حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

حقوق زنان در دنیای مجازی: نکاتی برای زندگی دیجیتالی ایمن‌تر

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

در این نوشته نمی‌خواهیم اینترنت را فضایی نامن معرفی کنیم، اینترنت ابزاری باورنکردنی است و به زنان این قدرت را داده است تا برای مقابله با مردسالاری و ظلم، صحبت کنند، واکنش نشان دهند و سازماندهی کنند. اما اینترنت مکان بی‌طرفی نیست - رفتارها و محتوای جنسی، نژادپرستی، همجنس‌گرا هراسی و سایر رفتارهای خشونت‌آمیز به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارد. در این روز جهانی زن، ما می‌خواهیم داستان‌های مثبت را جشن بگیریم و نکات عملی، ابزارها و مطالب در دسترس را برای امنیت دیجیتال، امنیت و حریم‌خصوصی زنان ارائه دهیم. این مقاله شامل موارد زیر است:

  • مرور و جست و جوی ایمن و ناشناس
  • ایمن سازی حساب‌ها و ارتباطات
  • بازی با خیال راحت
  • مواجهه و بهبودی از آزار و اذیت آنلاین

زنان بیشتر در معرض آزار و اذیت و خشونت آنلاین، کمپین‌های گسترده سوء استفاده و ارعاب، یا بهره برداری و دستکاری داده‌های خصوصی قرار دارند. گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که زنان رنگین پوست، زنان دارای معلولیت، زنان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، ترنس‌ها و زنانی که در تقاطع اشکال سرکوب قرار دارند، حتی بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند. عوامل متعدد هستند: مسئولیت پذیری اندک مهاجمان مخرب که منجر به احساس معافیت می‌شود، یا عدم آگاهی شرکت‌ها و توسعه دهندگان در مورد خشونت و سوء استفاده از زیرساخت‌های خود. قربانیان برای خشونتی که با آن مواجه شده‌اند، حمایت اندکی دارند. این امر زنان را به خودسانسوری، محدود کردن آزادی بیان و مشارکت معنادار آن‌ها در فضای‌مجازی سوق می‌دهد.

 

مرور و گشت زدن در اینترنت به صورت ایمن و ناشناس

هنگام مرور وب، داده‌های شخصی و فعالیت‌های اینترنتی جمع‌آوری و ثبت می‌شوند. وب‌سایت‌ها داده‌هایی مانند جمعیت شناسی، علایق و سلیقه های صمیمی، عادات و سرگرمی‌های شخصی را جمع‌آوری می‌کنند. این حجم عظیم از داده‌های شخصی شامل اطلاعات حساسی مانند داده‌های کارت اعتباری، مکان فیزیکی، ترجیحات جنسی، مذهب، سلامت و غیره است. این اطلاعات برای شرکت‌ها، دولت‌ها و عوامل مخرب بسیار ارزشمند است و می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و حملات هدفمند به زنان را تسهیل کند. یکی از راه‌حل‌ها استفاده از رمزگذاری است. استفاده از رمزگذاری آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست: با HTTPS Everywhere شروع کنید، یک افزونه مرورگر که به وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید می‌گوید در صورت وجود از رمزگذاری استفاده کنند (افزونه مرورگر برنامه کوچکی است که رفتار مرورگر شما را سفارشی می‌کند). کوکی‌های بدنام قطعات کوچکی از داده‌های ذخیره شده توسط وب‌سایت‌ها در دستگاه‌های شما هستند و در اصل برای یادآوری انتخاب‌های قبلی شما در یک وب‌سایت مانند فیلدهای فرم، موارد کارت خرید و انتخاب زبان طراحی شده‌اند. امروزه، اغلب توسط اشخاص ثالث برای اختصاص یک شماره شناسایی منحصر به فرد به شما استفاده می‌شود که به شرکت‌های تبلیغاتی کمک می‌کند تا شما را در سراسر وب دنبال کنند. در حالی که احتمالاً می‌خواهید برخی از کوکی‌های مفید را در درگاه‌های خرید و سایر وب‌سایت‌ها مجاز کنید، قطعاً ایده خوبی است که همه کوکی‌های شخص ثالث را مسدود کنید. این را می‌توان مستقیماً در تنظیمات مرورگر خود انجام داد.

سایر اشکال جاسوسی شامل ردیاب‌های وب‌سایت است که بیشتر توسط شرکت‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. ردیاب‌ها تکه‌های کوچکی از کد رایانه‌ای هستند که اغلب به‌طور نامرئی در تبلیغات در انواع وب‌سایت‌ها از جمله روزنامه، سایت خرید و شبکه اجتماعی مورد علاقه شما قرار می‌گیرند. ردیاب‌ها اغلب توسط شخص ثالثی مانند گوگل یا فیس‌بوک به جای مالک اصلی یک وب‌سایت ارائه می‌شوند. آیا آن دکمه‌های «پسندیدن» را که در سراسر وب پیدا می‌کنید، می‌شناسید؟ این در واقع یک ردیاب است که به فیس‌بوک می‌گوید که از کدام سایت‌ها بازدید کرده‌اید و کدام مقالات روزنامه را خوانده اید. خوشبختانه، دو افزونه ساده مرورگر به شما کمک می‌کنند تا ردیاب‌های ناخواسته را مسدود کنید: Privacy Badger و Ublock Origin را نصب کنید و آماده هستید. از طرف دیگر، برای افزایش ناشناس بودن، می‌توانید از شبکه Tor یا یک شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید. این ابزارها به ویژه برای زنان فعال سیاسی، مدافعان حقوق بشر یا حتی زنانی که از امنیت خود می‌ترسند، طراحی و توصیه می‌شود. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در اینجا و اینجا بیابید.

 

جلوگیری از آزار و اذیت به وسیله داده‌های خصوصی

مخصوصاً برای زنان، جمع‌آوری داده‌ها برای مقاصد تجاری می‌تواند بسیار مزاحم باشد. شک و تردیدهای زیادی در مورد قاعدگی ایجاد شده است، برنامه‌های کاربردی تلفن‌همراه مرتبط با سلامتی که به زنان کمک می‌کنند تا چرخه‌های قاعدگی خود را کنترل کنند. این برنامه‌ها نه تنها از دوره زمانی اطلاع دارند، بلکه از کاربران دعوت می‌کنند تا جزئیات بسیار صمیمی درباره دوره‌های خود مانند علائم یا میل جنسی را به اشتراک بگذارند. قاعدگی، بارداری، قرار آنلاین و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی زنان به اهداف بازاریابی تبدیل شده است. توصیه دیگر: هرگز کورکورانه به برنامه‌های موبایل اعتماد نکنید. در نهایت، توجه به این نکته مهم است که وب‌سایت‌ها اغلب اطلاعات زیادی در مورد کاربران درخواست می‌کنند تا به ما اجازه استفاده از این سرویس را بدهند. بیشتر از یک آدرس ایمیل و یک رمز‌عبور، وب‌سایت‌ها ممکن است به نام، مکان و سایر جزئیات غیر ضروری نیاز داشته باشند. یک قانون خوب برای پیروی این است که فقط اطلاعات‌شخصی کاملاً ضروری را ارائه دهید - برای مثال یک آدرس ایمیل برای دریافت تأیید ثبت‌نام یا بازیابی رمز‌عبور. بقیه به تخیل و خلاقیت فرد بستگی دارد: آدرس جعلی، تاریخ تولد جعلی و غیره. جعل کردن به معنای کاهش خطر احتمال به خطر افتادن اطلاعات‌شخصی است.

 

ایمن سازی حساب‌ها و ارتباطات

ایمن ماندن آنلاین همچنین به معنای محافظت از ارتباطات و حساب‌های شما در برابر سرقت هویت و هک است. وقتی صحبت از ایمن سازی حساب‌های شخصی می‌شود، رمزهای‌عبور قوی کلید اصلی هستند. در اینجا آخرین قوانین برای ایجاد رمزهای‌عبور فوق العاده قوی وجود دارد. از رمز‌عبور یکسانی در بین وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها استفاده نکنید، و اگر گذرواژه‌های بیشتری نسبت به آنچه می‌توانید به خاطر بسپارید دارید، از یک مدیر رمز‌عبور استفاده کنید که همه آن‌ها را در یک مکان امن برای شما نگه می‌دارد. یکی دیگر از روش‌های خوب برای کاهش خطر هک، فعال‌کردن احراز‌هویت دو مرحله‌ای زمانی است که در دسترس است: پس از وارد کردن رمز‌عبور، کد دوم را در دستگاه یا سرویس دیگری دریافت خواهید کرد.

رمزگذاری داده‌ها مهم‌ترین اقدام است

در مورد مرور، رمزگذاری نیز برای جلوگیری از داده کاوی توسط بازاریابان و آژانس‌های نظارتی، روش خوبی برای ارتباطات است. حریم‌خصوصی بسیار خوب (PGP) برای ایمیل‌ها و برنامه‌های پیام‌رسانی مانند Signal رمزگذاری سرتاسری را ارائه می‌کند و نقطه شروع خوبی است. ارتباطات صمیمی مانند تصاویر صریح، محتوای آسیب‌پذیری هستند که می‌توانند برای انواع اعمال آزاردهنده مانند «دکس کردن» (باج‌خواهی) یا «پورن انتقامی» استفاده شوند. توصیه‌های ویژه در مورد نحوه انجام سکسینگ ایمن را می‌توانید در اینجا بیابید.

 

بازی در فضای آنلاین با خیال راحت

وقتی صحبت از بازی و مخصوصا بازی‌های چند نفره به میان می‌آید، تجربه برای خانم‌ها می‌تواند لذت بخش نباشد. برای اینکه از آزار و اذیت یا تبعیض جنسی در امان بمانید، چند نکته وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید در محل: می‌توانید از سیستم‌های گزارش بازی‌ها استفاده کنید، یک بازیکن را در عملکرد چت بی‌صدا کنید، از نام واقعی خود استفاده نکنید، اما در عوض با نام مستعاری ثبت‌نام کنید که به جنسیت شما اشاره نمی‌کند. از یک برچسب بازی که قبلاً در سایر پروفایل های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید استفاده کنید، از عکس واقعی خود برای نمایه خود استفاده نکنید و هیچ گونه اطلاعات‌شخصی مانند شماره‌تلفن یا مکان خود را در چت‌ها در اختیار نگذارید.

 

مواجهه و بهبودی از آزار و اذیت آنلاین

زنان – و به ویژه زنان رنگین پوست، زنان دارای معلولیت اکثریت هدف های آزار و اذیت و خشونت را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، تجربه بسیاری از زنان در رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا آنچه را که پست می‌کنند، خودسانسور کنند و گاهی اوقات حتی حساب خود را حذف کنند. اگر در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرید، فرصت‌هایی برای کنار آمدن با وضعیت و مقابله با آن وجود دارد. برای مثال، قربانیان می‌توانند از پلتفرم‌ها بخواهند تا حساب‌های آزاردهنده را حذف، تعلیق یا ارسال کنند. HeartMob یک ابزار حمایتی است که در آن افراد می‌توانند آزار و اذیتی را که تجربه می‌کنند در رسانه‌های اجتماعی ثبت کنند و از یک جامعه آنلاین درخواست پشتیبانی کنند.