حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

CJEU و همه چیز درمورد آن

تاریخ: 1 اسفند 1400   امیر

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) (به فرانسوی: Cour de justice de l'Union européenne یا "CJUE") شعبه قضایی اتحادیه اروپا (EU) است. این موسسه اتحادیه اروپا که در محله کرچبرگ شهر لوکزامبورگ، لوکزامبورگ مستقر است، از دو دادگاه مجزا تشکیل شده است: دیوان دادگستری و دادگاه عمومی. از سال 2005 تا 2016 نیز شامل دادگاه خدمات ملکی بود. این یک سیستم دادگاه sui generis به معنای «از نوع خود» است و یک نهاد فراملی است.

 

CJEU دقیقا چیست؟

CJEU مرجع قضایی اصلی اتحادیه اروپا است و بر اجرای و تفسیر یکسان قوانین اتحادیه اروپا با همکاری قوه قضاییه ملی کشورهای عضو نظارت دارد. CJEU همچنین اختلافات حقوقی بین دولت‌های ملی و نهادهای اتحادیه اروپا را حل و فصل می‌کند و ممکن است از طرف افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که حقوق آن‌ها نقض شده است، علیه مؤسسات اتحادیه اروپا اقدام کند.

 

ترکیب بندی CJEU

CJEU از دو دادگاه بزرگ تشکیل شده است:

  • دیوان دادگستری که به طور غیررسمی به عنوان دیوان عدالت اروپا (ECJ) شناخته می‌شود، به درخواست‌های دادگاه‌های ملی برای احکام اولیه، ابطال و تجدید نظر رسیدگی می‌کند. این سازمان متشکل از یک قاضی از هر کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین 11 وکیل عمومی است.
  • دادگاه عمومی که به درخواست‌های ابطال افراد، شرکت‌ها و به‌ندرت از دولت‌های ملی (با تمرکز بر قانون رقابت، کمک‌های دولتی، تجارت، کشاورزی و علائم تجاری) رسیدگی می‌کند. از سال 2020، دادگاه از 54 قاضی تشکیل شده است، اگرچه در حال حاضر تنها 49 کرسی پر شده است.

 

کارکرد CJEU

مأموریت ویژه دیوان عدالت اداری تضمین این است که "قانون در تفسیر و اجرای" معاهدات اتحادیه اروپا رعایت می‌شود. برای دستیابی به این امر:

  • قانونی بودن اقدامات انجام شده توسط نهادهای اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند.
  • انطباق کشورهای عضو با تعهدات خود بر اساس معاهدات را اجرا می‌کند و حقوق اتحادیه اروپا را تفسیر می‌کند.

 

تاریخچه CJEU

CJEU در ابتدا در سال 1952 به عنوان یک دادگاه واحد به نام دیوان دادگستری جوامع زغال سنگ و فولاد اروپا (از سال 1958 دیوان عدالت جوامع اروپایی (CJEC)) تأسیس شد. دادگاه عمومی در سال 1988 (معروف به دادگاه بدوی) و دادگاه خدمات کشوری در سال 2004 ایجاد شد. با لازم‌الاجرا شدن معاهده لیسبون در سال 2009، سیستم دادگاه نام فعلی خود (دادگاه عدالت اتحادیه اروپا) را به دست آورد، در حالی که خود دادگاه اصلی (CJEC سابق) به «دادگاه عدالت» تغییر نام داد. زبان کار دیوان دادگستری اتحادیه اروپا فرانسوی است.

CJEU در دادگاه‌های عدالت فردی ایجاد شد که در دهه 1950 برای جامعه زغال سنگ و فولاد اروپا (ECSC)، جامعه اقتصادی اروپا (EEC) و جامعه انرژی اتمی اروپا (EAEC) تأسیس شد. وظیفه دادگاهها این بود كه اطمینان حاصل كنند كه آن سازمان‌ها در تفسیر و اجرای معاهداتی كه به موجب آن‌ها تأسیس شده بودند، قانون را رعایت می كردند. در سال 1957، به موجب معاهده رم، یک دیوان عالی یکپارچه برای خدمت به هر سه جامعه اروپایی ایجاد شد که بعداً جامعه اروپایی (EC) نامیده شد. اتحادیه اروپا در سال 1993 اتحادیه اروپا را تحت الشعاع قرار داد و به طور قانونی در سال 2009 جایگزین آن شد. در سال 1988 دادگاه بدوی برای کاهش حجم کاری دادگاه موجود تأسیس شد. این دادگاه در سال 2009 به دیوان عمومی تغییر نام داد. دادگاه عمومی در حال حاضر یکی از دو دادگاه متشکل از دیوان دادگستری است و دیگری دیوان عدالت است.

 

عملکرد CJEU

دیوان دادگستری احکامی را در مورد تفسیر قوانین اتحادیه اروپا برای دادگاه‌های ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌کند و به دعاوی مختلف مربوط به دولت‌ها و موسسات عضو، از جمله دعاوی مطرح شده توسط کمیسیون اروپا یا یک کشور عضو به دلیل کوتاهی یک کشور عضو در انجام وظایف خود رسیدگی می‌کند. تعهدات بر اساس قوانین اتحادیه اروپا؛ اقداماتی که توسط یک کشور عضو علیه پارلمان اروپا یا کمیسیون اروپا، یا توسط یک نهاد اتحادیه اروپا علیه دیگری انجام می‌شود و به دنبال ابطال یک مقررات، دستورالعمل یا تصمیم است. و تجدیدنظرخواهی از احکام دادگاه عمومی. دادگاه عمومی به دعاوی مربوط به کشورهای عضو، مؤسسات، و اشخاص حقیقی یا حقوقی، از جمله دعواهایی که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی علیه مؤسسات اتحادیه اروپا به دلیل عدم اقدام مطابق با قوانین اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد یا توسط آن‌ها برای ابطال یک مقررات، دستورالعمل، طرح شده است، رسیدگی می‌کند. یا تصمیم؛ اقدامات انجام شده توسط یک کشور عضو علیه کمیسیون اروپا؛ و اقدامات مختلف علیه مؤسسات اتحادیه اروپا در مورد مسائل خاص، مانند کمک‌های دولتی، تجارت، مالکیت معنوی یا روابط استخدامی.

 

جزئیات CJEU

دیوان دادگستری متشکل از 27 قاضی، 1 نفر از هر کشور عضو، و 11 وکیل عمومی است که همگی با اجماع کشورها برای دوره‌های شش ساله قابل تمدید منصوب می‌شوند. دادگاه ممکن است به عنوان یک اتاق کامل، به عنوان یک اتاق بزرگ متشکل از 15 قاضی، یا به عنوان یک اتاق کوچکتر از 3 یا 5 قاضی تشکیل شود. دادگاه عمومی متشکل از 2 قاضی از هر کشور عضو است که با اجماع کشورها نیز منصوب می‌شوند. دادگاه معمولاً در اتاق هایی متشکل از 3 یا 5 قاضی و گاهاً از 1 قاضی تشکیل می‌شود. همچنین ممکن است به عنوان یک اتاق بزرگ متشکل از 15 قاضی برای موارد خاص پیچیده یا مهم تشکیل شود.