حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

Right to be forgotten یا حق فراموش شدن چیست؟

تاریخ: 26 خرداد 1400   امیر

حق داشتن اطلاعات خصوصی و حق فراموش شدن در مورد شخصی است که تحت برخی شرایط از جستجوهای اینترنتی و سایر فهرست‌ها حذف می‌شود. این مفهوم از سال 2006 در اتحادیه اروپا و آرژانتین مورد بحث و اجرا قرار گرفته است. این مسئله از خواسته های افراد به وجود آمده است تا پیشرفت زندگی آن‌ها را به روشی مستقل تعیین کنند، بدون اینکه به دلیل یک عمل خاص که در گذشته انجام می‌شود، انگ دائمی یا دوره‌ای بزنند..

آیا حق فراموش شدن واقعا عملی، قابل اجرا و رعایت شدن است؟

در مورد عملی بودن ایجاد حق فراموش شدن (در رابطه با دسترسی به اطلاعات) به عنوان یک حقوق بین‌الملل انسانی همواره اختلاف نظر وجود داشته است. این امر تا حدی به دلیل مبهم بودن احکام فعلی است که سعی در اجرای چنین حقی دارند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر حق آزادی بیان، تعامل آن با حق حریم‌خصوصی و اینکه آیا ایجاد حق فراموش شدن باعث کاهش کیفیت اینترنت از طریق سانسور و بازنویسی تاریخ می‌شود وجود دارد.

موافقان حق فراموش شدن به دلیل مسائلی از جمله سایت‌های پ.و.ر.ن که در لیست موتورهای جستجو برای نام یک شخص ظاهر می‌شوند و همچنین مواردی از این نتایج با اشاره به جرایم خرد که افراد ممکن است در گذشته مرتکب شده باشند، ضرورت آن را ذکر می‌کنند. نگرانی اصلی در نفوذ بالقوه ناعادلانه‌ای است که در صورت عدم حذف، چنین نتایج ممکن است تقریباً به مدت نامحدود بر شهرت آنلاین شخص تأثیر بگذارد.

تصور کلی و پیشنهاد

قوانین حفاظت از داده‌های اروپا برای تأمین اطلاعات خصوصی بالقوه آسیب رسان در مورد افراد در نظر گرفته شده است اما به جای "حق فراموش شدن" محدودتر "حق پاک‌کردن [داده‌ها]" اعمال می‌شود. مفهوم "حق فراموش شدن" از بسیاری از ایده‌های موجود در اروپا حاصل شده است.

یک اعتقاد دیرینه در انگلستان وجود دارد، به ویژه تحت قانون توانبخشی مجرمان، که پس از یک دوره خاص، بسیاری از محکومیت‌های کیفری "صرف" می‌شوند ، به این معنی که اطلاعات مربوط به شخص مذکور نباید هنگام گرفتن بیمه یا جستجوی کار در نظر گرفته شود .

به همین ترتیب، فرانسه برای این حق ارزش قائل شد و حق فراموش شدن این حق در سال 2010 در قانون فرانسه رسماً به رسمیت شناخته شد. دیدگاه‌ها در مورد حق فراموش شدن بین ایالات‌متحده و کشورهای اتحادیه اروپا بسیار متفاوت است. در ایالات متحده، شفافیت، حق بیان آزاد مطابق با متمم اول، و "حق دانستن" معمولاً نسبت به حذف یا افزایش دشواری دسترسی به اطلاعات صادقانه منتشر شده در مورد افراد و شرکت‌ها ترجیح داده می‌شود.

چارچوب قانونی فعلی حق فراموش شدن

حق فراموش شدن نشان دهنده ادعای فرد در مورد حذف‌داده‌های خاص است تا افراد ثالث دیگر نتوانند آن‌ها را ردیابی کنند. حق فراموش شدن منجر به این می‌شود که افراد اطلاعات، فیلم‌ها یا عکس‌هایی از خودشان را از برخی سوابق اینترنتی پاک کنند تا توسط موتورهای جستجو پیدا نشوند. از سال 2011، محافظت‌های کمی در برابر آسیب‌هایی که حوادث مانند اشتراک‌گذاری پ.و.ر.ن.وهای انتقام جویی، یا تصاویر بارگذاری شده به دلیل قضاوت ضعیف، انجام شده است.

ارتباط حق فراموش شدن با حق حریم‌خصوصی

حق فراموش شدن از حق حریم‌خصوصی متمایز است. حق حریم‌خصوصی اطلاعاتی است که به طور عمومی شناخته نشده است، در حالی که حق فراموش شدن شامل حذف اطلاعاتی است که در یک زمان خاص برای عموم شناخته شده بودند و اجازه دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات را ندادند.

محدودیت‌های کاربرد در یک حوزه قضایی شامل عدم توانایی در حذف اطلاعات نگهداری شده توسط شرکت‌های خارج از حوزه قضایی است. هیچ چهارچوبی جهانی وجود ندارد که به افراد امکان کنترل تصویر آنلاین خود را بدهد. با این حال، پروفسور ویکتور مایر-شونبرگر، متخصص موسسه اینترنت آکسفورد، از دانشگاه آکسفورد، گفت که گوگل نمی‌تواند از انطباق با قانون فرانسه در اجرای تصمیم دادگاه دادگستری اروپا در سال 2014 در مورد حق فراموش شدن فرار کند.

در همین راستا نیز بیانه‌ای صادر شد که گوگل به وب‌سایت‌هایی که دارای لغو لینک هستند و اطلاع می‌دهد و سازمان‌های خبری مختلفی مانند لیستی از مقالاتی که لغو شده‌اند را منتشر کرده‌اند در مورد اخبار مربوط به این شکایات، از شاکیان در تفسیر اخبار نام برده شده است. در آگوست 2015، آژانس حفاظت از داده‌های انگلیس با صدور یک اقدام اجباری، گوگل را مجبور کرد برخی از این مقالات جدید را از جستجوی نام شاکی لغو کند، گوگل در ابتدا از این کار امتناع کرده‌اما سپس این درخواست را پذیرفت.

این درحالی است که مردم خشم و ترس خود را نسبت به اطلاعاتی که اخیراً علنی شده‌اند ابراز داشتند، این نشت داده‌ها پیامدهای جدی اجتماعی برای گوگل ایجاد کرد. گرچه تنها 5٪ از درخواست‌ها توسط مجرمان، سیاستمداران و شخصیت‌های عمومی انجام شده است، محتوای حذف شده بیشترین ترس را ایجاد کرده است.

به طور خاص، یک درخواست برای حذف‌داده‌ها از یک پزشک انگلیسی بود که درخواست داشت 50 پیوند در مورد اقدامات پزشکی بسته‌بندی شده گذشته برداشته شود و گوگل سه نتیجه جستجو حاوی اطلاعات شخصی وی را حذف کند. مردم با ابراز خشم خود اظهار داشتند که حذف چنین اطلاعاتی می‌تواند برای دستکاری مورد استفاده قرار گیرد و می‌تواند منجر به تصمیم گیری غیر آگاهانه افراد بی گناه شود در پاسخ به خشم عمومی اظهار داشت که هنگام حذف محتوا، آن‌ها هم حق شخصی و هم منافع عمومی را در نظر می‌گیرند.

اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا دلایل درخواست شده توسط شهروندان اتحادیه اروپا توسط گوگل نه تنها در نسخه‌های اروپایی گوگل بلکه تمام پلتفرم‌ها بررسی شود. بیشتر مردم نیز خواهان اجرای این قانون هستند تا قانون به هیچ وجه قابل دور زدن نباشد. از طرفی گوگل درخواست آژانس محافظت از داده فرانسه برای اعمال حق در سطح بین‌المللی را رد کرده است. بخشی از آن به دلیل امتناع آن‌ها از رعایت توصیه هیئت نظارت بر حریم‌خصوصی، گوگل موضوع تحقیقات ضد انحصاری چهار ساله توسط كمیسیون اروپا شده است.