حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

به‌روزترین روش‌ها برای ایمن ماندن از حمله هکرها

تاریخ: 3 مرداد 1402   امیر

امنیت سایبری برای مشاغل و حریم‌خصوصی افراد به هر شکل و در هر اندازه‌‌ای حیاتی است. در این نوشته 18 مورد از به‌روزترین و جدیدترین متدهای ضدهک با شما صحبت می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند رایانه و دستگاه تلفن‌همراه خود را در برابر عوامل مخرب ایمن کنید. هکرهای مجرم برای سرقت داده‌های حساس، از جمله اطلاعات مالی و اسرار شرکت، دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ها و دستگاه‌ها پیدا می‌کنند و مهم است که از این مسئله آگاه باشید، می‌توانید نوشته ما در مورد این که هک چیست را به دقت بخوانید و سپس برای محافظت از خود، به خواندن این نوشته ادامه دهید!

 

آیا هک، برای من تهدید محسوب می‌شود؟

رشد شبکه جهانی وب در دهه 1990 امکانات جدیدی را معرفی و صنایع جدیدی را ایجاد کرد. با این حال، این نوع از اتصال همچنین تهدیدات جدیدی را به همراه داشت. هرزنامه‌ها به حساب‌های ایمیل نفوذ کردند و ویروس‌های کامپیوتری شبکه‌های تجاری را ویران کردند. هک پدیدار شد و تعریف دزدی را گسترش داد تا شامل نفوذ به رایانه برای سرقت اطلاعات‌شخصی و فریب دادن افراد برای افشای اطلاعات خصوصی شود. اسرار تجاری، اعتبار حساب‌بانکی و حتی هویت افراد در خطر بود. متأسفانه امروزه تهدیدات هک شدیدتر و پیچیده‌‌‌تر شده اند. هرچه کسب‌وکارها بیشتر به فناوری تکیه کنند، ریسک‌ها بیشتر می‌شود. خوشبختانه، سازمان‌ها راه‌های متعددی برای کمک به دفاع از خود و محافظت از داده‌های حیاتی در برابر هکرها دارند.

 

چگونه می‌توانید رایانه خود را در برابر هکرها ایمن کنید؟

علی‌رغم شیوع تهدیدات هک مانند باج‌افزار، کلاهبرداری‌های ایمیل تجاری و نقض داده‌ها، بیشتر مشاغل عموما به اینترنت متکی هستند. مثلا پیگیری امور مالی، سفارش و نگهداری موجودی، انجام کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی، ارتباط با مشتریان، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و انجام عملیات حیاتی. درست است که بیشتر ما از هک شدن سازمان‌های بزرگ می‌شنویم اما با این حال، هکرها همچنین مشاغل کوچکی را هدف قرار می‌دهند که ممکن است خطرات جرایم سایبری را دست کم بگیرند و منابع لازم برای استفاده از راه‌حل‌های گران امنیت سایبری را ندارند. استانداردهای ضعیف امنیت سایبری می‌تواند یک شرکت را از مسیر خارج کند. برای اینکه به کسب و کار خود بهترین شانس را برای جلوگیری و کاهش حملات سایبری بدهید، این نکات را برای محافظت از دستگاه‌های خود و محافظت از داده‌های حساس دنبال کنید.

 

از فایروال برای ایمن‌سازی رایانه‌های خود در برابر هکرها استفاده کنید

Windows و macOS دارای فایروال‌های داخلی هستند؛ نرم‌افزاری که برای ایجاد مانعی بین اطلاعات شما و دنیای خارج طراحی شده است. فایروال‌ها از دسترسی غیرمجاز به شبکه کسب‌و‌کار شما جلوگیری می‌کنند و به شما در مورد تلاش‌های نفوذ هشدار می‌دهند. قبل از آنلاین‌شدن از فعال بودن فایروال اطمینان حاصل کنید. همچنین بسته به روتر پهنای باند خود می‌توانید فایروال سخت افزاری را از شرکت‌هایی مانند Cisco، Sophos یا Fortinet خریداری کنید، که همچنین دارای فایروال داخلی است که از شبکه شما محافظت می‌کند. اگر کسب‌وکار بزرگ‌تری دارید، می‌توانید یک فایروال شبکه تجاری اضافی خریداری کنید.

 

نرم‌افزار آنتی‌ویروس برای خنثی کردن هکرها نصب کنید

نرم‌افزار آنتی‌ویروس یک ضرورت امنیت سایبری برای مشاغل کوچک است. ویروس‌ها و بدافزارهای کامپیوتری همه جا هستند. برنامه‌های آنتی‌ویروس مانند Bitdefender، Panda Free Antivirus، Malwarebytes و Avast از رایانه شما در برابر کد یا نرم‌افزار غیرمجاز که ممکن است سیستم‌عامل شما را تهدید کند محافظت می‌کنند. ویروس‌ها ممکن است اثرات آسانی برای شناسایی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است رایانه شما را کند کنند یا فایل‌های مهم را حذف کنند. نرم افزار آنتی‌ویروس با شناسایی تهدیدات بلادرنگ برای اطمینان از ایمن بودن اطلاعات شما، نقش مهمی در محافظت از سیستم شما ایفا می‌کند. برخی از برنامه‌های آنتی‌ویروس پیشرفته به‌روزرسانی‌های خودکار را ارائه می‌کنند و از دستگاه شما در برابر ویروس‌های جدیدی که روزانه ظاهر می‌شوند محافظت می‌کنند. پس از نصب یک برنامه آنتی‌ویروس، استفاده از آن را فراموش نکنید. اسکن‌های ویروسی معمولی را اجرا کنید یا برنامه‌ریزی کنید تا کامپیوتر شما عاری از ویروس باشد.

 

برای محافظت از کسب‌و‌کار خود یک بسته ضد جاسوسی نصب کنید

Spyware نرم افزاری است که مخفیانه اطلاعات‌شخصی یا سازمانی را رصد و جمع‌آوری می‌کند. شناسایی و حذف آن سخت است و معمولاً تبلیغات یا نتایج جستجوی ناخواسته‌‌ای را ارائه می‌دهد که قصد دارند شما را به وب‌سایت‌های خاص (اغلب مخرب) هدایت کنند. برخی از نرم‌افزارهای جاسوسی هر ضربه کلید را برای دسترسی به رمزهای‌عبور و سایر اطلاعات مالی ضبط می‌کنند. Antispyware به طور انحصاری بر روی این تهدید متمرکز است، اما اغلب در بسته‌های آنتی‌ویروس اصلی، از جمله Webroot، McAfee، و Norton گنجانده شده است. بسته‌های ضد جاسوس‌افزار با اسکن تمام اطلاعات دریافتی و مسدود کردن تهدیدات، حفاظت کامل را فراهم می‌کنند.

 

از رمزهای‌عبور پیچیده برای جلوگیری از نفوذ به شبکه استفاده کنید

استفاده از رمزهای‌عبور قوی یک راه بسیار مهم برای جلوگیری از نفوذ به شبکه است. هرچه گذرواژه‌های شما امن‌تر باشند، حمله هکرها به سیستم شما سخت‌تر می‌شود. رمزهای‌عبور ایمن معمولا طولانی‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌تر هستند. از رمزعبوری با حداقل هشت کاراکتر و ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نمادهای رایانه استفاده کنید. هکرها زرادخانه‌‌ای از ابزارها برای شکستن رمزهای‌عبور کوتاه و آسان در چند دقیقه دارند. از کلمات یا ترکیبات قابل تشخیصی که نشان دهنده تولدها هستند یا سایر اطلاعاتی که هکرها می‌توانند به شما متصل شوند استفاده نکنید. از رمزهای‌عبور نیز استفاده مجدد نکنید. اگر گذرواژه‌های زیادی برای به خاطر سپردن دارید، از یک مدیر رمزعبور مانند Dashlane، Sticky Password، LastPass یا Password Boss استفاده کنید.

 

سیستم‌عامل، برنامه‌ها و مرورگر خود را به روز نگه دارید

همیشه به‌روز رسانی‌های سیستم‌عامل را نصب کنید. اکثر به‌روز رسانی‌ها شامل اصلاحات امنیتی هستند که از دسترسی هکرها و سوء استفاده از داده‌های شما جلوگیری می‌کند. در مورد اپلیکیشن‌ها هم همینطور. مرورگرهای وب امروزی به طور فزاینده‌‌ای پیچیده شده اند، به ویژه در مورد حفظ حریم‌خصوصی و امنیت. علاوه بر نصب تمام به‌روز رسانی‌های جدید، تنظیمات امنیتی مرورگر خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از مرورگر خود برای جلوگیری از ردیابی حرکات شما توسط وب‌سایت‌ها استفاده کنید، که باعث افزایش حریم‌خصوصی آنلاین شما می‌شود. همچنین می‌توانید از حالت مرور خصوصی استفاده کنید یا مرورگری را نصب کنید که به طور خاص روی امنیت متمرکز است، مانند DuckDuckGo یا Epic Privacy Browser.

 

برای جلوگیری از نفوذ هکرها به سیستم شما، اسپم را نادیده بگیرید

مراقب پیام‌های ایمیل طرف‌های ناشناس باشید و هرگز روی پیوندها کلیک نکنید یا پیوست‌هایی را که همراه آن‌ها هستند را باز نکنید. فیلترهای هرزنامه صندوق ورودی در جذب آشکارترین هرزنامه‌ها خوب شده اند. اما ایمیل‌های فیشینگ پیچیده‌تر که شبیه دوستان، همکاران و کسب‌وکارهای مورد اعتماد شما (مانند بانک شما) هستند رایج شده‌اند، بنابراین چشمان خود را برای هر چیزی که مشکوک به نظر می‌رسد یا به نظر می‌رسد باز نگه دارید. اکانت‌های مورد علاقه هکرها برای هدف قرار دادن شامل فیس‌بوک، اینستاگرام، اسپاتیفای و توییچ است. آن‌ها از اعتبارنامه‌های لو رفته استفاده می‌کنند یا جزئیات ورود به سیستم را از طریق ایمیل‌های فیشینگ سرقت می‌کنند.

 

از رایانه خود حتما نسخه پشتیبان تهیه کنید

اگر کسب و کار شما در حال حاضر از هارد دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه نمی‌کند، فوراً شروع کنید. در صورتی که هکرها با موفقیت از سیستم شما عبور کرده و آن را سطل زباله کنند، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما بسیار مهم است. همیشه اطمینان حاصل کنید که می‌توانید در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن پس از هر گونه نقض یا از دست دادن داده‌ها را بازسازی کنید. ابزارهای پشتیبان گیری ساخته شده در macOS (Time Machine) و Windows (File History) مکان‌های خوبی برای شروع هستند. یک هارد دیسک پشتیبان خارجی نیز می‌تواند فضای کافی را برای عملکرد صحیح این ابزارها فراهم کند. علاوه بر این، پشتیبان‌گیری در سیستم پشتیبان‌گیری ابری Google یکپارچه و ساده است.

 

سیستم‌ها نباید همیشه روشن باشند، خصوصا هنگام شب!

اگر یک شرکت پیچیده مبتنی بر اینترنت را اداره نمی‌کنید، دستگاه خود را در طول شب یا در زمان‌های طولانی که کار نمی‌کند خاموش کنید. وقتی همیشه روشن است، رایانه شما یک هدف هکر قابل مشاهده‌‌‌تر و در دسترس‌‌‌تر است. خاموش کردن ارتباطی که ممکن است یک هکر با شبکه شما برقرار کرده باشد را از بین می‌برد.

 

از مجازی سازی برای محافظت از شبکه خود استفاده کنید.

لازم نیست همه این مسیر را طی کنند. با این حال، اگر از وب‌سایت‌های ناقص یا غیر ایمن بازدید می‌کنید، انتظار داشته باشید که با نرم‌افزارهای جاسوسی و ویروس‌ها بمباران شوید. در حالی که بهترین راه برای جلوگیری از نفوذهای ناشی از مرورگر دوری از سایت‌های ناامن است، مجازی سازی به شما امکان می‌دهد مرورگر خود را در یک محیط مجازی مانند Parallels یا VMware Fusion اجرا کنید که سیستم‌عامل شما را برای ایمن نگه داشتن آن کنار می‌گذارد.

 

شبکه خود را ایمن کنید تا مزاحمان را دور نگه دارید

روترها معمولاً دارای بالاترین تنظیمات امنیتی فعال نیستند. هنگامی که شبکه خود را راه‌اندازی می‌کنید، وارد روتر شوید و با استفاده از یک راه‌اندازی امن و رمزگذاری شده رمزعبور را انتخاب کنید. این مانع از نفوذ افراد مزاحم به شبکه شما و ایجاد اختلال در تنظیمات شما می‌شود.

 

از احراز هویت دو مرحله‌‌ای به عنوان لایه دفاعی اضافی استفاده کنید.

پسوردها اولین خط دفاعی در برابر هکرهای کامپیوتری هستند. با این حال، لایه دوم محافظت را افزایش می‌دهد. بسیاری از سایت‌ها به شما امکان می‌دهند احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید، که امنیت را افزایش می‌دهد، زیرا از شما می‌خواهد هنگام ورود به سیستم، علاوه بر رمزعبور، یک کد عددی - که به تلفن یا آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود - وارد کنید. احراز هویت دو مرحله‌‌ای همچنین به محافظت در برابر تقلب در پرداخت کمک می‌کند؛ یعنی زمانی که هکرها اطلاعات پرداخت مشتری را می‌دزدند و سعی می‌کنند به بانک‌داری آنلاین یا حساب‌های اعتباری آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

 

از رمزگذاری برای مخفی کردن اطلاعات از هکرها استفاده کنید

حتی اگر مجرمان سایبری به شبکه و فایل‌های شما دسترسی پیدا کنند، رمزگذاری رایانه می‌تواند از دسترسی آن‌ها به این اطلاعات جلوگیری کند. می‌توانید هارد ویندوز یا macOS خود را با BitLocker (ویندوز) یا FileVault (Mac) رمزگذاری کنید، درایوهای فلش USB را با اطلاعات حساس رمزگذاری کنید و از VPN برای رمزگذاری ترافیک وب استفاده کنید. علاوه بر این، فقط از وب‌سایت‌های رمزگذاری شده خرید کنید. می‌توانید فوراً آن‌ها را با "https" در نوار آدرس همراه با نماد قفل بسته مشاهده کنید.

 

برای محافظت از دستگاه تلفن‌همراه خود، بلوتوث را خاموش کنید

وقتی از بلوتوث استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. روشن نگه داشتن بلوتوث، اما خاموش، درب دیگری را به روی هکرهای رایانه باز می‌کند.

 

از وای‌فای عمومی ناامن استفاده نکنید

Wi-Fi ناامن یک خطر جدی امنیت سایبری در هنگام سفر برای کار یا کار دور از دفتر است. شبکه‌های وای‌فای پرکاربرد و بدون رمزعبور هیچ ویژگی امنیتی ندارند. به این ترتیب، آن‌ها اهداف اصلی برای هکرهای رایانه هستند.

 

یک برنامه امنیتی را در تلفن یا دستگاه تلفن‌همراه خود دانلود کنید.

همانطور که باید فایروال، نرم افزار آنتی‌ویروس و بسته ضد جاسوس‌افزار را روی رایانه خود نصب کنید، یک برنامه امنیتی را روی تلفن خود نصب کنید. گزینه‌های محبوب عبارتند از Avast و Bitdefender.

 

از رمزعبور بهتری برای محافظت از گوشی خود استفاده کنید.

درست است که کدهای باز کردن قفل مانند 0000 و 1234 به راحتی برایتان قابل یادآوری هستند، اما حدس زدن آن‌ها نیز آسان است. در عوض، یک رمزعبور شش عددی به‌طور تصادفی تولید شده را انتخاب کنید. هر چه رمزعبور شما سخت‌تر باشد در نهایت به نفع شما خواهد بود.

 

گزینه تکمیل خودکار را در دستگاه تلفن‌همراه خود خاموش کنید

تکمیل خودکار ویژگی است که حدس می‌زند چه چیزی تایپ می‌کنید و کلمه، عبارت یا اطلاعات دیگر را برای شما تکمیل می‌کند. در حالی که این ابزار راحت است، اما آدرس ایمیل، آدرس‌پستی، شماره‌تلفن و سایر اطلاعات مهم شما را در اختیار هکرها قرار می‌دهد. خاموشش کنید!

 

تاریخچه مرورگر خود را در دستگاه تلفن‌همراه خود پاک کنید

مرورگر وب تلفن‌همراه شما مانند رایانه شما دارای سابقه مرور است. اغلب آن را پاک کنید از جمله کوکی‌ها و فایل‌های ذخیره شده تا در صورت نفوذ به گوشی شما، حداقل اطلاعات ممکن را در اختیار هکرها قرار دهید تا با آن‌ها کار کنند.