این قبیل مثال‌ها آورد. به نظر می‌رسد مفهوم زندگی خصوصی دیگر در عصر مدرن وجود نداشته باشد. دستاوردها و اشتباهات ما، افکار، هر قدم ما - اکنون همه چیز در اینترنت زندگی می‌کند. و به قول معروف آنچه در اینترنت اتفاق می‌افتد در اینترنت باقی می ماند. خوشبختانه، اریک کوالمن در کتاب خود نحوه سازگاری با این نرمال دیجیتال جدید را به خوبی توضیح می‌دهد.

این کتاب ارزش خواندن دارد زیرا:

  • شهرت دیجیتال شما در حال حاضر به اندازه شهرت شما در دنیای فیزیکی مهم است. این کتاب بهترین نکات ایمنی اینترنت و ابزارهای دیجیتال را برای کنترل و بهبود شهرت شما در وب ارائه می‌دهد.
  • شما یاد خواهید گرفت که چگونه از داده‌های خود به صورت آنلاین محافظت کنید و اگر شما یا عزیزانتان قربانی آزار و اذیت سایبری شدند چه کاری باید انجام دهید.
  • این کتاب حاوی بسیاری از داستان‌های تامل برانگیز و نمونه‌هایی از رفتار هوشمندانه و احمقانه در اینترنت، و همچنین کدهای QR و پیوندهایی به سایت‌ها و مطالب مفید است.

 

هنر نامرئی اثر کوین میتنیک (The Art of Invisibility by Kevin Mitnick)

در این کتاب، یکی از بدنام ترین هکرهای جهان، کوین میتنیک، نشان می‌دهد که چه اتفاقی برای داده‌های ما می‌افتد، چه کسی می‌تواند از آن استفاده کند، و چگونه احتمال افتادن اطلاعات شخصی - و پول - به دست افراد نادرست را به حداقل برسانیم. نویسنده نه تنها به ما توصیه می‌کند که چگونه از داده‌های خصوصی خود محافظت کنیم، بلکه داستان‌های متفاوت و چشم‌گشا درباره جولیان آسانژ، ادوارد اسنودن و سایر افشاگران معروف را نیز بیان می‌کند این کتاب شامل 16 فصل است که در هر فصل توصیه‌های عملی در مورد نحوه محافظت از خود در فضای آنلاین ارائه شده است. برای درک بهتر، در زیر چند نکته حرفه‌ای از نویسنده آورده شده است:

  • وای‌فای موبایل خود را در مواقعی که به آن نیاز ندارید خاموش کنید.
  • در صورت عدم نیاز، هرگونه اتصال داده بی‌سیم را از تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ خود حذف کنید.
  • از خدمات پیام رسان توصیه شده برای مکاتبات خصوصی مانند ChatSecure، Signal، CryptoCat، Tor Messenger استفاده کنید.
  • کوکی‌های خود را پاک کنید یا حداقل مرورگر خود را تنظیم کنید که این کار را به صورت خودکار انجام دهد.
  • به یاد داشته باشید که ثبت‌نام برای یک سرویس یا سایت از طریق یک شبکه‌اجتماعی اطلاعاتی را در مورد مکان‌های دیگری که از حساب خود استفاده کرده‌اید می‌دهد.

 

جنایات آینده اثر مارک گودمن (Future Crimes by Mark Goodman)

مارک گودمن، یکی از مقامات امنیتی جهانی پیشرو در جهان، سفری هیجان انگیز را در زیرزمینی دیجیتال مخفی ارائه می‌دهد و روش‌هایی را که مجرمان سایبری تنها علیه ما استفاده می‌کنند، آشکار می‌کند. مارک در کتاب خود با موفقیت ثابت می‌کند که چگونه همه رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند در برابر هکرها مستعد هستند. همین امر در مورد اسرار نیز صدق می‌کند، که حفظ آن‌ها غیر‌ممکن است، صرف نظر از اینکه در مورد چه چیزی هستند - خواه داده‌های شخصی باشد یا میلیاردها دلار توسعه نظامی. دانش قدرت است و در عصر دیجیتال، همه چیز در دسترس است. Future Crimes دیدگاهی هشیارانه از زیربنای نوآوری‌های تکنولوژیکی و پیامدهای آن در دنیای به هم پیوسته و بی‌نهایت آسیب پذیر ما ارائه می‌دهد.

 

چرا نرم‌افزار بد است اثر دیوید پلات (Why Software Sucks by David Platt)

دیوید پلات، که 20 سال تجربه در برنامه‌نویسی و تدریس دارد، استدلال می‌کند که نرم‌افزار مدرن چقدر بد است؛ زیرا به اندازه کافی امن نیست. این اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مخرب به اینترنت نفوذ کرده و به رایانه‌های ما حمله کنند. اغلب در بحرانی‌ترین لحظات خراب می‌شود و ثمره تلاش‌های طولانی ما را از بین می‌برد بدون اینکه حتی یک فرصت برای نجات آن‌ها در اختیار ما بگذارد. کتاب‌های کامپیوتری زیادی نمی‌توانند شما را با صدای بلند بخندانند. اما دیوید نه تنها شما را می خنداند، بلکه مشاهدات و دیدگاه‌های بسیار جالبی را به اشتراک می‌گذارد و آن‌ها را به سبکی واضح و جذاب ارائه می‌دهد. دیوید پلات توضیح می‌دهد که چرا برنامه‌ها می‌توانند خسته کننده و حتی خطرناک باشند و ما به عنوان کاربران عادی چه کاری می‌توانیم در مورد آن انجام دهیم. همه استدلال‌های او با مثال‌های واقعی پشتیبانی می‌شوند و با طنز طعم‌دار می‌شوند.

 

Cryptonomicon اثر نیل استیونسون

بهترین‌ها همیشه برای آخر باقی می مانند. به همین دلیل است که ما این کتاب تخیلی را که باید حتما بخوانید را به لیست اضافه کردیم. کریپتونومیکون افسانه‌ای یکی از محبوب‌ترین آثار داستانی است که امنیت اطلاعات در مرکز داستان آن قرار دارد. این کتاب که به یکی از بهترین کتاب‌های سایبرپانک تبدیل شده است، در دو منطقه زمانی مختلف روایت می‌شود و سیر تکامل تفکر فنی در جامعه را بررسی می‌کند. Cryptonomicon همچنین منبعی برای تفاسیر تمثیلی از مبانی رمزنگاری و اصول اساسی سیستم‌‌های محاسباتی است. قطعاً برای هر کسی که به امنیت اطلاعات و فناوری به طور کلی علاقه دارد باید آن را بخواند.

 

امیدواریم که انتخاب‌های ما را برای بهترین کتاب‌ها در مورد حریم‌خصوصی آنلاین و حفاظت از داده‌ها دوست داشته باشید. برخی از آن‌ها ممکن است شما را نگران کنند، اما با برخی دیگر با صدای بلند بخندید (مانند کارهای دیوید پلات). اما مهم‌تر از همه، ما می‌خواهیم آن‌ها شما را وادار کنند درباره داده‌های آنلاین خود و اهمیت حفظ امنیت آن‌ها تا حد امکان دوباره فکر کنید و بازنگری های لازم را برای محافظت از حریم شخصی خود و خانواده انجام دهید.