حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب های کاربری

WWW.RTBF.ir

شما هم مشارکت کنید

با خطرات پشتیبانی فنی جعلی آشنا هستید؟!

تاریخ : 10 آبان 1400   امیر

پشتیبانان فنی، کلاهبردارانی در لباس متخصصین!

کلاهبرداران پشتیبانی فنی از شما می خواهند که فکر کنید با رایانه خود مشکل جدی دارید، مانند ویروس ها. آن ها از شما می‌خواهند برای خدمات پشتیبانی فنی که به آن ها نیاز ندارید، برای رفع مشکلی که وجود ندارد، هزینه بپردازید. آن ها اغلب از شما می‌خواهند که با سیم‌کشی پول، قرار دادن پول روی کارت هدیه، کارت پیش‌پرداخت یا کارت بارگیری مجدد پول نقد، یا استفاده از یک برنامه انتقال پول، پرداخت کنید، زیرا می‌دانند که برگشت این نوع پرداخت‌ها دشوار است. وب سایت ها و حساب های پشتیبانی فنی جعلی در شبکه های اجتماعی یک خطر واقعی هستند. چگونه آن ها را تشخیص دهیم و از آن ها دوری کنیم. شرکت های بزرگ و مشتریان آن ها مرتباً هدف کلاهبرداران آنلاین قرار می گیرند. حملات می توانند از هر نوع و سطحی از پیچیدگی باشند، از فیشینگ تصادفی گرفته تا طرح های هنرمندانه. یکی از رایج ترین کلاهبرداری های آنلاین در سال های اخیر پشتیبانی فنی جعلی بوده است. پیوندهایی به سایت‌های پشتیبانی فنی جعلی، همراه با نقدهای تحسین برانگیز، هم در انجمن‌هایی که به یک موضوع خاص اختصاص داده شده‌اند و هم در شبکه‌های اجتماعی قابل مشاهده هستند. در رسانه‌های اجتماعی، حتی ممکن است به یکی از تعداد زیادی از حساب‌های پشتیبانی جعلی Kaspersky Lab برخورد کنید.

 

از کجا این پشتیبانان قلابی را بشناسیم؟

همه این پروفایل‌ها یک چیز مشترک دارند: آن ها ادعا می‌کنند که در هر موضوعی که مربوط به محصولات شرکت است، با کارکنان پشتیبانی فنی آموزش‌دیده و بسیار ماهر که ظاهراً آماده هستند و منتظرند تا با مشکلات کاربران رسیدگی کنند، کمک می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که رایگان نیست.

فریب خوردن به اندازه کافی ناخوشایند است، اما این تنها نیمی از دردسر است. بدتر از آن روشی است که خدمات پشتیبانی جعلی مشکلات کاربران را "حل" می کند. به عنوان مثال، اینجا یک وب سایت است که از کاربر می خواهد جزئیات حساب خود را برای اجرای اسکن ویروس وارد کند (شما هرگز نباید این کار را انجام دهید). مثلا یک وب‌سایت پشتیبانی جعلی به نام Kaspersky Lab هست که اطلاعات حساب را درخواست می‌کند، ظاهراً برای اجرای اسکن ویروس! در 73٪، اسکن ناگهان متوقف می شود (تست بر روی دستگاه های مختلف نشان می دهد که همیشه 73٪ است)، پس از آن "پشتیبانی فنی" به شما می گوید: "امنیت خود را ارتقا دهید." واضح است که محاسبه به این صورت است که کاربر با مشاهده اخطار، با "پشتیبانی فنی" برای کمک در مورد این ارتقا تماس می گیرد.

 

اسکن ویروس جعلی همیشه در 73٪ متوقف می شود

متأسفانه، ما نتوانستیم مشخص کنیم که چه اطلاعات دقیقی از قربانی خواسته می شود در طول تماس فاش کند، زیرا مدت کوتاهی پس از شناسایی سایت، جزئیات زیر برگه مخاطبین ناگهان ناپدید شدند. بنابراین ما فقط می توانیم حدس بزنیم که قربانی ممکن است در نتیجه این "کمک" چه چیزی را از دست بدهد. مثلا سایت دیگری وجود دارد که در آن علاوه بر اطلاعات شخصی، از کاربر خواسته می شود تا کد فعال سازی محصول کسپرسکی را وارد کند. پس از وارد کردن اطلاعات توسط کاربر، یک پیغام خطا به «مشکلات» مختلف اشاره می‌کند و یک بار دیگر از کاربر خواسته می‌شود که از طریق تلفن با «پشتیبانی فنی» تماس بگیرد. یا وب‌سایت دیگری هست که پشتیبانی فنی لابراتوار کسپرسکی جعلی برای حل کردن پیشنهاد می‌کند یک جستجوی ساده در شماره تلفن هر آنچه را که باید در مورد این سرویس بدانید در اختیار شما قرار می دهد. با بررسی نتایج جستجو، متوجه شدیم که این عدد نه تنها برای فریب کاربران آزمایشگاه کسپرسکی، بلکه کاربران سایر شرکت‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

بررسی نشان داد که از همین تعداد برای کلاهبرداری از کاربران چندین شرکت استفاده می شود!

در جریان تحقیقات کوچک ما، تعداد زیادی از منابع مشابه مسدود شد. اما ممنوعیت همه این گونه سایت ها امکان پذیر نیست. تا زمانی که این نوع فعالیت سودآور باقی بماند، سایت های پشتیبانی فنی جعلی به رشد قارچ ادامه خواهند داد. در اینجا چند نکته ساده برای کمک به جلوگیری از "حرفه ای های پشتیبانی" از این نوع آورده شده است:

  • در صورت بروز مشکلات محصول، فقط از خدمات پشتیبانی رسمی استفاده کنید. فقط در آنجا کمک متخصص و پاسخ به سؤالات خود را دریافت خواهید کرد.
  • در شبکه‌های اجتماعی، همیشه بررسی کنید که آیا حساب‌ها رسمی هستند یا خیر - برای تأیید، به دنبال نشان آبی در کنار نام حساب باشید.
  • اگر به شما یک وب‌سایت پشتیبانی توصیه شد، یا خودتان آن را به صورت آنلاین پیدا کردید، وقت بگذارید و کمی جستجو کنید. گاهی اوقات فقط جستجوی نام وب سایت کافی است.
  • همچنین می توانید بررسی کنید که آدرس وب سایت برای چه کسی ثبت شده است. اگر به جای شرکت معتبری که انتظارش را داشتید، آدرس در یک نهاد نامعلوم ثبت شده باشد، چه رسد به یک فرد، وب سایت حتما جعلی است.
  • آزمایشگاه کسپرسکی هر کاری که می‌تواند برای محافظت از کاربران در برابر چنین منابعی انجام می‌دهد: همه محصولات ما محافظت داخلی در برابر وب‌سایت‌های بالقوه خطرناک، از جمله تمام سایت‌های پشتیبانی فنی جعلی که ما کشف کردیم، ارائه می‌کنند.

 

شناسایی و اجتناب از کلاهبرداری های پشتیبانی فنی

کلاهبرداران پشتیبانی فنی از تاکتیک های مختلفی برای فریب دادن افراد استفاده می کنند. مشاهده این تاکتیک ها به شما کمک می کند تا از کلاهبرداری جلوگیری کنید.

 

تماس های تلفنی

کلاهبرداران پشتیبانی فنی ممکن است تماس بگیرند و وانمود کنند که یک تکنسین رایانه از یک شرکت معروف هستند. آن ها می گویند که با رایانه شما مشکل پیدا کرده اند. آن ها اغلب از شما می خواهند که به آن ها دسترسی از راه دور به رایانه خود بدهید و سپس وانمود کنید که یک آزمایش تشخیصی را انجام می دهید. سپس سعی می کنند شما را وادار کنند که برای رفع مشکلی که وجود ندارد، پولی بپردازید. به تماس مخفی FTC با یک کلاهبردار پشتیبانی فنی گوش دهید. اگر از کسی که می‌گوید مشکلی در رایانه شما وجود دارد، انتظارش را نداشتید، تماس تلفنی را قطع کنید.

 

 

هشدارهای پاپ آپ

کلاهبرداران پشتیبانی فنی ممکن است سعی کنند با یک پنجره بازشو که روی صفحه رایانه شما ظاهر می شود، شما را فریب دهند. ممکن است مانند یک پیام خطا از سیستم عامل یا نرم افزار آنتی ویروس شما به نظر برسد و ممکن است از آرم های شرکت ها یا وب سایت های مورد اعتماد استفاده کند. پیام موجود در پنجره در مورد یک مشکل امنیتی در رایانه شما هشدار می دهد و به شما می گوید برای دریافت راهنمایی با شماره تلفن تماس بگیرید. اگر این نوع پنجره بازشو در رایانه خود دارید، با شماره تماس نگیرید. هشدارها و پیام های امنیتی واقعی هرگز از شما نمی خواهند با شماره تلفن تماس بگیرید.

 

تبلیغات و لیست های آنلاین در صفحات نتایج جستجو

کلاهبرداران پشتیبانی فنی سعی می کنند وب سایت های خود را در نتایج جستجوی آنلاین برای پشتیبانی فنی نشان دهند. یا ممکن است تبلیغات خود را به صورت آنلاین اجرا کنند. کلاهبرداران امیدوارند که برای دریافت کمک با شماره تلفن تماس بگیرید. اگر به دنبال پشتیبانی فنی هستید، به شرکتی بروید که می شناسید و به آن اعتماد دارید.

 

2 راه برای جلوگیری از کلاهبرداری پشتیبانی فنی
  • شرکت‌های فنی قانونی از طریق تلفن، ایمیل یا پیامک با شما تماس نمی‌گیرند تا به شما بگویند مشکلی در رایانه شما وجود دارد.
  • هشدارهای پاپ آپ امنیتی از شرکت های واقعی فناوری هرگز از شما نمی خواهند با شماره تلفن تماس بگیرید.

 

اگر فکر می کنید کامپیوتر شما مشکلی دارد چه کاری باید انجام دهید؟

اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی در رایانه شما وجود داشته باشد، نرم افزار امنیتی رایانه خود را به روز کنید و اسکن را اجرا کنید. اگر برای رفع مشکل به کمک نیاز دارید، به کسی که می‌شناسید و به آن اعتماد دارید بروید. بسیاری از شرکت های نرم افزاری پشتیبانی آنلاین یا تلفنی ارائه می دهند. فروشگاه هایی که تجهیزات کامپیوتری می فروشند نیز پشتیبانی فنی را به صورت حضوری ارائه می دهند.

 

اگر مورد کلاهبرداری قرار گرفتید چه کاری انجام دهید؟

اگر با یک کارت اعتباری یا نقدی به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی پرداخت کرده باشید، ممکن است بتوانید تراکنش را متوقف کنید. فوراً با شرکت یا بانک کارت اعتباری خود تماس بگیرید. به آن ها بگویید چه اتفاقی افتاده است و بپرسید که آیا می توانند اتهامات را پس بگیرند. اگر با یک کارت هدیه به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی پرداخت کرده اید، فوراً با شرکتی که کارت را صادر کرده است تماس بگیرید. به آن ها بگویید که با گیفت کارت به یک کلاهبردار پرداخت کرده اید و بپرسید که آیا می توانند پول شما را بازپرداخت کنند یا خیر. اگر به یک کلاهبردار اجازه دسترسی از راه دور به رایانه خود داده اید، نرم افزار امنیتی رایانه خود را به روز کنید. سپس اسکن را اجرا کنید و هر چیزی را که به عنوان مشکل شناسایی می کند حذف کنید. اگر نام کاربری و رمز عبور خود را به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی داده اید، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. اگر از همان رمز عبور برای حساب‌ها یا سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید، آن را در آنجا نیز تغییر دهید. رمز عبور جدیدی ایجاد کنید که قوی باشد.

اگر شخصی تماس بگیرد تا برای خدمات پشتیبانی فنی که برای آن پول پرداخت کرده اید به شما بازپرداخت بدهد، احتمالاً یک کلاهبرداری بازپرداخت جعلی است. کلاهبرداری چگونه کار می کند؟ تماس گیرنده از شما می پرسد که آیا از خدماتی که دریافت کرده اید راضی بودید یا خیر. اگر بگویید «نه»، به شما بازپرداخت می‌دهند. در یک تغییر دیگر، تماس‌گیرنده می‌گوید که شرکت بازپرداخت می‌کند زیرا از کار افتاده است. مهم نیست داستان آن ها، آن ها بازپرداخت نمی کنند. آن ها سعی می کنند بیشتر پول شما را بدزدند. حساب بانکی، کارت اعتباری یا سایر اطلاعات پرداخت خود را به آن ها ندهید.

 

گزارش کلاهبرداری های پشتیبانی فنی

اگر یک کلاهبردار پشتیبانی فنی با شما تماس گرفت، آن را به پلیس فتا گزارش دهید. هنگامی که یک کلاهبرداری را گزارش می کنید، فتا می تواند از اطلاعات برای ایجاد پرونده علیه کلاهبرداران استفاده کند.

 

چرا باید این تقلب را گزارش کنید؟

اکنون که می دانید چگونه یک کلاهبرداری پشتیبانی فنی را تشخیص دهید، آنچه را که آموخته اید با کسی که می شناسید به اشتراک بگذارید. ممکن است به آن ها کمک کنید از کلاهبرداری پشتیبانی فنی جلوگیری کنند.