حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

پنج فرمان فنی برای زندگی دیجیتالی ایمن‌تر

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

فناوری همیشه در حال تغییر است، و همین طور روش استفاده از آن. این بدان معناست که ما همیشه در حال یافتن راه‌های جدیدی هستیم تا از بازیگران بد برای جاسوسی از داده‌های ما مراقبت کنیم. زمانی را به یاد می‌آورید که دفترچه آدرس خود را با آن برنامه جدید مد روز به اشتراک گذاشتید؟ یا زمانی که در شبکه‌های‌اجتماعی عکس می‌گذارید؟ این اقدامات ممکن است همگی عواقبی داشته باشند که امنیت را برای ما و افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم تضعیف کند.

اگر این اصول را به خاطر بسپاریم، می‌توانیم از دنیای فناوری همیشه در حال تغییر جان سالم به در ببریم. ویجی بالاسوبرامانیان، مدیر اجرایی Pindrop، یک شرکت امنیتی که فناوری را برای شناسایی تماس‌های تلفنی جعلی توسعه می‌دهد، گفت: همیشه باید به خاطر داشته باشیم که هر بخشی از هویت خود را که به صورت آنلاین پست می‌کنیم، در نهایت می‌تواند توسط کلاهبرداران برای ربودن حساب‌های آنلاین ما استفاده شود. او همچنین می‌گوید: «هویت دیجیتالی شما، که شامل تمام تصاویر، ویدیوها و صداهای شما است، اساساً به هکرها این امکان را می‌دهد تا بدون حضور شما در تصویر، شخصیت کاملی از شما بسازند که دقیقاً شبیه شما باشد. بنابراین در اینجا برخی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها - مانند تقویت رمزهای‌عبور و به حداقل رساندن داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط دوربین تلفن شما - برای حفظ امنیت شما و عزیزانتان برای آینده قابل پیش بینی آورده شده است. من از آن‌ها به عنوان پنج فرمان فنی یاد می‌کنم به این امید که آن‌ها را به گونه‌ای به خاطر بسپارید که گویی دستوران کتاب مقدس هستند!

 

از رمزهای‌عبور ضعیف استفاده نکنید

بیایید در مورد بهداشت بد رمز‌عبور صحبت کنیم. بر اساس نظرسنجی که توسط یک شرکت تحقیقاتی Security.org انجام شده است، حدود 45 درصد از آمریکایی‌ها از رمزهای‌عبور ضعیف استفاده می‌کنند که هشت کاراکتر یا کمتر هستند. (چهارده درصد در سال گذشته از «کووید» در گذرواژه‌های خود استفاده کردند.) اکثر آمریکایی‌ها نیز استفاده مجدد از رمزهای‌عبور در سایت‌های مختلف را تأیید کردند. این درها را به روی بسیاری از مسائل امنیتی باز می‌کند. گذرواژه‌های ضعیف را می‌توان به راحتی توسط هکرهایی که سعی در دسترسی به حساب‌کاربری شما دارند حدس زد. و اگر از رمز‌عبور یکسانی برای چندین سایت مانند حساب‌بانکی، حساب خرید Target و فیس‌بوک استفاده می‌کنید، کافی است یکی از آن سایت‌ها هک شود تا همه آن حساب‌ها آسیب پذیر شوند. برای اکثر مردم، ساده‌ترین راه حل، مدیریت رمز‌عبور است، نرم‌افزاری که به تولید خودکار رمزهای‌عبور طولانی و پیچیده برای حساب‌ها کمک می‌کند. همه رمزهای‌عبور در یک صندوق ذخیره می‌شوند که با یک رمز‌عبور اصلی قابل دسترسی است.

گزینه دیگر این است که رمزهای‌عبور را روی یک تکه کاغذ که در مکانی امن ذخیره می‌شود، یادداشت کنید. فقط مطمئن شوید که رمزهای‌عبور طولانی و پیچیده، دارای حروف، اعداد و کاراکترهای خاص هستند.

 

از احراز‌هویت چند عاملی استفاده کنید

مهم نیست که چقدر رمز‌عبور قوی می سازید، اگر هکرها به سرورهای شرکت حاوی اطلاعات شما نفوذ کنند، باز هم می‌توانند آن را دریافت کنند. به همین دلیل است که کارشناسان امنیتی احراز هویت چند عاملی را توصیه می‌کنند که به عنوان تأیید دو مرحله‌ای نیز شناخته می‌شود.

به طور کلی احراز‌هویت دو مرحله‌ای چگونه کار می‌کند: به عنوان مثال، نام‌کاربری و رمز‌عبور خود را برای حساب‌بانکی آنلاین خود وارد می‌کنید. این مرحله 1 است. سپس بانک یک پیام متنی با یک کد موقت به تلفن شما ارسال می‌کند که باید قبل از اینکه سایت به شما اجازه ورود به سیستم را بدهد باید وارد شود. این مرحله 2 است. به این ترتیب، هویت خود را با دسترسی به تلفن خود ثابت می‌کنید. اکثر وب‌سایت‌ها و برنامه‌های اصلی، از جمله فیس‌بوک و بانک‌های بزرگ، روش‌هایی را برای تأیید دو مرحله‌ای شامل پیام‌های متنی یا به اصطلاح برنامه‌های احراز‌هویت که کدهای موقت تولید می‌کنند، ارائه می‌کنند. فقط یک جستجوی وب برای دستورالعمل‌های راه‌اندازی انجام دهید. آقای بالاسوبرامانیان گفت: اگر شرکتی احراز‌هویت چند عاملی را ارائه نمی‌دهد، احتمالاً باید محصول متفاوتی پیدا کنید. او گفت: «اگر فروشنده‌ای بگوید، تمام کاری که من انجام می‌دهم رمز‌عبور است، آن‌ها به اندازه کافی خوب نیستند.

 

شما نباید مسائل خود را بیش از حد به اشتراک بگذارید

بسیاری از ما برای دوربین‌های روزمره خود به گوشی‌های هوشمند خود متکی هستیم. اما تلفن‌های هوشمند ما اطلاعات زیادی درباره ما جمع‌آوری می‌کنند و نرم‌افزار دوربین می‌تواند به‌طور خودکار موقعیت مکانی ما را هنگام گرفتن عکس یادداشت کند. این اغلب یک خطر بالقوه ایمنی است تا یک مزیت. بیایید با نکات مثبت شروع کنیم. وقتی به دوربین خود اجازه می‌دهید موقعیت مکانی شما را برچسب‌گذاری کند، برنامه‌های مدیریت عکس مانند Apple's Photos و Google Photos می‌توانند به‌طور خودکار تصاویر را بر اساس مکان به آلبوم‌ها مرتب کنند. وقتی به تعطیلات می‌روید و می‌خواهید به یاد بیاورید که هنگام گرفتن عکس در کجا بودید، مفید است. اما وقتی در سفر نیستید، برچسب گذاری موقعیت مکانی شما روی عکس‌ها عالی نیست. فرض کنید شما به تازگی در یک برنامه دوستیابی با شخصی ارتباط برقرار کرده‌اید و عکسی از سگ خود را ارسال کرده‌اید. اگر هنگام گرفتن عکس، ویژگی موقعیت مکانی را روشن کرده باشید، آن شخص می‌تواند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند تا ببیند کجا زندگی می‌کنید.

فقط برای ایمن بودن، مطمئن شوید که ویژگی مکان عکس به طور پیش‌فرض خاموش است:

در آیفون، اپلیکیشن Settings را باز کنید، Privacy، سپس Location Services و در نهایت Camera را انتخاب کنید. در بخش «اجازه دسترسی به موقعیت مکانی»، «هرگز» را انتخاب کنید. در اندروید، در داخل برنامه دوربین، روی نماد تنظیمات که شبیه چرخ دنده است، ضربه بزنید. به «تگ مکان‌ها» بروید و کلید را در موقعیت خاموش قرار دهید. ممکن است برای ثبت تعطیلات خود، ویژگی موقعیت مکانی را به طور موقت روشن کنید، اما به یاد داشته باشید که وقتی سفرتان تمام شد، آن را خاموش کنید. جرمیا گروسمن، مدیر اجرایی بیت دیسکاوری، گفت که باید در مورد عکس‌هایی که می‌گیریم و برای دیگران می فرستیم عاقلانه رفتار کنیم. عکس‌های واضح در نهایت می‌توانند در معرض دید عموم قرار گیرند.

 

شما نباید داده‌های دوستانتان را به اشتراک بگذارید

این درسی است که باید بارها و بارها بیاموزیم: به طور کلی ایده خوبی نیست که هنگام استفاده از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها، به خصوص با مارک های ناشناخته، اطلاعاتی در مورد دوستان خود ارائه دهید. برای مثال، وقتی دفترچه آدرس خود را با یک برنامه به اشتراک می‌گذارید، به طور بالقوه نام، شماره‌تلفن، آدرس خانه و اطلاعات ایمیل همه مخاطبین خود را در اختیار آن شرکت قرار می‌دهید. هنگامی که دفترچه آدرس خود را با یک برنامه به اشتراک می‌گذارید تا دیگران را به پیوستن دعوت کنید، اطلاعات دیگران را حتی اگر آن‌ها دعوت را نپذیرند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. به طور معمول، وقتی دفترچه آدرس خود را با یک برنامه به اشتراک می‌گذارید، به منظور یافتن دوستان دیگری است که از یک سرویس نیز استفاده می‌کنند. اما Clubhouse، برنامه شبکه‌اجتماعی که در طول همه گیری همه گیر محبوب شد، اخیراً به دلیل مجموعه تهاجمی از کتاب‌های آدرس مورد انتقاد قرار گرفت. هنگام ثبت‌نام برای Clubhouse، کاربران می‌توانند از به اشتراک‌گذاری دفترچه آدرس خود خودداری کنند. اما حتی اگر این کار را انجام می‌دادند، سایرین در برنامه که دفترچه آدرس خود را آپلود کرده بودند می‌توانستند ببینند که آن کاربران جدید به این سرویس ملحق شده‌اند. این برای افرادی که سعی می‌کنند از تماس با پیشین‌ها یا افراد متجاوز اجتناب کنند، ایده‌آل نبود. به گفته یک رگولاتور داده فرانسوی، که هفته گذشته گفت که تحقیقاتی را در مورد Clubhouse آغاز کرده است، بیش از 10000 کاربر طوماری را امضا کردند که از نقص حریم‌خصوصی شکایت کردند.

به یاد داشته باشید که شکاک و محتاط بمانید!

همه کارشناسان امنیتی بر روی یک قانون کلی اتفاق نظر داشتند: به هیچکس اعتماد نکنید. وقتی ایمیلی از شخصی دریافت می‌کنید که اطلاعات‌شخصی شما را می‌خواهد، روی هیچ پیوندی کلیک نکنید و با فرستنده تماس بگیرید تا بپرسید آیا پیام قانونی است یا خیر. آدام کوجاوا، مدیر شرکت امنیتی Malwarebytes، گفت که کلاهبرداران به راحتی می‌توانند ایمیل‌ها را با بدافزار جاسازی کنند و جعل هویت بانک شما باشند.

در صورت شک، از اشتراک‌گذاری داده خودداری کنید. کسب‌وکارها و بانک‌ها با فناوری‌های کشف تقلب آزمایش کرده‌اند که به صدای شما گوش می‌دهند تا هویت شما را تأیید کنند. حتی ممکن است در برخی مواقع با نمایندگان خدمات مشتری در تماس‌های ویدیویی تعامل داشته باشید. آقای بالاسوبرامانیان گفت که پیچیده‌ترین کلاهبرداران در نهایت می‌توانند از رسانه‌هایی که شما به صورت آنلاین پست می‌کنید برای ایجاد یک فایل جعلی عمیق، یا یک ویدیو یا کلیپ صوتی تولید شده توسط رایانه که جعل هویت شما هستند، استفاده کنند. در حالی که این می‌تواند هشدار دهنده به نظر برسد زیرا دیپ فیک‌ها نگرانی فوری نیستند، دوز سالم شک به ما کمک می‌کند تا در آینده زنده بمانیم. او گفت: «درباره همه راه‌های مختلفی که از طریق آن‌ها هویت بیومتریک را در دنیای آنلاین خود جا می‌گذارید، فکر کنید.