حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

چگونه از خطرات ردیاب‌های آنلاین پیشگیری و جلوگیری کنیم؟

تاریخ: 10 آبان 1400   امیر

پیشگیری از سرقت اطلاعات و رهایی از ردیاب‌های آنلاین

بر کسی پوشیده نیست که همه ما به صورت آنلاین تماشا می‌شویم. مارک خودرو یا عکس گربه را در گوگل جستجو کنید و به زودی تقریباً در هر سایتی که بازدید می‌کنید غرق آگهی‌های فروشگاه ماشین و حیوانات خانگی خواهید شد. و به احتمال زیاد رسوایی مربوط به کمبریج آنالیتیکا را فراموش نکرده‌اید. برای اینکه بدانیم کاربران در مورد حریم‌خصوصی آنلاین (یا فقدان آن) چه فکر می‌کنند، با تقریباً 12000 نفر از 21 کشور مصاحبه کردیم. مشخص شد که بیش از نیمی (56٪) معتقد نیستند که می‌توان از خود در برابر ردیابی آنلاین محافظت کامل کرد. ممکن است تا حدی حق با آن‌ها باشد، اما محدود کردن دسترسی شخص ثالث به داده‌های شخصی شما تا حد امکان ممکن است - و ضروری است. و رسیدن به آن خیلی سخت نیست. ما در اینجا توضیح می‌دهیم که چه ابزارهایی می‌توانند به حفظ حریم‌خصوصی آنلاین شما کمک کنند.

 

حذف فایل‌های موقت مرورگر

به طور پیش‌فرض، مرورگرها اطلاعات مختلفی را در مورد وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید در رایانه شما ذخیره می‌کنند:

حافظه نهان ذخیره سازی است که حاوی تصاویر و سایر داده‌های وب است. پس از ذخیره سازی، نیازی به دانلود مجدد داده‌ها از سرور نیست و در نتیجه زمان پاسخگویی صفحه افزایش می یابد. کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که از جمله موارد دیگر، وب‌سایت‌ها را قادر می‌سازند دستگاه شما را به خاطر بسپارند و وقتی مرورگر بسته است، شما را از سیستم خارج نکنند.

 

تاریخچه وبگردی

بخش بزرگی از این اطلاعات برای ردیاب‌های آنلاین قابل مشاهده است. این برای پیدا کردن وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید و برای شناسایی علایق شما استفاده می‌شود. حذف این داده‌ها به طور منظم کار را برای چنین ابزارهایی برای نمایه کردن فعالیت آنلاین شما دشوارتر می‌کند. در اینجا نحوه انجام آن در کروم، اینترنت اکسپلورر، اج، فایرفاکس، اپرا و سافاری آمده است. به هر حال، نیازی به حذف دستی داده‌های موقت نیست. اکثر مرورگرها به شما امکان می‌دهند حذف خودکار کوکی ها را پیکربندی کنید. برای آشنایی با نحوه انجام این کار، برای مثال به راهنمای فایرفاکس، کروم و اج مراجعه کنید. اما به یاد داشته باشید که حذف‌داده‌های موقت شما را از مزایای آن محروم می‌کند. نیاز به وارد کردن مجدد اعتبار ورود در بسیاری از وب‌سایت‌های مختلف می‌تواند برای برخی افراد آزار دهنده باشد. اما برای استفاده از مدیر رمز‌عبور کمکی وجود دارد.

اگر می‌خواهید وب‌سایت‌ها جزئیات خاصی را در مورد شما به خاطر بسپارند (مانند نام شما هنگام پر کردن فرم‌های آنلاین همه جا حاضر)، می‌توانید با ممنوع کردن وب‌سایت‌ها از استفاده از کوکی‌های شخص ثالث - نوعی کوکی که برای اهداف ردیابی استفاده می‌شود و موارد دیگر، موضع ملایم‌تری اتخاذ کنید. برای جزئیات بیشتر به راهنمای Firefox، Safari، Chrome، Opera، Internet Explorer و Edge مراجعه کنید.

 

از حالت ناشناس استفاده کنید

اگر نمی‌خواهید تنظیمات را به هم بزنید، یا نیازی به پنهان کردن کل تاریخچه مرورگر از چشمان کنجکاو ندارید، فقط سایت‌های فردی، می‌توانید از حالت ناشناس استفاده کنید. در این حالت مرورگر اطلاعاتی در مورد صفحات بازدید شده، کوکی‌ها، گذرواژه‌ها و سایر داده‌ها ذخیره نمی‌کند. از طرف دیگر، زبانه‌های ناشناس مانع از استفاده از تب‌های معمولی نمی‌شوند و آنچه مرورگر قبلاً ذخیره کرده است را حذف نمی‌کند. می‌توانید با باز کردن منوی تنظیمات (سه نقطه، سه میله یا نماد چرخ‌دنده در اکثر مرورگرها) و انتخاب پنجره ناشناس جدید در کروم، پنجره خصوصی جدید در فایرفاکس، سافاری یا اپرا، حالت ناشناس در Yandex به حالت ناشناس بروید. مرورگر یا پنجره جدید InPrivate در Edge.

مانند پاک‌کردن تمام کوکی‌ها و داده‌های مرورگر، حالت ناشناس از شما در برابر جاسوسی در برخی وب‌سایت‌ها محافظت نمی‌کند، آدرس IP شما را مخفی نمی‌کند و شما را برای کسی که به شبکه شما دسترسی دارد نامرئی نمی‌کند.

 

مرورگر خود را هوشمندانه انتخاب کنید

هر مرورگر رویکرد خاص خود را برای حفظ حریم‌خصوصی دارد. محبوب‌ترین آن‌ها، Google Chrome، همه نوع داده‌های مربوط به شما را جمع‌آوری می‌کند - حتی آنچه را که در نوار URL وارد می‌کنید. علاوه بر این، با تنظیمات پیش‌فرض، امکان ردیابی کوکی‌ها و سایر ابزارهای نمایه کاربر را فراهم می‌کند. اما همه مرورگرهای اصلی بر اساس یک سیاست عمل نمی‌کنند.

 

موزیلا فایرفاکس

به عنوان مثال، موزیلا، حریم‌خصوصی را در جلو و مرکز قرار می‌دهد. به طور پیش‌فرض، مرورگر فایرفاکس ردیاب‌های شناخته شده را در پنجره‌های ناشناس مسدود می‌کند و اجازه می‌دهد این گزینه برای جلسات عادی فعال شود. مطمئناً، این کار در برابر همه راه‌های ممکن برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شما محافظت نمی‌کند، اما میزان آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد - و سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد. در ضمن، موزیلا یک مرورگر خصوصی جداگانه برای دستگاه‌های تلفن‌همراه ارائه می‌دهد: Firefox Focus. این نه تنها ردیاب‌ها را مسدود می‌کند، بلکه به کاربران اجازه می‌دهد تمام داده‌های جمع‌آوری‌ شده در سایت‌های بازدید شده را به سادگی با کلیک کردن روی دکمه پاک‌کردن حذف کنند.

 

سافاری

از تابستان 2018، سافاری از برداشت اثر انگشت دیجیتال جلوگیری می‌کند: اطلاعات سیستم، مرورگرها و افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید، مناطق زمانی، رمزگذاری‌ها و غیره. این اثر انگشت‌ها به قدری قابل اعتماد منحصر به فرد هستند که به راحتی می‌توان از آن‌ها برای ردیابی شما استفاده کرد، حتی اگر به طور منظم همه داده‌های موقت را حذف کنید. سافاری اطلاعات سیستم ناشناس را به وب‌سایت‌ها نشان می‌دهد و باعث می‌شود دستگاه شما مانند بسیاری دیگر به نظر برسد. این مرورگر همچنین دارای مجموعه ای از ابزارها برای مسدود کردن نظارت از طریق ویجت های شبکه‌های اجتماعی در وب‌سایت‌ها و از طریق ردیاب‌های دیگر است.

 

Tor و سایر مرورگرهای خصوصی

تصور می‌شود که Tor یکی از امن ترین مرورگرها در برابر ردیابی است. این یک نوع روبنا بر روی یک شبکه کامل از به اصطلاح مسیریاب‌های پیازی است که آدرس IP شما را پنهان می‌کند و از تعیین اینکه وب‌سایت‌ها از کجا باز می‌شوند جلوگیری می‌کند. هر درخواستی که می‌کنید حداقل از سه مورد از این روترها عبور می‌کند و داده‌ها تا آخرین مورد رمزگذاری شده باقی می مانند. اشکال اصلی Tor در اینجا نهفته است - نمی‌توان صاحب آخرین روتر را تعیین کرد که می‌تواند تمام جزئیات درخواست شما را ببیند. شبکه onion معایب دیگری نیز دارد - به عنوان مثال، مرور را به میزان قابل توجهی کندتر می‌کند - بنابراین Tor را به کاربران عادی توصیه نمی‌کنیم.

مرورگرهای دیگری مانند Epic Privacy Browser، SRWare Iron Browser، Brave و Dooble، درجات مختلفی از محافظت در برابر ردیابی آنلاین را ارائه می‌دهند. با این حال، اگر می‌خواهید آن‌ها را کاوش کنید، به خاطر داشته باشید که هرچه مرورگر محبوب‌تر باشد، احتمال ناسازگاری آن با وب‌سایت‌هایی که زیاد استفاده می‌کنید و افزونه‌های کمتری در دسترس است، بیشتر می‌شود.

 

از یک موتورجستجوی خصوصی استفاده کنید

حتی اگر از یک مرورگر قابل اعتماد استفاده می‌کنید، موتورهای جستجو همچنان می‌توانند شما را زیر نظر داشته باشند. درخواست‌های جستجو در گوگل، بینگ یا یاهو در آرشیو این شرکت‌ها ذخیره می‌شود. اما برخی از موتورهای جستجوی جایگزین، درخواست های شما را ثبت نمی‌کنند. شناخته شده ترین آن‌ها DuckDuckGo است که درخواست‌ها یا داده‌های دستگاه را ذخیره نمی‌کند و اطلاعات مربوط به شما را به شبکه‌های تبلیغاتی منتقل نمی‌کند. DuckDuckGo علاوه بر حفظ فهرست خود، نتایج جستجوی بیش از صد سیستم را بدون اطلاع آن‌ها از اینکه چه کسی چه چیزی را جستجو کرده است، برمی گرداند.

موتورجستجوی StartPage از نتایج گوگل استفاده می‌کند. توسعه دهندگان آن به غول جستجو در ازای عدم درخواست داده‌های شما به غول جستجو پرداخت می‌کنند. StartPage همچنین به باز کردن ناشناس وب‌سایت‌ها از نتایج جستجو اجازه می‌دهد. همچنین موتورهای جستجوی خصوصی مانند Swisscows و Gibiru وجود دارند که فقط از الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند.

 

مسدود کردن ردیاب‌های وب

راه دیگر برای جلوگیری از ردیابی، استفاده از برنامه‌ها و برنامه‌های افزودنی خاص است - به عنوان مثال، مسدودکننده تبلیغات محبوب AdBlock Plus، که همچنین از ردیابی اقدامات شما توسط شبکه‌های‌اجتماعی جلوگیری می‌کند (این ویژگی باید در تنظیمات فعال شود). فهرستی از ردیاب‌هایی که به‌طور پیش‌فرض مسدود شده‌اند نیز می‌توانند تمدید شوند. پسوندهای Disconnect، مبدا uBlock، Ghostery و uMatrix به تنظیمات خاصی نیاز ندارند. آن‌ها بلافاصله ردیاب‌ها و نظارت توسط شبکه‌های‌اجتماعی را مسدود می‌کنند. توسعه دهندگان DuckDuckGo نیز افزونه‌های غیرفعال کننده ردیاب خود را ایجاد کردند. آن‌ها همچنین مرورگر خصوصی خود را برای دستگاه‌های تلفن‌همراه اندروید و iOS ارائه می‌دهند. کاربران فایرفاکس می‌توانند پسوند Facebook Container را نصب کنند، که توانایی فیس‌بوک برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به شما در سایت‌های دیگر را کاهش می‌دهد. این شبکه‌اجتماعی همچنان می‌تواند پست‌ها و لایک‌های شما را ردیابی کند، اما در همه جا آنلاین شما را تحت الشعاع قرار نخواهد داد. توجه داشته باشید که این افزونه فقط برای فایرفاکس وجود دارد. اگر از Kaspersky Internet Security، Kaspersky Total Security یا Kaspersky Security Cloud استفاده می‌کنید، می‌توانید از مرور خصوصی برای محافظت در برابر وب‌سایت‌های فضول استفاده کنید.

 

با ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن جاسوسان را از مسیر خود دور کنید

راه دیگر برای جلوگیری از ردیابی سرزده استفاده از اتصال VPN است. سرور VPN آدرس‌های IP خود را که با هر اتصال تغییر می‌کند، جایگزین آدرس‌های شما می‌کند تا وب‌سایت‌ها نتوانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند یا اقدامات شما را به حساب‌ها پیوند دهند (تا زمانی که به آن‌ها وارد نشده باشید). علاوه بر این، VPN ها داده‌های ارسال شده را رمزگذاری می‌کنند و از نظارت بر فعالیت‌های آنلاین شما توسط ISP جلوگیری می‌کنند (درست است، ارائه‌دهندگان نیز در بازی جاسوسی شرکت دارند). با این حال، به خاطر داشته باشید که یک VPN محافظت کامل در برابر جمع‌آوری اطلاعات توسط شبکه‌های‌اجتماعی، موتورهای جستجو و ردیاب‌های آنلاین ایجاد نمی‌کند. بنابراین باید در ارتباط با ابزارهایی که در بالا توضیح دادیم استفاده شود.

 

نکته آخر هم این است که نگران نباشید!

همانطور که می بینید، دلیلی برای خوش بین بودن وجود دارد. تا زمانی که بدانید از چه ابزاری استفاده کنید، کاملاً ممکن است که از چشمان همه‌بین گوگل، فیس‌بوک و موارد مشابه پنهان شوید. اگر نمی‌خواهید برای محافظت از داده‌های شخصی خود چه کارهای دیگری انجام دهید، نکات حفظ حریم‌خصوصی سایت ما را بررسی کنید.