حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

امنیت سالمندان مبتلا به مشکلات شناختی در فضای‌مجازی

تاریخ: 3 مرداد 1402   امیر

اگرچه امنیت فیزیکی سالمندان مانند پیشگیری از سقوط و سایر عارضه‌ها به طور جدی پیگیری می‌شود، اما به پرداختن به دسترسی ایمن به سیستم‌های سایبری و اینترنت، به ویژه برای افراد مسن با اختلال شناختی خفیف (MCI) و سایر مشکلات مربوط به ذهن، یک چالش مهم باقی مانده است. MCI سطحی از زوال شناختی را توصیف می‌کند که معمولاً با بیماری‌های مرتبط با پیری مرتبط است که به استراتژی‌های جبرانی و تطابق برای کمک به حفظ استقلال و انجام فعالیت‌های زندگی روزمره نیاز دارد. این جمعیت شناسی به شدت آسیب پذیر است زیرا به تدریج در معرض خطر اقدامات مخرب امنیت سایبری به دلیل کاهش عملکرد مستمر قرار دارند.

 

آیا باید دسترسی سالمندان به اینترنت را محدود یا ممنوع کرد؟

وقتی جنبه‌های انسان محور سیستم‌های سایبری ایمن در نظر گرفته می‌شود، محدود کردن یا حذف قابل توجه دسترسی آنلاین فرد به دلیل زوال شناختی نه عملی است و نه توصیه می‌شود. به عنوان مثال، مشارکت مداوم در دنیای آنلاین مزایای بسیاری از جمله استقلال و رفاه اجتماعی و عاطفی را ارائه می‌دهد. با درک این موضوع که جمعیت سالخورده همچنان مایل است و به تعامل با دنیای آنلاین نیاز دارد، ما نیاز به بازنگری در روابط بین امنیت، حریم‌خصوصی و اعتماد در فضای سایبری برای افراد مسن داریم. چالش طراحی فناوری است که معاوضه بین نیازهای عملی جامعه و ارزش‌های انسانی حریم‌خصوصی و استقلال را تصدیق کند. استراتژی‌ها در حوزه‌های مرتبط، مانند مدیریت افشای اطلاعات والدین برای مذاکرات والدین و فرزند و سرپرستی پس از مرگ پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است سرنخ کوچکی در مورد امکان‌پذیری مکانیسم‌های تعامل کاربر جدید به ما بدهد که ممکن است به بزرگسالی که زمانی مستقل اجازه می‌دهد دسترسی به حساب‌های آنلاین خود را حفظ کند و در عین حال اقدامات ایمن کاربر را از طریق مراقبت‌های خود هماهنگ کند.

 

آیا افراد مبتلا به زوال عقل می‌توانند در اینترنت فعال باشند؟

دسترسی سایبری برای افراد مبتلا به زوال عقل با نقش‌های حفاظتی یا جانشینی که اعضای خانواده ارائه می‌دهند تسهیل شده است. مراقبین در حال حاضر تمام تلاش خود را می‌کنند تا از فعالیت آنلاین ایمن برای گیرندگان مراقبت حمایت کنند. به‌عنوان مثال، مراقبان در مراقبت از امور مالی به کسانی که به مراقبت نیاز دارند کمک می‌کنند و به طور منظم وضعیت حساب‌های‌بانکی آنلاین گیرندگان مراقبت را برای فعالیت مشکوک بررسی می‌کنند. در این مقاله، ما برخی از نیازهای در حال تحول را برای فعال‌کردن دسترسی به خدمات سایبری برای افراد مسن با اختلالات شناختی خفیف کشف می‌کنیم و با چهار نکته به شما کمک می‌کنیم امنیت سالمند عزیزی که نگران او هستید را تامین کنید و اجازه دهید از فضای مجازه استفاده کرده و از آن بهره بگیرد.

 

مکالمه درباره کلاهبرداری‌های رایج اینترنتی را شروع کنید

این مرحله می‌تواند برای مراقبین سخت ترین مرحله باشد، اما مرحله‌‌ای است که آن‌ها نباید از آن بگذرند. ممکن است شروع این بحث با یادآوری ملایم به عزیزتان کمک کند که هر کسی صرف نظر از سنش می‌تواند قربانی یک کلاهبرداری شود. سپس در مورد روش‌هایی که می‌توان یک فرد را هدف قرار داد صحبت کنید، مانند تاکتیک‌های ذکر شده در زیر.

  • مهندسی اجتماعی: بسیاری از کلاهبرداری‌ها شامل مهندسی اجتماعی می‌شوند یعنی با استفاده از یک ظاهرسازی نادرست برای متقاعد کردن افراد برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات‌شخصی یا اقدام. انواع بی شماری از این کلاهبرداری‌ها وجود دارد. کلاهبرداری‌های عاشقانه یا دوستیابی آنلاین با حضور یک شکارچی که از وب‌سایت دوستیابی یا رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند تا از تمایل یک فرد مسن برای همراهی سرمایه گذاری کند. «کلاهبرداری پدربزرگ و مادربزرگ» نیز همینطور است، که در آن سارقان سایبری وانمود می‌کنند که یکی از بستگانشان، معمولاً یک فرزند یا یک نوه، هستند که در مضیقه هستند و به کمک مالی فوری نیاز دارند.
  • فیشینگ: کلاهبرداری فیشینگ معمولاً با ایمیلی شروع می‌شود که به نظر می‌رسد از یک منبع معتبر یا قانونی است و از بستگان شما می‌خواهد کاری انجام دهد، مانند دانلود یک پیوست یا کلیک بر روی پیوندی که آن‌ها را به وب‌سایتی هدایت می‌کند که به دنبال سرقت اطلاعات آن‌ها است یا رایانه یا تلفن هوشمند آن‌ها را با نرم‌افزار مخربی که به عنوان بدافزار شناخته می‌شود آلوده می‌کند. به اعضای خانواده خود در مورد خطرات کلیک کردن روی پیوندها یا باز کردن پیوست‌ها، حتی از سوی فرستنده‌هایی که به نظر قانونی می‌رسند، آموزش دهید. "Vishing" نوعی از این کلاهبرداری است که از طریق تلفن انجام می‌شود. ممکن است عزیز سالخورده شما تماسی از طرف کلاهبرداری دریافت کند که ادعا می‌کند از یک شرکت فناوری اطلاعات است و درخواست دسترسی از راه‌دور به رایانه خود را دارد.
  • کلاهبرداری در رسانه‌های اجتماعی: تقریباً نیمی از افراد 65 سال و بالاتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده شما تنظیمات حریم‌خصوصی حساب خود را افزایش داده‌‌اند و به آن‌ها احتیاط کنید که اطلاعات‌شخصی را که به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند محدود کنند. به اعضای خانواده خود در مورد آزمون‌ها یا نظرسنجی‌های آنلاین که ممکن است بی‌ضرر به نظر برسند هشدار دهید. داده‌های جمع‌آوری شده از آن‌ها را می‌توان با بسیاری از شرکت‌ها به اشتراک گذاشت و منجر به ایمیل‌های اسپم شود. یا حتی بدتر از آن، این آزمون‌ها ممکن است حاوی پیوندهایی به وب‌سایت‌های جعلی باشند، یا اطلاعات‌شخصی آن‌ها را برای انجام سرقت هویت جمع‌آوری کنند.

 

پاسخ به کلاهبرداری باید چگونه باشد؟

بستگان سالمند شما چگونه باید کلاهبرداری‌هایی را که از راه‌های مختلف منشأ می‌گیرند، کنترل کند؟ به آن‌ها دستور دهید موارد زیر را انجام دهند:

  • تماس‌های تلفنی: فورا تماس را قطع کنید. احتمالاً در مورد تلاش برای کلاهبرداری به مقامات اطلاع دهید. از پست صوتی برای نمایش تماس‌ها استفاده کنید.
  • ایمیل: ایمیل تقلبی را با علامت‌گذاری به عنوان هرزنامه و اسپم حذف کنید. هرگز به آن پاسخ ندهید.
  • متنی: شماره ورودی را از تلفن آن‌ها مسدود کنید.
  • رسانه‌های اجتماعی: تخلف را گزارش کنید و کاربر را مسدود کنید.

 

با رمزعبور و امنیت حساب بالا، با خطرات فضای‌مجازی مقابله کنید

انتخاب یک رمزعبور قوی فعال‌کردن احراز‌هویت چند عاملی (MFA) برای حساب‌های حساس، دو تا از قدرتمندترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش امنیت سایبری است. برای محافظت بهینه از رمزعبور، از یک رمزعبور طولانی و منحصر به فرد برای هر حساب استفاده کنید. استفاده مجدد از رمزعبور یکسان برای هر حساب می‌تواند منجر به کنترل همه آن‌ها توسط هکر شود. آیا نگران این هستید که یکی از عزیزان ارشد شما باید تمام آن رمزهای‌عبور را به خاطر بسپارد؟ آن‌ها را با یک مدیر رمزعبور تنظیم کنید. این سرویس مبتنی بر نرم‌افزار رمزهای‌عبور منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند، آن‌ها را به‌طور ایمن رمزگذاری و ذخیره می‌کند و می‌تواند به‌طور خودکار پسوردها را هنگامی که عزیز شما به حساب‌هایش دسترسی پیدا می‌کند، پر کند. MFA نیاز به استفاده از دو یا چند روش شناسایی، مانند رمزعبور، به اضافه یک کد دسترسی موقت ارسال شده به تلفن‌همراه، هنگام ورود به حساب دارد. تکیه بر اشکال بدون اصطکاک MFA، مانند بیومتریک که از شناسایی چهره یا اثر انگشت استفاده می‌کند، یک گزینه عالی و آسان برای استفاده است. حتما MFA را برای حساب ایمیل عزیزان ارشد خود فعال کنید. یک ارائه‌دهنده ایمیل خوب برای یک سالمند باید معتبر باشد، به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید را ارائه دهد و مسدود کردن هرزنامه‌ها را قوی کند.

 

فهرستی از تمام اپ‌ها و سایت‌های مورد نیازشان داشته باشید

فهرستی از تمام وسایلی که بستگان سالخورده شما دارند ایجاد کنید. این امر باعث می‌شود دستگاهشان را مرتب نگه دارید و از شر اپ‌هایی که به طور منظم استفاده نمی‌شوند خلاص شوید. اما همچنین می‌تواند به عنوان یک چک لیست برای اطمینان از به روز بودن تمام نرم افزارهای در حال اجرا در این دستگاه‌ها (سیستم‌عامل، برنامه‌ها و مرورگرها) عمل کند. این به‌روز رسانی‌ها حاوی رفع اشکالات امنیتی هستند و نقش مهمی در حفظ امنیت سایبری قوی دارند. دستگاه‌هایی که به طور منظم به روز نمی‌شوند، هدف اصلی هکرها هستند. همچنین، بررسی کنید تا مطمئن شوید که سخت‌افزارهایی مانند تلفن‌های هوشمند و رایانه‌هایی که به اطلاعات حساس دسترسی دارند، به‌طور خودکار قفل می‌شوند و برای فعال‌سازی مجدد نیاز به رمزعبور دارند. پس از ایمن‌سازی دستگاه‌ها، مطمئن شوید که روتر وای‌فای خانگی و نقاط دسترسی را با نام‌های‌کاربری و گذرواژه‌های منحصربه‌فرد که نام‌های پیش‌فرض همراه تجهیزات نیستند، پیکربندی کنید.

 

از حساب‌بانکی عزیزان خود به طور ویژه محافظت کنید

حساب‌های عزیزان سالمند خود را مرتب چک کرده و از هر نظر به روز و در امنیت کامل نگه دارید، شفاف با آن‌ها صحبت کنید و بگویید به هیج وجه هیچ کس نباید رمز و اطلاعات حسابشان را درخواست کند. ترجیحا خریدهای اینترنتی زیر نظر شما و از وبسایت‌های معتبر انجام شود.