حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

از GDPR یا حق فراموش شدن چه می‌دانیم؟

تاریخ: 25 آذر 1400   امیر

تفاوت مردان و زنان در رویکردشان به حریم‌خصوصی و امنیت آنلاین

Pew Research تخمین می زند که 84 درصد از بزرگسالان آمریکایی از اینترنت استفاده می‌کنند، جایی که حریم‌خصوصی و امنیت در آن کمبود است. کاربران اینترنت از نظر امنیت و حریم‌خصوصی چه می‌خواهند؟ آن‌ها برای محافظت از حریم‌خصوصی و امنیت خود در هنگام استفاده از اینترنت چه می‌کنند؟ پنهان کردن الاغ من! (HMA) یک نظرسنجی در سراسر کشور برای کشف این موضوع سفارش داده است. نتایج اصلی نشان داد که بین آنچه مردم می‌خواهند و کاری که انجام می‌دهند، یک گسست قابل توجه وجود دارد، در حالی که با نگاهی عمیق‌تر، تفاوت‌های جالبی بین مردان و زنان آشکار شد. این اولین مقاله از مجموعه ای است که به بررسی نگرش‌ها و اقدامات در مورد امنیت و حریم‌خصوصی آنلاین در میان گروه‌های مختلف جمعیتی می‌پردازد. مقاله دوم به تفاوت‌های بین هزاره‌های مسن‌تر و جوان‌تر می‌پردازد و مقاله سوم همین کار را برای بچه‌های جوان و همه افراد دیگر انجام می‌دهد.

HMA یک ارائه‌دهنده خدمات VPN (شبکه خصوصی مجازی) است. VPN ها با رمزگذاری داده‌های کاربر و مسیریابی اتصال اینترنتی آن‌ها از طریق چندین آدرس IP و سرورهای راه‌دور، هویت، موقعیت مکانی و فعالیت اینترنتی کاربر اینترنت را پنهان می‌کنند. در زمان نگارش این مقاله، شبکه HMA شامل بیش از 100000 آدرس IP و بیش از 900 سرور در بیش از 300 مکان در سراسر جهان بود. HMA نتایج نظرسنجی خود را با یک اینفوگرافی جذاب و گزارش دقیق تر خلاصه کرد. کلید دریافتی ساده و سرراست است. در حالی که بیشتر مردم خواهان امنیت و حریم‌خصوصی اینترنت بیشتری هستند، برای استفاده از ابزارها و تکنیک‌های موجود برای ارائه آنچه می‌خواهند بسیار کم کار می‌کنند. این نظرسنجی نشان داد که 70 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند که سطح استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود می‌کنند تا از افشای اطلاعات‌شخصی خودداری کنند. با این حال، تنها 25٪ محدودیت‌های شدید حفظ حریم‌خصوصی را در سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی که استفاده می‌کنند را فعال می‌کنند. به همین ترتیب، 67 درصد می‌گویند که لایه‌های امنیتی بیشتری می‌خواهند در حالی که تنها 9 درصد از برنامه‌های رمزگذاری ایمیل، 11 درصد از VPN و 13 درصد از مجوز دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند.

HMA به Morar Consulting، یک شرکت بین‌المللی متخصص در اندازه گیری و مشاوره در مورد عملکرد برند، مأموریت داد تا نظرسنجی خود را انجام دهد. هر دو HMA و Morar در به اشتراک گذاشتن زمان و مجموعه داده‌های کامل نظرسنجی با من برای نوشتن این مقاله بسیار سخاوتمندانه بودند. نظرسنجی انجام شده توسط Morar شامل یک نمونه نماینده از 2028 کاربر اینترنت در ایالات‌متحده بود که در نوامبر 2015 جمع‌آوری شدند. داده‌ها با استفاده از پانل Crowdology جمع‌آوری شدند. Crowdology یک شرکت تحقیقاتی آنلاین است که برای شرکت در نظرسنجی‌های آنلاین به مردم پول می‌دهد. استفاده از نظرسنجی‌کنندگان پولی نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا نمونه در نظرسنجی HMA نماینده جمعیت کاربران اینترنت ایالات‌متحده است، ایجاد می‌کند. مورار تمام تلاش خود را برای رفع این نگرانی‌ها انجام داده است. بیش از 900 نقطه داده که می‌تواند برای تطبیق نمونه‌ها با جمعیت مورد استفاده قرار گیرد، در مورد هر فرد در مجموعه Crowdology از نظرسنجی کنندگان جمع‌آوری شده است. نظرسنجی HMA با جمعیت ایالات‌متحده از نظر جنسیت، سن، وضعیت تأهل، موقعیت جغرافیایی، شغل و درآمد متعادل بود. مورار نمونه را از مجموعه ای متشکل از 4 میلیون نفر که در ایالات‌متحده زندگی می‌کردند، گرفت. عامل دیگری که باید در نظر داشت این است که برخی از یافته‌های بحث زیر برای گروه‌های جمعیتی مورد بحث نزدیک به حاشیه خطا هستند. به این دو دلیل، بهتر است آنچه را که در پی می‌آید از نظر روندهای احتمالی به جای نظم‌های آماری تأیید شده در نظر بگیریم.

 

آمار اعتماد به فضای‌مجازی در زنان و مردان تکان دهنده است!

مردان و زنانی که به نظرسنجی HMA پاسخ دادند در استفاده از اینترنت متفاوت هستند. سی و هشت درصد از زنان، در مقابل 31 درصد از مردان، نشان دادند که معمولاً 35 ساعت یا بیشتر در هفته را در اینترنت می گذرانند. زنان همچنین بیشتر از مردان (37 درصد) به دلایل شخصی (45٪) از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. در حالی که زنان بیشتر از مردان از رسانه‌های اجتماعی به دلایل شخصی استفاده می‌کنند، نگرش آن‌ها در مورد رسانه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی کمتر مثبت است. از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند خواسته شد تا در مقیاسی از 1 ("این اصلاً من را توصیف نمی‌کند") تا 5 ("این من را خیلی خوب توصیف می‌کند") به عبارت "دوستان من نیازی به این کار ندارند" پاسخ دهند. مرا ببین تا بدانم در زندگی من چه می گذرد، همه چیز را به صورت آنلاین پست می‌کنم. مردان بیشتر با این جمله موافق بودند (26٪ با 4 یا 5 پاسخ دادند) تا زنان (16٪). مطابق با این دیدگاه که حضور در رسانه‌های اجتماعی جایگزین قابل قبولی برای تعامل اجتماعی واقعی است، مردان برای نتایج رسانه‌های اجتماعی ارزش بیشتری نسبت به زنان قائل بودند. 28 درصد از مردان، در مقایسه با 20 درصد از زنان، تا حدودی یا کاملاً با این جمله موافق بودند که «تعداد فالوورها، منشن‌ها، عکس‌ها و غیره شما در شبکه‌های‌اجتماعی، موفق‌تر یا محبوب‌تر هستید». همچنین احتمال بیشتری داشت که مردان (24 درصد) نسبت به زنان (17 درصد) موافق باشند که می‌خواهند پست‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها تعامل زیادی ایجاد کند.

 

احتیاط در اشتراک‌گذاری میان زنان و مردان

زنان در نمونه بسیار بیشتر از مردان در مورد اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارند مراقب بودند. وقتی از شما پرسیده شد که «هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زندگی شخصی‌تان، تا چه حد می‌گویید که آشکارا با محدودیت‌های مشاهده/حریم خصوصی پست می‌کنید؟» 31 درصد از مردان اما تنها 18 درصد از زنان پاسخ دادند که منصفانه یا بسیار آشکار پست می‌کنند. علاوه بر این، 78 درصد از زنان و 63 درصد از مردان گفتند که بعید است اطلاعات‌شخصی مانند تاریخ تولد، آدرس واقعی یا شماره امنیت اجتماعی خود را در نمایه رسانه‌های اجتماعی در اختیار بگذارند و 76 درصد از زنان در مقایسه با آن‌ها تا 60 درصد از مردان، گفتند که بسیار بعید است که این اطلاعات را هنگام چت آنلاین با یک دوست ارائه‌دهند. زنان تمایل دارند زمان بیشتری را در اینترنت صرف کنند و بیشتر از مردان به دلایل شخصی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. زنان همچنین نسبت به مطالبی که در فضای‌مجازی منتشر می‌کنند محتاط تر هستند و کمتر احتمال دارد حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را با محبوبیت یا موفقیت شخصی یکی بدانند. چگونه‌این تفاوت‌ها در روش‌هایی که مردان و زنان به دنبال محافظت از حریم‌خصوصی و امنیت آنلاین خود هستند منعکس می‌شود؟

 

خطر هک‌شدن زنان و مردان

مردان (66 درصد) نسبت به زنان (61 درصد) اندکی بیشتر از زنان (61 درصد) گزارش می‌دهند که مشکلات امنیتی مانند به خطر انداختن یا هک‌شدن یک حساب‌کاربری یا نصب تصادفی نرم‌افزارهای جاسوسی، بدافزار یا ویروس داشته اند. با این حال، زنان به طور قابل توجهی کمتر از مردان (33 درصد) اطمینان داشتند (52%) که در برابر طیف وسیعی از مشکلات امنیتی مانند فیشینگ، داروسازی یا هک‌شدن حساب‌های‌بانکی، رایانه یا آنلاین خود محافظت می‌شوند. در حالی که زنان احساس امنیت کمتری می‌کردند، احتمال اینکه (68 درصد) بیشتر از مردان (65 درصد) بود، بگویند که مایلند به لایه‌های اضافی حفاظت آنلاین دسترسی داشته باشند.

 

نحوه محافظت از خود در بستر مجازی میان زنان و مردان

تفاوت جالبی بین روش‌هایی که مردان و زنان برای محافظت از خود به صورت آنلاین عمل می‌کنند، در نظرسنجی HMA ظاهر شد. زنان بیشتر از مردان به وسایل حفاظت شخصی متکی هستند. به عنوان مثال، قبلاً اشاره شد که زنان نسبت به مردان در مورد اطلاعات‌شخصی که به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند بیشتر مراقب هستند. زنان (62%) نیز بیشتر از مردان (49%) از تنظیمات حریم‌خصوصی شخصی استفاده می‌کنند. زنان (61 درصد) پس از تجربه یک مشکل امنیتی، بیشتر از مردان (51 درصد) تغییرات پایداری در رفتار آنلاین خود ایجاد کردند تا از مشکلات آینده محافظت کنند.

از سوی دیگر، مردان تمایل دارند تا حدی اما به طور مداوم بیشتر به ابزارهای فنی حفاظت تکیه کنند. مردان تمایل بیشتری به استفاده بیشتر از VPN (13% در مقابل 8% برای زنان)، برنامه‌های رمزگذاری ایمیل (10% در مقابل 7%)، سایت‌های پوشاننده IP (10% در مقابل 5%)، مدیران رمز‌عبور (20% در مقابل 5%) دارند. 17٪، افزونه‌های مرورگر افزایش حریم‌خصوصی (18٪ در مقابل 13٪) و احراز‌هویت دو مرحله‌ای (15٪ در مقابل 12٪).

 

مشکلات امنیتی زنان در اینترنت

ممکن است مردان نسبت به زنان بیشتر از زنان اطمینان داشته باشند که در فضای آنلاین از آن‌ها محافظت می‌شود، زیرا بیشتر به ابزارهای فنی حفاظت متکی هستند. همچنین ممکن است مردان در مورد امنیت آنلاین بی‌اطلاع باشند. نظرسنجی HMA از پاسخ دهندگان پرسید که آیا با این جمله "هیچ خطر واقعی در اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شخصی آنلاین وجود ندارد" موافق هستند یا خیر. تصور اینکه هر کسی که حتی اندکی با اینترنت آشنایی دارد با این جمله موافق باشد دشوار است. با این وجود، 22 درصد از مردان، در مقایسه با 15 درصد از زنان، تا حدودی یا کاملاً موافق بودند.

علاوه بر این، در حالی که مردان کمی بیشتر از زنان گزارش می‌دهند که مشکلات امنیتی را تجربه کرده‌اند، اما بسیار مطمئن‌تر از محافظت آنلاین هستند. یک قطع ارتباط آشکار در اینجا وجود دارد. وقتی همه این‌ها را در ترکیب با روش‌های متعددی در نظر می‌گیرید که زنان در مورد اطلاعاتی که در اینترنت به اشتراک می‌گذارند دقت بیشتری می‌کنند، نمی‌توان از این نتیجه‌گیری اجتناب کرد که زنان نسبت به مردان در مورد محافظت از خود در اینترنت معقول‌تر هستند.

 

آیا حریم‌خصوصی و امنیت آنلاین شما به اندازه کافی محافظت می‌شود؟

اسناد پاناما طرح‌های پنهان‌سازی پول را در میان قدرتمندان، ثروتمندان و مشهوران کشف کرد. هک عکس iCloud باعث شرمساری افراد مشهور شد در حالی که هک اشلی مدیسون همین کار را برای افرادی که امیدوار به رابطه خارج از ازدواج بودند انجام داد. Adobe و Target اطلاعات کارت اعتباری و مالی را برای تقریبا 150 میلیون نفر هک کردند. هک اخیر زنجیره بیمارستان MedStar در منطقه واشنگتن دی سی، سلامت و رفاه صدها هزار بیمار بیمارستانی را در معرض خطر قرار داد. ادوارد اسنودن نور روشنی را بر سطوح بی سابقه و غیرقابل تصور جاسوسی آژانس امنیت ملی از زندگی خصوصی شهروندان آمریکایی روشن کرد. اکثر، اگر نگوییم همه، افرادی که تحت تأثیر این هک‌ها قرار گرفته‌اند فکر می‌کنند که ایمن هستند. آن‌ها نبودند.

HMA نه تنها قطع ارتباط بین آنچه مردم می‌خواهند و آنچه مردم در رابطه با امنیت آنلاین انجام می‌دهند را مستند کرد، بلکه پروفایل‌های مفیدی از انواع مختلف کاربران امنیت اینترنت ارائه کرد. آن‌ها همچنین یک آزمون کوتاه را گردآوری کردند تا بتوانید مشخصات امنیتی خود را ببینید. و در آخر می‌خواهم از HMA به خاطر سخاوتشان در دسترسی کامل به نتایج نظرسنجی که بدون آن این مقاله امکان‌پذیر نبود، تشکر کنم.