حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

حفظ حریم شخصی خانواده و 10 نکته برای محافظت از آن‌ها در فضای آنلاین

تاریخ: 16 آبان 1400   امیر

از فرزندان خود در فضای‌مجازی مراقبت کنید!

محافظت از خانواده خود در برابر تهدیدات آنلاین و قسمت تاریک وب ممکن است کاری دلهره‌آور به نظر برسد، اما هنوز نیازی به کندن موهای خود ندارید!

در برخی مواقع، فرزند شما می‌خواهد به رسانه‌های اجتماعی منشعب شود، بنابراین شما باید با پلتفرم‌ها آشنا شوید. اگر از سایت‌هایی که او در آن‌ها عضو است چیزی نمی‌دانید، نمی‌توانید از فرزندتان محافظت کنید، بنابراین به‌روز باشید. اگر دوست دارید، می‌توانید با آن‌ها دوست شوید یا آن‌ها را دنبال کنید تا ببینید در حال انجام چه کاری هستند. آن‌ها ممکن است خیلی از این پیشرفت هیجان زده نباشند، اما مطمئناً کمتر احتمال دارد که هر چیزی را که ممکن است باعث دردسر شود پست کنند. هر از چند گاهی آن‌ها را بررسی کنید، اما به یکی از آن دسته از والدینی تبدیل نشوید که دائماً حساب‌های اجتماعی فرزندان خود را لایک می‌کنند و در مورد آن‌ها نظر می‌دهند یا ممکن است شما را مسدود یا بی صدا کنند. بیشتر نوجوانان نمی‌خواهند که مادر یا پدرشان دائماً روی پست‌های آن‌ها نظر بگذارد. در جنبه تاریک همه چیز، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تحقیر فرزندتان ایده خوبی نیست، زیرا این می‌تواند بیش از آنکه حل کند، مشکلاتی ایجاد کند.

اگر نوجوان یا کودکی دارید که اصرار دارد یا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خودش را دارد، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که رمز‌عبور خود را در صورت نیاز به لغو دسترسی یا حذف چیزی که پست کرده‌اند، به شما بدهند. برای نوجوانان بزرگ تر، مقداری از اعتماد کردن به آن‌ها بسیار تاثیرگذار است، اما از اینکه گهگاهی مراجعه کنید نترسید.

 

درباره حریم‌خصوصی و تنظیمات والدین بیاموزید

پیشنهاد صرف فیلترهای والدین ممکن است فرزند شما را دچار وحشت کند، اما او را بنشینید و در مورد آن با آن‌ها صحبت کنید. در حالی که می‌توانید پشت سر آن‌ها بروید، اما صداقت بهترین سیاست است. ممکن است فرزند شما قصد دسترسی به محتوای نامناسب را نداشته باشد، اما فیلترهای والدین برای محدود کردن زمان صرف شده در اینترنت و اطمینان از اینکه هیچ چیز نامناسبی تصادفاً از بین نمی‌رود مفید است. تنظیمات از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است، اما یک جستجوی سریع در Google باید اطلاعاتی را که برای اجرای فیلترهای والدین و تنظیمات کنترل نیاز دارید به شما ارائه دهد.

به فرزندان خود توضیح دهید که این محدودیت‌ها را به منظور ایمن نگه داشتن آن‌ها اعمال می‌کنید. وب گاهی اوقات می‌تواند مکان بدی باشد، بنابراین محدود کردن آن‌ها تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ نشده باشند ضرری ندارد. اگر فرزند شما در هر شبکه رسانه اجتماعی ثبت‌نام کرده است، مطمئن شوید که تنظیمات حریم‌خصوصی و موقعیت مکانی او را نیز بررسی کرده‌اید. کودکان اغلب هیچ تصوری از خطر ناشی از مکان باز و تنظیمات حریم‌خصوصی ندارند، بنابراین این شما هستید که باید مطمئن شوید که آن‌ها محافظت می‌شوند یا به طور تصادفی به دنیا پخش نمی‌کنند که کسی در خانه نیست.

 

قانون را وضع کنید

شما باید مرزهای مشخصی را با فرزندان خود در مورد اینکه چه چیزی در زمان آنلاین بودن قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست، تعیین کنید. به آن‌ها اطلاع دهید که استفاده از اینترنت آن‌ها را زیر نظر خواهید داشت و کارهایی که آن‌ها آنلاین انجام می‌دهند را بررسی خواهید کرد تا بدانند در کجا قرار دارند. برای بچه‌هایی که با اینترنت شروع به کار می‌کنند، می‌توانید رایانه خانواده را به اتاق نشیمن منتقل کنید یا یک حساب‌کاربری برای آن‌ها در رایانه خود ایجاد کنید تا بتوانید مراقب کارهای آن‌ها باشید. روشن کنید که دسترسی به اینترنت یک امتیاز است و اگر آن‌ها عمداً کاری را انجام دهند که خلاف قوانین اصلی شماست، آماده حذف آن هستید. حداقل سن برای بسیاری از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی 13 سال است، اما این بدان معنا نیست که باید به محض 13 سالگی به آن‌ها اجازه دهید یک حساب کاربری داشته باشند. فیس‌بوک ممکن است قوانینی را برای سایت خود وضع کند، اما شما قوانین را در خانه خود تنظیم کنید.

اگر فکر می‌کنید که او آماده نیست، به فرزندتان اجازه ایجاد یک حساب رسانه اجتماعی را وارد نکنید. آن‌ها ممکن است کمی از والدین محافظ بیش از حد خود آزرده خاطر باشند، اما از پس آن بر می آیند! سایت‌های رسانه‌های اجتماعی همیشه مکان‌های اجتماعی نیستند، پس خودتان قضاوت کنید که آیا یک سایت خاص چیزی است که می‌خواهید فرزندتان در معرض آن قرار بگیرد یا خیر.

 

به آن‌ها بیاموزید که اشتباهات در اینترنت، اشتباهی برای همیشه است

اینترنت ممکن است یکی از بزرگترین اختراعات بشر باشد، اما جنبه تاریکی دارد. مطمئن شوید که بچه‌هایتان نحوه کار اینترنت را می‌دانند و به آن‌ها نمونه‌هایی نشان دهید که چگونه نوجوانان دیگر در ویدیوهای ویروسی یا در پایان واکنش‌های اینترنتی قرار گرفتند. آن‌ها باید بدانند که چیزی که پست می‌کنند می‌تواند برای همیشه دوام داشته باشد و می‌تواند توسط افراد دیگر پیچ خورده یا تقویت شود. هنگامی که یک عکس یا پست آنلاین می‌شود، دیگر مالک آن نیستند و هیچ کس نمی داند واقعاً به کجا می‌رسد. به عنوان مثال، یک هنرمند آمریکایی عکس‌های اکانت اینستاگرام کاربران دیگر را می‌دزدد و می‌فروشد.

در حالی که دقیقا قانونی نیست، غیرقانونی نیست. قانون حق چاپ در مورد رسانه‌های اجتماعی پیچیده است، بنابراین با فرزندان خود در مورد خطرات اشتراک‌گذاری عکس صحبت کنید. ممکن است شخصی که فرزندتان حتی نمی‌شناسد، می‌تواند عکس را دانلود کرده و آن را برای چیز دیگری تغییر دهد یا تغییر دهد.

 

از فایل‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

ممکن است تمام عمر خود را بدون ابتلا به ویروس گذرانده باشید، اما تصور نکنید که این شما را ضد گلوله می‌کند. ممکن است فرزندان شما خوشحال باشند و روی پنجره‌های بازشو کلیک کنند یا چیز اشتباهی را دانلود کنند و در نهایت انواع بدافزارها را به رایانه شما بیاورند. یک روش خوب این است که به طور منظم از هر فایل مهمی فقط در صورت بروز مشکل، نسخه پشتیبان تهیه کنید. لزوماً نباید یک حمله سایبری باشد که آسیب وارد کند. یک پوشه به طور تصادفی حذف شده می‌تواند به همان اندازه ویرانگر باشد اگر ده سال از عکس‌های خانوادگی ارزشمند را پاک کند.

 

در مورد تهدیدها با فرزندان خود صحبت کنید

به فرزندان خود در مورد خطراتی که در بیرون وجود دارد آموزش دهید. شما مجبور نیستید آن‌ها را با داستان‌های بدجنس‌های آنلاین وحشت کنید، اما آن‌ها باید از خطرات آن آگاه باشند. این به این معنی است که فقط با افرادی که می شناسند صحبت کنید، از رمز‌عبور آن‌ها محافظت کنید و هرگز اطلاعات شناسایی یا عکس‌های نامناسب را به صورت آنلاین پست نکنید. همین امر در مورد ارسال عکس‌های سلفی نیز صدق می‌کند: بدون نشانگرهای واضح مانند شماره خانه یا تابلوهای راهنما. سایر موارد ضروری عبارتند از: هرگز قرار ملاقات حضوری با افرادی که به صورت آنلاین ملاقات می‌کنند، تنظیم نکنید، مگر اینکه هویت آن شخص را تأیید کرده باشید. به آن‌ها توضیح دهید که مردم همیشه آن‌هایی نیستند که ادعا می‌کنند در اینترنت هستند و مطمئن شوید که خطرات احتمالی را درک می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که حتی کودکان خردسال از دانلود یا تورنت غیرقانونی اطلاع داشته باشند. آن‌ها وسوسه خواهند شد که کارتون، فیلم یا موسیقی مورد علاقه خود را دریافت کنند، بنابراین باید به خطرات دانلود فایل از افراد غریبه اشاره کنید. دانلود بد می‌تواند منجر به انواع ویروس‌ها و بدافزارها شود.

 

بازی‌های آنلاین را برای کودکان ایمن کنید

روزهایی که بچه‌ها به تنهایی بازی Sonic the Hedgehog را انجام می‌دادند، متعلق به گذشته است و بازی آنلاین اکنون بخشی از فرهنگ بازی است. بازی‌های آنلاین می‌توانند جنبه تاریکی با رقابت و اراده برای برنده شدن داشته باشند که گاهی اوقات تشویق به بحث‌های زباله یا سوء استفاده آنلاین می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند که در صورت مواجهه با هر گونه آزار و اذیت یا قلدری در حین بازی آنلاین چه کاری انجام دهند. همچنین ممکن است بخواهید در صورتی که فرزند خود را درگیر چنین رفتاری می‌دانید، تنبیه‌های محکمی اعمال کنید.

ممکن است فکر نکنید که او هرگز برای بازیکن دیگری فریاد بدی نمی‌زند، اما باخت در اینترنت می‌تواند داغ باشد، بنابراین اگر شروع به فحاشی و فریاد زدن بر سر حریف کرد، این رفتار را در همان ابتدا با یک ممنوعیت کوتاه خفه کنید. بازی‌های آنلاین می‌توانند کاملاً بی‌خطر باشند، اما هیچ ضرری ندارد که هر از چندگاهی به بچه‌هایتان وارد شوید تا مطمئن شوید که به چیزی که نباید می‌رسیدند، نمی‌روند.

 

خودتان را آموزش دهید

گفتن به فرزندتان سخت است که اگر خودتان کاملاً به سرعت عمل می‌کنید، مراقب چه چیزی باشد. در حالی که ممکن است اصول اولیه را بدانید، آموزش خود یک راه کلیدی برای حفظ امنیت خود و خانواده‌تان است. هرچه بیشتر بدانید، موقعیت بیشتری برای جلوگیری از اشتباهات رایج کاربران اینترنت خواهید داشت. تهدیدهای آنلاین همیشه تغییر می‌کنند، بنابراین دنبال کردن اخبار و هوشیار ماندن در برابر جدیدترین خطرات مفید است.

 

روی نرم‌افزارهای محافظت از ویروس سرمایه گذاری کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از خانواده، نصب نرم‌افزار امنیتی آنلاین است تا در برابر ویروس‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی و سایر بدافزارها در امان باشید. همچنین اگر یکی از فرزندانتان در سفرهای آنلاین خود ویروس بدی را دریافت کند، جایگزین ارزان‌تری نسبت به تعمیر رایانه شما است. امنیت آنلاین یک حوزه همیشه در حال توسعه است و شرکت‌ها به طور مداوم نرم‌افزار خود را برای مقابله با آخرین تهدیدات به‌روز می‌کنند - بنابراین مطمئن شوید که حفاظت آنلاین شما همیشه به‌روز است! برای اطلاع از همه چیزهای فنی و امنیت آنلاین، ما را در اینستاگرام و توییتر دنبال کنید.