حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

6 راه برای محافظت از اطلاعات‌شخصی در فضای‌مجازی و 15 راه برای یک خرید آنلاین امن!

تاریخ: 10 آبان 1400   امیر

چگونه از حریم‌خصوصی و شخصی مان در اینترنت مراقبت کنیم؟

خیلی سخت است که چند روزی اخبار را بدون شنیدن یک نقض بزرگ داده بگذرانید که به طور بالقوه اطلاعات‌شخصی میلیون‌ها مشتری را در معرض مجرمان قرار می‌دهد. در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه اطلاعات‌شخصی شما در دستان اشتباه قرار نمی‌گیرد، آورده شده است.

 

رمزهای‌عبور قوی ایجاد کنید

هنگام ایجاد رمز‌عبور، فراتر از کلمات یا اعدادی فکر کنید که یک مجرم سایبری می‌تواند به راحتی آن‌ها را بفهمد، مانند تولد شما. ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و نمادها را انتخاب کنید و آن‌ها را به صورت دوره‌ای تغییر دهید. همچنین بهتر است به جای استفاده از رمز‌عبور یکسان در چندین سایت، یک رمز‌عبور منحصر به فرد ایجاد کنید—یک ابزار مدیریت رمز‌عبور می‌تواند به شما در پیگیری کمک کند.

 

در رسانه‌های اجتماعی بیش از حد به اشتراک نگذارید

همه ما آن دوستی داریم که جزئیات زیادی از زندگی خود را در فضای‌مجازی منتشر می‌کند. این نه تنها می‌تواند آزاردهنده باشد، بلکه می‌تواند اطلاعات‌شخصی شما را نیز در معرض خطر قرار دهد. تنظیمات حریم‌خصوصی خود را بررسی کنید تا از اینکه چه کسی پست‌های شما را می بیند آگاه باشید و هنگام پست کردن مکان، شهر، تولد یا سایر جزئیات شخصی خود محتاط باشید.

 

با احتیاط از Wi-Fi رایگان استفاده کنید

یک خرید آنلاین کوچک هرگز به کسی آسیب نرسانده است... اکثر شبکه‌های Wi-Fi عمومی رایگان اقدامات امنیتی بسیار کمی دارند، به این معنی که دیگرانی که از همان شبکه استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی به فعالیت شما دسترسی داشته باشند. قبل از اینکه کارت اعتباری را بیرون بیاورید، باید منتظر بمانید تا در خانه یا در یک شبکه امن و محافظت شده با رمز‌عبور باشید.

 

مراقب پیوندها و پیوست ها باشید

مجرمان سایبری یواشکی هستند و اغلب کلاهبرداری‌های فیشینگ خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که شبیه ارتباطات قانونی یک بانک، شرکت خدمات عمومی یا سایر نهادهای شرکتی باشد. موارد خاصی مانند اشتباهات املایی یا آدرس ایمیل متفاوت از فرستنده معمولی می‌تواند سرنخی از اسپم بودن ایمیل باشد.

 

بررسی کنید که آیا سایت امن است یا خیر

قبل از وارد کردن اطلاعات‌شخصی در یک وب‌سایت، به بالای مرورگر خود نگاهی بیندازید. اگر نماد قفل وجود داشته باشد و URL با "https" شروع شود، به این معنی است که سایت امن است. چند راه دیگر برای تعیین قابل اعتماد بودن سایت وجود دارد، مانند خط مشی رازداری وب‌سایت، اطلاعات تماس یا مهر و موم "ایمن تایید شده".

 

حفاظت اضافی را در نظر بگیرید

نرم‌افزار ضد ویروس، نرم‌افزار ضد جاسوس‌افزار و فایروال را نصب کنید. برای محافظت بیشتر، ممکن است بخواهید بیمه سایبری را در نظر بگیرید، که می‌تواند شما و خانواده تان را در صورت قربانی شدن یک حمله سایبری ایمن نگه دارد. در Chubb، کارشناسان ما آماده هستند تا آسیب‌پذیری‌های سایبری شما را ارزیابی کنند، به پوشش اتهامات تقلبی کمک کنند، و اطمینان حاصل کنند که خانواده شما نیز منابع لازم برای بازیابی احساسی را در اختیار دارد.

 

15 نکته برای خرید آنلاین امن تر

خرید آنلاین می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد: یک شی براق را که دوست دارید پیدا می‌کنید، روی دکمه «خرید» کلیک می‌کنید و بسته ای را درب منزل تحویل می‌گیرید.

اما این تراکنش‌ها همیشه به همین راحتی پیش نمی روند. در سال 2019، مرکز شکایات جرایم اینترنتی FBI روزانه به طور متوسط 1300 شکایت سرقت آنلاین دریافت کرد که در مجموع 3.5 میلیارد دلار ضرر به افراد و مشاغل وارد کرد. FBI اخیراً شکایات بیشتری در مورد عدم دریافت کالاهای خریداری شده آنلاین توسط مصرف‌کنندگان داشته است. بسیاری از خریداران به دنبال "معاملات" تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی یا صفحات خرید موتورهای جستجو بودند. آن‌ها یا چیزی دریافت نکردند یا یک کالای تصادفی مانند یک جعبه ماسک یکبار مصرف دریافت کردند که فقط با پرداخت هزینه حمل و نقل بین‌المللی بالا قابل بازگرداندن است. این کلاهبرداران واقعاً می‌توانند لذت خرید را از بین ببرند. نکات ایمنی خرید آنلاین ما را بررسی کنید تا بتوانید از تبدیل شدن به آخرین قربانی آن‌ها جلوگیری کنید.

 

از خرده فروشان معتبر خرید کنید

بهتر است مستقیماً از خرده فروشان آنلاینی که می‌شناسید و به آن‌ها اعتماد دارید خرید کنید. سایت‌های خرید مورد علاقه خود را نشانه گذاری کنید تا سریع و ایمن به آنجا برسید. از تایپ نام فروشنده در نوار مرورگر خود خودداری کنید. این به این دلیل است که یک اشتباه تایپی کوچک می‌تواند شما را به یک سایت جعلی که دقیقاً شبیه سایت واقعی است هدایت کند. در یک سایت غیرقانونی "خرید" انجام دهید و ممکن است ناخواسته شماره‌کارت اعتباری و سایر اطلاعات‌شخصی خود را به کلاهبرداران تحویل دهید.

 

کسب‌و‌کارهایی را که تازه وارد شده‌اند، خوب بررسی کنید

آیا محصول شگفت انگیزی را از یک فروشنده جدید مشاهده کردید؟ تکالیف خود را در هر کسب‌و‌کاری که در گذشته از آن خرید نکرده‌اید انجام دهید. به دنبال بررسی آنلاین باشید و وب‌سایت Better Business Bureau را برای شکایات جستجو کنید. صفحه «تماس با ما» را در وب‌سایت برای آدرس و شماره‌تلفن ایالات‌متحده بررسی کنید. سپس یک قدم جلوتر بروید: برای تأیید با کسب‌و‌کار تماس بگیرید. چرا؟ اف‌بی‌آی گزارش داد که برخی از کلاهبرداران اطلاعات تماس کسب‌وکارهای واقعی ایالات متحده را می‌ربایند تا سایت مخفی آن‌ها را قانونی جلوه دهند.

 

مراقب معاملات شگفت انگیز و عجیب و غریب باشید!

آیا تبلیغی را در فیس‌بوک یا اینستاگرام مشاهده کردید که قیمت‌های پایین‌تری را ارائه می‌دهد یا یک پیشنهاد چشم‌گیر از چیزهای رایگان؟ بر اساس گزارش کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده (FTC) گزارش‌های پول از دست رفته ناشی از کلاهبرداری در رسانه‌های اجتماعی در سال گذشته بیش از سه برابر شده است. به یاد داشته باشید، اگر پیشنهادی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد که واقعی باشد، احتمالاً همینطور است. اف‌بی‌آی دریافت که بسیاری از سایت‌ها در مرکز موج شکایات اخیرش در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند. قبل از خرید قیمت‌ها را مقایسه کنید. قیمت‌های غیرمعمول پایین می‌تواند علامت قرمزی باشد که شما در یک سایت جعلی قرار داده‌اید که برای به سرقت بردن اطلاعات‌شخصی شما یا سرقت پول شما راه‌اندازی شده است.

 

با اتصال به وای‌فای عمومی مرور نکنید

دفعه بعد که در کافی شاپ مورد علاقه خود یک لاته می نوشید از خرید از وای‌فای عمومی خودداری کنید. مردی که در میز کناری به تلفن خود خیره می‌شود می‌تواند هکری باشد که از فعالیت آنلاین شما جاسوسی می‌کند. و خرید آنلاین اغلب مستلزم ارائه اطلاعاتی است که یک سارق شناسنامه دوست دارد آن‌ها را بگیرد، از جمله نام، آدرس و شماره‌کارت اعتباری شما.

 

از VPN استفاده کنید

اگر از Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید، با VPN (شبکه خصوصی مجازی) از خود محافظت کنید. یک VPN یک تونل رمزگذاری شده بین رایانه شما و سرور ایجاد می‌کند. مجرمان سایبری که در این نزدیکی کمین کرده‌اند، نمی‌توانند کارهای شما را ببینند یا اطلاعات‌شخصی شما را رهگیری کنند. VPN تنها راه خرید آنلاین ایمن از Wi-Fi عمومی در فرودگاه‌ها، کافه‌ها و سایر فضاهای عمومی است.

 

پسوردهای قوی انتخاب کنید

رمز‌عبور قوی مانند یک قفل امن است که سارقان سایبری را از حساب‌هایی که اطلاعات خصوصی خود را در آن ذخیره می‌کنید دور نگه می‌دارد. در اینجا چند دستورالعمل سریع در مورد نحوه انتخاب یک رمز‌عبور خوب آورده شده است: از مجموعه ای پیچیده از اعداد کوچک و بزرگ، حروف و نمادها استفاده کنید. یا یک عبارت عبور طولانی را در نظر بگیرید که بتوانید آن را به خاطر بسپارید و بعید است دیگران حدس بزنند. از کلمات فرهنگ لغت و اطلاعات‌شخصی که دزد به راحتی می‌تواند پیدا کند یا حدس بزند، خودداری کنید، مانند تاریخ تولد فرزندتان، نام سگ یا تیم ورزشی مورد علاقه شما. هرگز از رمزهای‌عبور در سایت‌ها استفاده مجدد نکنید. اگر این کار را انجام دهید، نقض داده در یک شرکت می‌تواند به مجرمان اجازه دهد به حساب‌های دیگر شما دسترسی داشته باشند.

 

قبل از خرید، امنیت سایت را بررسی کنید

به دنبال نماد قفل در نوار مرورگر یک سایت بگردید تا بررسی کنید که آن‌ها از رمزگذاری SSL (لایه سوکت‌های امن) استفاده می‌کنند. URL همچنین باید با "https" شروع شود نه فقط با "http". وب‌سایت‌های امن به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که داده‌هایی را که به اشتراک می‌گذارید، مانند گذرواژه‌ها یا اطلاعات مالی پنهان کنند. خرید فقط از سایت‌های امن خطر به خطر افتادن اطلاعات خصوصی شما در حین خرید را کاهش می‌دهد.

 

گرفتار کلاهبرداری‌های ایمیلی نشوید

ممکن است ایمیل‌ها یا پیام‌هایی دریافت کنید که پیشنهادات شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند یا ادعا می‌کنند مشکلی در تحویل بسته وجود دارد. پیام‌های مشکوک را از فرستندگان ناآشنا حذف کنید. و پیوست‌ها را باز نکنید یا روی پیوندها در پیام‌ها کلیک نکنید زیرا ممکن است رایانه یا تلفن شما را با ویروس‌ها و سایر بدافزارها آلوده کنند.

 

از اطلاعات‌شخصی خود محافظت کنید

در اینجا یک قانون کلی وجود دارد: هیچ وب‌سایت خریدی نباید شماره تامین اجتماعی شما را بخواهد. اگر سایتی این نوع اطلاعات بسیار شخصی را درخواست کرد، در جهت دیگر اجرا کنید. حداقل اطلاعات‌شخصی لازم برای تکمیل خرید را به فروشندگان معتبر ارائه دهید.

 

پرداخت با اعتبار، نه حساب‌بانکی مستقیم!

همیشه از کارت اعتباری برای خرید تا حد امکان امن استفاده کنید. اولاً، کارت اعتباری به فروشنده امکان دسترسی مستقیم به پول موجود در حساب‌بانکی شما را نمی‌دهد. دوم، بیشتر کارت‌های اعتباری 0 دلار مسئولیت تقلب دارند. این بدان معناست که اگر یک کلاهبردار از اطلاعات حساب شما برای خرید استفاده کند، پولی ندارید. شرکت کارت اعتباری شما سوالاتی می پرسد، فعالیت‌های تقلبی را بررسی می‌کند و کارت جدیدی برای شما ارسال می‌کند.

 

امنیت اضافی را با کارت اعتباری مجازی اضافه کنید

یک کارت اعتباری مجازی می‌تواند امنیت خرید آنلاین بیشتری را ارائه دهد. برخی از صادرکنندگان کارت اعتباری یک شماره‌کارت موقت به شما می‌دهند که به حساب کارت اعتباری شما مرتبط است. می‌توانید از شماره موقت برای خرید آنلاین استفاده کنید بدون اینکه مشخصات واقعی کارت اعتباری خود را به فروشنده نشان دهید. اگر دزدی شماره کارت اعتباری مجازی را به دست آورد و بعداً سعی کرد از آن استفاده کند، شانسی برایش نخواهد بود.

 

مراقب متقلب‌ها باشید

حداقل یک بار در هفته صورت حساب‌های‌بانکی و کارت اعتباری خود را از نظر هزینه‌های جعلی بررسی کنید. یا هشدارهای حساب را تنظیم کنید تا شما را از هرگونه فعالیت جدیدی در کارت خود مطلع کند. وقتی اعلان متنی یا ایمیلی دریافت می‌کنید، می‌توانید حساب خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هزینه را تشخیص می‌دهید.

 

به جزئیات خوب توجه کنید

پس از خرید، جزئیات را در مکانی امن نگهداری کنید. روی رسید، شماره تأیید سفارش و شماره رهگیری که فروشنده ارائه می‌دهد آویزان کنید. اگر با سفارش مشکل دارید، این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مشکل را سریع حل کنید.

 

موارد خود را ردیابی کنید

پس از خرید آنلاین، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به سمت شما پیش رفته است. اگر تاجر از ارائه اطلاعات حمل و نقل یا پاسخ به درخواست‌های شما برای وضعیت سفارش خودداری کرد، برای کمک با صادرکننده کارت اعتباری خود تماس بگیرید. آن‌ها ممکن است هزینه را از صورت حساب شما حذف کنند و موضوع را بررسی کنند.

 

کلاهبرداران را گزارش دهید

آیا از شما کلاهبرداری شده است؟ اگر چنین است، اگر مشکوک هستید که ممکن است قربانی سرقت ID شده باشید، FTC یک طرح بازیابی سرقت هویت ارائه می‌دهد. اما رعایت این نکات ایمنی خرید آنلاین ممکن است به شما کمک کند کلاهبرداران را خنثی کنید و در وهله اول از تبدیل شدن به یک هدف و طعمه کلاهبرداران اینترنتی جلوگیری کنید.