حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

10 نکته برای بهبود و محافظت از حریم‌خصوصی شما در اینترنت!

تاریخ: 10 آبان 1400   امیر

چگونه حریم شخصی خود را در فضای‌مجازی، شخصی نگه داریم؟!

نقض گسترده داده‌ها، بازاریابانی که هر مرحله شما را به صورت آنلاین ردیابی می‌کنند، افراد مبهمی که عکس‌هایی را که در شبکه‌های‌اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اید کاوش می‌کنند - فهرست مزاحمت‌های دیجیتالی ادامه دارد. با این حال، کاملاً ناامیدکننده نیست: شما روی داده‌های خود کنترل دارید. در اینجا نحوه بهبود حریم‌خصوصی خود به صورت آنلاین آورده شده است. ده نکته برای اینکه زندگی دیجیتال خصوصی خود را واقعا خصوصی کنید!

 

تنظیمات حریم‌خصوصی اجتماعی خود را بررسی کنید

اگر حساب‌های اجتماعی دارید، آن شبکه‌ها اطلاعات زیادی درباره شما دارند و ممکن است تعجب کنید که چه مقدار از آن به طور پیش‌فرض برای همه در اینترنت قابل مشاهده است. به همین دلیل است که ما قویاً توصیه می‌کنیم تنظیمات حریم‌خصوصی خود را بررسی کنید: این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه اطلاعاتی را می‌خواهید با افراد کاملاً غریبه در مقابل دوستان خود به اشتراک بگذارید - یا حتی هیچ کس جز شما. تنظیمات حریم خصوصی حساب شبکه‌اجتماعی خود را تغییر دهید.

 

از انبارهای عمومی برای اطلاعات خصوصی استفاده نکنید

اشتراک‌گذاری بیش از حد به شبکه‌های‌اجتماعی محدود نمی‌شود. از سرویس‌های آنلاینی که برای اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ذخیره داده‌های خصوصی شما در نظر گرفته شده‌اند، استفاده نکنید. برای مثال، Google Docs مکانی ایده‌آل برای ذخیره لیستی از رمزهای‌عبور نیست، و Dropbox بهترین مکان برای اسکن پاسپورت شما نیست، مگر اینکه در یک آرشیو رمزگذاری شده نگهداری شود. از خدماتی که برای اشتراک‌گذاری برای ذخیره داده‌های خصوصی خود استفاده می‌شود، استفاده نکنید.

 

فرار از ردیابی

هنگامی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، مرورگر شما مجموعه ای از مطالب را در مورد شما و تاریخچه گشت‌و‌گذار شما فاش می‌کند. بازاریابان از این اطلاعات برای معرفی شما و هدف قرار دادن شما با تبلیغات استفاده می‌کنند. حالت ناشناس واقعا نمی‌تواند از چنین ردیابی جلوگیری کند. باید از ابزار خاصی استفاده کنید برای جلوگیری از ردیابی اینترنت، از مرور خصوصی در Kaspersky Internet Security استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم درباره ابزارهایی که می‌توانند از شما در برابر ردیابی وب محافظت کنند بیشتر بیاموزید.

 

آدرس ایمیل و شماره‌تلفن اصلی خود را خصوصی نگه دارید

پاداش شما برای به اشتراک گذاشتن آدرس ایمیل و شماره‌تلفن خود؟ هزاران هرزنامه در صندوق ورودی ایمیل شما و صدها تماس خودکار روی تلفن شما. حتی اگر نمی‌توانید از اشتراک‌گذاری این اطلاعات با سرویس‌های اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین اجتناب کنید، آن را با افراد تصادفی در شبکه‌های‌اجتماعی به اشتراک نگذارید. و ایجاد یک آدرس ایمیل جداگانه و یکبار مصرف و در صورت امکان یک شماره‌تلفن جداگانه برای این موارد در نظر بگیرید. توصیه می‌کنیم یک حساب ایمیل اضافی ایجاد کنید و یک سیم کارت اضافی بخرید تا از آن برای خرید آنلاین و سایر موقعیت‌هایی که نیاز به اشتراک‌گذاری داده‌های خود با افراد غریبه دارد استفاده کنید.

 

از برنامه‌های پیام‌رسانی با رمزگذاری سرتاسر استفاده کنید

اکثر برنامه‌های پیام‌رسان مدرن از رمزگذاری استفاده می‌کنند، اما در بسیاری از موارد این همان چیزی است که به آن رمزگذاری در انتقال می‌گویند – پیام‌ها در سمت ارائه‌دهنده رمزگشایی شده و در سرورهای آن ذخیره می‌شوند. اگر کسی آن سرورها را هک کند چه؟ این ریسک را نکنید - رمزگذاری سرتاسر را انتخاب کنید - به این ترتیب، حتی ارائه‌دهنده خدمات پیام‌رسانی نمی‌تواند مکالمات شما را ببیند. از یک برنامه پیام‌رسانی با رمزگذاری سرتاسر استفاده کنید - به عنوان مثال، WhatsApp. توجه داشته باشید که به طور پیش‌فرض، فیس‌بوک مسنجر، تلگرام و گوگل آلو از رمزگذاری انتها به انتها استفاده نمی‌کنند. برای فعال‌کردن آن، یک چت مخفی را به صورت دستی شروع کنید.

 

از رمزهای‌عبور امن استفاده کنید

استفاده از رمزهای‌عبور ضعیف برای محافظت از اطلاعات خصوصی شما به اندازه فریاد زدن آن اطلاعات برای عابران است. تقریباً غیر‌ممکن است که رمزهای‌عبور طولانی و منحصر به فرد را برای همه سرویس‌هایی که استفاده می‌کنید، حفظ کنید، اما با یک مدیر رمز‌عبور می‌توانید فقط یک رمز‌عبور اصلی را حفظ کنید. از رمزهای‌عبور طولانی (12 کاراکتر و بیشتر) در همه جا استفاده کنید. برای هر سرویس از رمز‌عبور متفاوتی استفاده کنید. از یک Kaspersky Password Manager استفاده کنید تا استفاده از رمزهای‌عبور ایمن را آسان‌تر کنید.

 

مجوزهای برنامه‌های تلفن‌همراه و افزونه‌های مرورگر را بررسی کنید

برنامه‌های تلفن‌همراه از شما می‌خواهند که به آن‌ها اجازه دسترسی به مخاطبین یا فایل‌های موجود در حافظه دستگاه و استفاده از دوربین، میکروفون، موقعیت جغرافیایی و غیره را بدهید. برخی واقعا نمی‌توانند بدون این مجوزها کار کنند، اما برخی از این اطلاعات برای معرفی شما برای بازاریابی (و بدتر از آن) استفاده می‌کنند. خوشبختانه، کنترل برنامه‌هایی که چه مجوزهایی داده می‌شوند، نسبتاً آسان است. همین امر در مورد افزونه‌های مرورگر که تمایلات جاسوسی تاسف باری نیز دارند، صادق است. مجوزهایی را که به برنامه‌های موبایل می‌دهید مرور کنید. افزونه‌های مرورگر را نصب نکنید مگر اینکه واقعاً به آن‌ها نیاز داشته باشید. مجوزهایی را که به آن‌ها می‌دهید به دقت بررسی کنید.

 

تلفن و رایانه خود را با گذرواژه یا رمز‌عبور ایمن کنید

رایانه‌ها و تلفن‌های ما داده‌های زیادی را ذخیره می‌کنند که ترجیح می‌دهیم خصوصی نگه داریم، بنابراین از آن‌ها با گذرواژه محافظت کنید. این گذرواژه‌ها نباید پیچیده و منحصر به فرد باشند، اما باید افراد تصادفی را دور نگه دارند. در دستگاه‌های تلفن‌همراه، کمی بهتر عمل کنید: پین‌های شش رقمی یا رمزهای‌عبور واقعی به جای چهار رقمی و الگوهای قفل صفحه. برای دستگاه‌هایی که از احراز‌هویت بیومتریک پشتیبانی می‌کنند - اعم از خواندن اثر انگشت یا باز کردن قفل با چهره - معمولاً مشکلی نیست، اما به یاد داشته باشید که این فناوری‌ها محدودیت‌هایی دارند. از رمزهای‌عبور یا احراز‌هویت بیومتریک برای قفل کردن تلفن، تبلت و رایانه خود استفاده کنید.

 

اعلان‌های صفحه قفل تلفن‌همراه خود را غیرفعال کنید

از تلفن خود با یک رمز‌عبور طولانی و ایمن محافظت کنید، اما اعلان‌ها را روی صفحه قفل بگذارید؟ اکنون هر رهگذری می‌تواند تجارت شما را ببیند.

برای اینکه این اطلاعات روی صفحه قفل ظاهر نشوند، اعلان‌ها را به درستی تنظیم کنید. اعلان‌های صفحه قفل را غیرفعال کنید یا اطلاعات حساس را از صفحه قفل پنهان کنید.

 

در شبکه‌های Wi-Fi خصوصی بمانید

شبکه‌های Wi-Fi عمومی معمولاً ترافیک را رمزگذاری نمی‌کنند، و این بدان معناست که هر کسی در همان شبکه می‌تواند سعی کند ترافیک شما را زیر نظر بگیرد. از انتقال هرگونه داده حساس - لاگین، رمز‌عبور، داده‌های کارت اعتباری و غیره - از طریق Wi-Fi عمومی خودداری کنید و از VPN برای رمزگذاری داده‌های خود و محافظت از آن‌ها در برابر چشمان کنجکاو استفاده کنید. در صورت امکان از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید. درباره خطرات وای‌فای عمومی بیشتر بدانید اگر باید به یک هات‌اسپات عمومی متصل شوید، از یک اتصال VPN ایمن استفاده کنید.