حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

چگونه از حریم‌خصوصی آنلاین خود در سال 2021 محافظت کنیم؟

تاریخ: 11 آبان 1400   امیر

حریم شخصی آنلاین شما به اندازه حریم شخصی فیزیکی اهمیت دارد!

در طول این بیماری کرونا و همه گیری دامن گیر کووید 19، ما به ابزارهای ویدئو کنفرانس و رسانه‌های اجتماعی برای حفظ ارتباط با خانواده و تسهیل کار از خانه روی آورده ایم. با انجام این کار، ما داده‌های خود را در معرض تهدیدات بیشتری قرار داده ایم و خود را برای ردیابی، نظارت و تجزیه و تحلیل گسترده تر آماده کرده‌ایم. فراموش‌کردن هشدارهایی که به ما می‌گفتند «داده‌ها طلای جدید است» ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما با توجه به اینکه خبرنگاران همچنان تأکید می‌کنند که مالک داده‌ها مالک آینده است، حفظ سطحی از حریم‌خصوصی آنلاین ضروری است. در این مقاله، ما می‌خواهیم به شما ایده‌ها و نکاتی را در مورد چگونگی محافظت از حریم‌خصوصی خود در فضای آنلاین و حفظ کنترل بر اطلاعات مالی و شخصی خود ارائه دهیم.

 

حریم‌خصوصی آنلاین شما در سال 2021 بیشتر از همیشه در معرض خطر است!

در حالی که استفاده از نمایه فیس‌بوک برای ایجاد حساب‌های آنلاین دیگر راحت است، اما چنین رفتاری برای حریم‌خصوصی آنلاین شما مفید نیست. این مساوی است با برهنه دویدن در خیابان‌ها و امید به اینکه کسی متوجه خالکوبی عظیم روی باسن شما نشود. ممکن است فکر کنید که محتاط هستید، اما هر بار که از نام گربه مورد علاقه خود به عنوان رمز‌عبور خود استفاده می‌کنید، اساساً داده‌های خود را به نزدیکترین هکر یا ردیاب می‌دهید. ممکن است فکر کنید که مراقب امنیت هستید، از حالت ناشناس استفاده می‌کنید و آنتی‌ویروس خود را به طور منظم به‌روز می‌کنید، اما سپس می‌روید و عکس کارت اعتباری خود را در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارید.

 

در این مقاله قرار است این موارد را بررسی کنیم، اگر فرصت مطالعه ندارید از این خلاصه استفاده کنید!

11 گام ساده برای محافظت از حریم‌خصوصی آنلاین
  • از یک مدیر رمز‌عبور برای محافظت از خود استفاده کنید.
  • از VPN برای ایمن ماندن در شبکه‌های عمومی استفاده کنید.
  • هنگام گشت‌و‌گذار در وب از حالت مرور خصوصی استفاده کنید.
  • با استفاده از مسدود کننده تبلیغات، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را متوقف کنید.
  • تنظیمات حریم‌خصوصی خود را در حساب رسانه اجتماعی به‌روز کنید.
  • از حریم‌خصوصی آنلاین تلفن خود محافظت کنید.
  • موقعیت مکانی خود را خاموش کنید.
  • دسترسی برنامه‌های خود را به داده‌ها و تنظیمات شخصی محدود کنید.
  • ایمیل‌های خود را رمزگذاری کنید.
  • از کلیک بر روی پیوندهای منابع ناشناس خودداری کنید.
  • دستگاه‌های هوشمند خود را مدیریت کنید

 

11 گام ساده برای محافظت از حریم‌خصوصی آنلاین

توصیه می‌کنیم برای محافظت از حریم‌خصوصی آنلاین خود اقدامات زیر را انجام دهید و تمام مواردی را که ممکن است شما را در برابر سرقت هویت، هک‌ها، ویروس‌ها و موارد دیگر آسیب پذیر کند، ببندید.

 

از یک مدیر رمز‌عبور برای محافظت از خود استفاده کنید

یک فرد به طور متوسط 70-80 کلمه عبور برای به خاطر سپردن دارد. در نتیجه، بسیاری از ما در نهایت از همان گذرواژه‌های قدیمی استفاده مجدد می‌کنیم یا به گذرواژه‌هایی تکیه می‌کنیم که به راحتی قابل یادآوری هستند، اما به همان اندازه قابل حدس زدن هستند. یک مدیر رمز‌عبور به شما مکانی امن برای ذخیره رمزهای‌عبور می‌دهد و در عین حال ضعف و تکرار آن‌ها را کنترل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا رمزهای‌عبور جدید و قوی ایجاد کنید. بسیاری از مدیران رمز‌عبور حداقل تا حدی رایگان هستند. به عنوان مثال، Dashlane را در نظر بگیرید که به کاربران رایگان اجازه می‌دهد تا 50 رمز‌عبور ایجاد و ذخیره کنند و جزئیات پرداخت و اسناد شناسایی را ذخیره کنند. این یک تولید کننده رمز‌عبور قوی دارد و به شما امکان می‌دهد از احراز‌هویت دو مرحله‌ای برای افزایش امنیت بیشتر استفاده کنید. اگر به طرح پولی Dashlane ارتقا دهید، می‌توانید گذرواژه‌ها را در چندین دستگاه همگام‌سازی کنید و Dark Web را برای هرگونه داده درز کرده نظارت کنید.

 

از VPN برای ایمن ماندن در شبکه‌های عمومی استفاده کنید

شبکه‌های وای‌فای عمومی معادل مجازی محله‌ای است که مجرمان سایبری، هکرها و دیگر شخصیت‌های شرور در هر گوشه‌ای در حال پرسه زدن هستند. استفاده از اتصال Wi-Fi عمومی شما را در معرض انواع تهدیدات سایبری قرار می‌دهد که شایع ترین آن‌ها حملات Man-in-the-Middle است که در آن داده‌های شما قبل از رسیدن به نقطه اتصال رهگیری می‌شوند. یک اتصال Wi-Fi عمومی ناامن همچنان می‌تواند شما را به یک وب‌سایت مخرب هدایت کند. حتی اگر فقط از سایت‌های امن HTTPS بازدید می‌کنید، برخی از برنامه‌های تلفن‌همراه شما ممکن است بدون اطلاع شما به سایت‌های HTTP متصل شوند. اگر آخرین وصله های امنیتی را برای سیستم‌عامل خود نصب نکرده باشید، دستگاه شما ممکن است مورد حمله قرار گیرد.

 

هنگام گشت‌و‌گذار در وب از حالت مرور خصوصی استفاده کنید

در حالی که یک جلسه مرور خصوصی سطح امنیت یک VPN را ارائه نمی‌دهد، به این معنی است که سابقه مرور شما ذخیره نمی‌شود و کوکی‌های ایجاد شده در طول جلسه حذف می‌شوند. حالت مرور خصوصی "به طور عمده در مسدود کردن نظارت شخص ثالث بی تاثیر است، به این معنی که ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما همچنان می‌تواند فعالیت‌های آنلاین شما را ردیابی کند". با این حال، هر کس دیگری که از آن دستگاه استفاده می‌کند، از یافتن مکان شما یا دسترسی به اطلاعات حساس مانند رمز‌عبور بانک‌داری آنلاین شما جلوگیری می‌کند. این گامی در مسیر درست است، اما، اگر می‌خواهید به طور مؤثرتری از حریم‌خصوصی خود در اینترنت محافظت کنید، می‌توانید از یک مرورگر ناشناس مانند Tor استفاده کنید یا اجازه دهید VPN شما را در پوششی از ناشناس بودن بپوشاند.

 

با استفاده از مسدود کننده تبلیغات، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را متوقف کنید

برخی از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم آنقدر پایدار هستند که شما را در فضای‌مجازی دنبال می‌کنند، ردپای دیجیتالی شما را ردیابی می‌کنند و اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی شما را جمع‌آوری می‌کنند. پس از اتمام، شما را با تبلیغاتی غرق می کند که تجربه مرور شما را مختل می‌کند، داده‌های تلفن‌همراه شما را می بلعد و عمر باتری دستگاه شما را از بین می برد.

مسدود کننده‌های تبلیغاتی مستقل مانند AdBlock Plus و uBlock Origin به عنوان افزونه‌های مرورگر رایگان در دسترس هستند و برخی از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و ارائه‌دهندگان VPN مسدود کننده‌های تبلیغات را در مجموعه ابزارهای امنیت سایبری خود قرار می‌دهند. Google Chrome اکنون برنامه‌های ضد مسدود کردن تبلیغات را در دسترس دارد که می‌توانید از آن‌ها به همراه نرم‌افزار مسدودکننده تبلیغات خود برای پرواز در زیر رادار استفاده کنید - یا به قول خودشان. اثربخشی این موارد هنوز اثبات نشده است، بنابراین انتخاب یک مسدودکننده تبلیغاتی معتبر احتمالا هنوز بهترین راه برای محافظت از حریم‌خصوصی شما آنلاین است.

 

تنظیمات حریم‌خصوصی خود را در حساب رسانه اجتماعی به‌روز کنید

ممکن است به طور ناخواسته به انواع برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها اجازه داده باشید تا با استفاده از نمایه خود با فیس‌بوک تعامل داشته باشند. اگر صبح وقت دارید، می‌توانید از ابزار Off-Facebook Activity فیس‌بوک برای ردیابی و بستن آن‌ها استفاده کنید، اما، به شما هشدار می دهم، آسان نیست، اما ارزشش را دارد. توصیه می‌شود برای بهبود حریم‌خصوصی آنلاین خود، چند تنظیمات را تغییر دهید. این شامل:

  • عدم استفاده از داده‌های موقعیت مکانی هنگام پست کردن
  • جلوگیری از تگ کردن کاربران در عکس‌ها
  • پنهان کردن آدرس ایمیل و شماره‌تلفن
  • غیرفعال‌کردن شخصی‌سازی و داده‌ها
  • به توییتر اجازه دسترسی به دفترچه آدرس را ندادن

 

از حریم‌خصوصی آنلاین تلفن خود محافظت کنید

بسیاری از ما مراقب مراقبت از تلفن‌های خود در خارج هستیم، مراقب باشیم که آن‌ها را از دست ندهیم یا گم نکنیم، اما وقتی نوبت به دنیای مجازی می‌رسد، تمایل داریم از آن‌ها غافل شویم و حریم‌خصوصی آنلاین آن‌ها را از بین ببریم. چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای تقویت حریم‌خصوصی آنلاین تلفن خود انجام دهید. این شامل:

  • فعال‌کردن احراز‌هویت دو مرحله‌ای
  • استفاده از قفل صفحه
  • مکان، Wi-Fi و بلوتوث خود را هر زمان که استفاده نمی‌کنید خاموش کنید
  • فقط نصب برنامه‌ها از منابع معتبر
  • جیلبریک کردن آیفون شما
  • اجتناب از استفاده از شارژرهای USB در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی
  • به‌روز نگه داشتن برنامه‌های شما
  • مدیریت مجوز برنامه شما
  • استفاده از یکی از بهترین برنامه‌های آنتی‌ویروس برای دستگاه‌های تلفن‌همراه

ما برخی از این مراحل را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد زیرا می‌توانند حریم‌خصوصی آنلاین شما را به میزان قابل توجهی هم در گوشی هوشمند و هم در دستگاه‌های دیگر بهبود بخشند.

 

موقعیت مکانی خود را خاموش کنید

اگر به دنبال آدرس خاصی هستید یا می‌خواهید نزدیکترین کافی شاپ را پیدا کنید، روشن کردن موقعیت مکانی خود در تلفن‌همراه قابل درک است. با این حال، هنگامی که آنچه را که به دنبال آن بودید پیدا کردید، باید مکان خود را دوباره خاموش کنید. باز گذاشتن آن می‌تواند به این معنا باشد که به شرکت‌های ناشناخته و نگاه کردن به تامز بینش‌های بیشتری از زندگی‌تان بدهید که به بهترین دوستتان می‌دهید. سابقه موقعیت مکانی شما می‌تواند "شواهد اعتیاد به مواد مخدر" یا "سوابق بازدید از مراکز روانشناختی" را نشان دهد. موقعیت مکانی خود را خاموش کنید یا از VPN برای پنهان کردن آن در پشت یک آدرس IP جعلی استفاده کنید. اینکه هم از حریم‌خصوصی خود به صورت آنلاین محافظت کنید و هم از "بزرگترین شرکت‌های فناوری که تا به حال بازی کرده‌اند" - "متقاعد کردن جامعه برای نظارت بر خود" انصراف دهید.

 

دسترسی برنامه‌های خود را به داده‌ها و تنظیمات شخصی محدود کنید

قبل از اینکه برنامه‌ای را با جمع‌آوری داده‌ها یا نظارت بر مکان شما موافقت کنید، به این فکر کنید که آیا واقعاً به آن اطلاعات برای کار کردن نیاز دارد یا خیر - و آیا می‌خواهید آن را به اشتراک بگذارید. برخی از برنامه‌ها نسبتاً پیچیده‌تر هستند. واشنگتن پست سال گذشته مقاله‌ای منتشر کرد که در آن اشاره کرد که در آیفون‌های معمولی، اپلیکیشن‌ها از ردیاب‌ها برای جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری حدود 1.5 گیگابایت داده در 30 روز استفاده می‌کنند. در حالی که می‌توانید با محدود کردن دسترسی آن‌ها را تا حدی متوقف کنید، راه‌حل مؤثرتر این است که به طور کلی نوع دیگری از برنامه را نصب کنید – برنامه‌ای که به جای فعال‌کردن ردیاب‌ها، آن‌ها را متوقف می‌کند. برنامه‌هایی مانند Disconnect و Jumbo ردیاب‌ها را متوقف می‌کنند... Disconnect یک نسخه پایه رایگان برای دستگاه‌های macOS و iOS دارد، در حالی که Jumbo با Android و iPhone سازگار است اما فقط با اشتراک در دسترس است.

 

ایمیل‌های خود را رمزگذاری کنید

تقریباً همه برنامه‌های پیام‌رسان محبوب از رمزگذاری استفاده می‌کنند، و با این حال تعداد کمی از ما به دنبال یک سرویس ایمیل رمزگذاری‌شده فکر می‌کنیم. در عوض، به نظر می‌رسد که ما از مقابله با هرزنامه‌ها و حملات فیشینگ راضی هستیم، با تکیه بر عقل و عقل خود برای فیلتر کردن خطرات. بسته به اینکه ارائه‌دهنده خدمات ایمیل شما چه کسی است، باید بتوانید ایمیل‌ها را خودتان رمزگذاری کنید. با این حال، برای رسیدن به این هدف، هم شما و هم گیرنده شما باید تنظیمات رمزگذاری ایمیل S/MIME را فعال کنید، بنابراین در هر موردی قابل اجرا نیست. از طرف دیگر، می‌توانید از یک ابزار رمزگذاری شخص ثالث برای انجام کار برای شما استفاده کنید. به عنوان مثال، Mailvelope یک افزونه مرورگر دارد که با فایرفاکس، کروم و سافاری سازگار است. این به شما امکان رمزگذاری سرتاسر در Gmail، Outlook و Yahoo Mail را می‌دهد. این ساده، منبع باز و رایگان است.

 

از کلیک بر روی پیوندهای منابع ناشناس خودداری کنید

اگر نمی‌خواهید ارائه‌دهنده خدمات ایمیل یا آدرس ایمیل خود را تغییر دهید، نمی‌خواهید به سرویس ایمیل رمزگذاری شده تغییر دهید. در عوض، شما فقط باید هوشیارتر باشید و مراقب کلاهبرداری‌های ایمیل، حملات فیشینگ و سایر تهدیدات مرتبط باشید. فیشینگ یک نوع خطرناک از مهندسی اجتماعی است و ایمیل‌های فیشینگ معمولاً سعی می‌کنند گیرنده را به کلیک روی یک پیوند یا باز کردن یک پیوست ترغیب کنند. بهترین راه برای متوقف کردن آن‌ها این است که به سادگی روی چیزی که از منبع معتبری نیست کلیک نکنید یا باز نکنید.

انواع دیگری از فیشینگ وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص نیستند. به عنوان مثال، فیشینگ نیزه ای زمانی است که ایمیلی را از منبعی دریافت می‌کنید که به عنوان یک موسسه قابل اعتماد شناخته می‌شود (یک کلینیک بهداشتی، یک بانک یا حتی دولت)، که شما را به افشای اطلاعات‌شخصی ترغیب می‌کند. شکار نهنگ مدیران ارشد اجرایی و افراد تجاری برجسته را هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را ترغیب می‌کند که وجوه خود را انتقال دهند یا اطلاعات فوق سری تجاری را فاش کنند. حتی اگر این ایمیل‌ها در نگاه اول مشروع به نظر می‌رسند، باید مطمئن شوید که در واقع همان چیزی هستند که می‌گویند. شما هرگز نباید اطلاعات‌شخصی را از طریق ایمیل فاش کنید، مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که آن را برای چه کسی ارسال می‌کنید. در حالی که برخی از بسته‌های آنتی‌ویروس در برابر حملات فیشینگ محافظت می‌کنند، مطمئن ترین راه برای محافظت از حریم‌خصوصی آنلاین شما در این مثال، هوشیاری و آگاهی مداوم است.

 

دستگاه‌های هوشمند خود را مدیریت کنید

اگر می‌خواهید دما را کنترل کنید، این که یخچالتان با ترموستات خانه‌تان صحبت کند، عالی است، اما اگر می‌خواهید جریان داده‌تان را کنترل کنید، وحشتناک است. اگر همه دستگاه‌های خود را در یک شبکه قرار دهید، معادل مجازی قرار دادن تمام تخم مرغ‌های خود در یک سبد است.

همانطور که FBI هشدار داده است، "یخچال و لپ‌تاپ شما نباید در یک شبکه باشند"، به این ترتیب، اگر شخصی یخچال شما را هک کند، بلافاصله به لپ‌تاپ شما نیز دسترسی نخواهد داشت. همچنین می‌توانید یک VPN به روتر خود اضافه کنید و تمام داده‌هایی را که از طریق دستگاه‌های IoT شما در جریان است رمزگذاری کنید. به دلیل گستره و تنوع دستگاه‌های اینترنت اشیا، مدیریت خانه هوشمند شما کمی پیچیده‌تر از سایر نکات حفظ حریم خصوصی آنلاین است که در بالا مورد بحث قرار گرفت. شما می توانید با مطالعه این مقاله در مورد نحوه ایمن سازی دستگاه‌های IoT و ایمن نگه داشتن خانه هوشمند خود به اندازه خانه‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بسیاری از مردم بر این باورند که حفظ حریم‌خصوصی آنلاین غیر‌ممکن است، اما، ما چنین عقیده بدبینانه ای را رد می‌کنیم و شجاعانه به تلاش خود برای محافظت از حریم‌خصوصی آنلاین خود ادامه می‌دهیم. چه از یک مدیر رمز‌عبور استفاده کنید، چه نصب بهترین نرم‌افزار آنتی‌ویروس یا یافتن یک VPN بدون ورود به سیستم، ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند به صورت ناشناس مرور کنید و ردیاب‌ها و هکرها را از خود دور نگه دارید. اگر علاقه ای به ابزارهای امنیت سایبری ندارید، می‌توانید سطح حریم‌خصوصی آنلاین خود را به سادگی با تغییر رفتار و افزایش آگاهی خود بهبود بخشید.

هر رویکردی که برای محافظت از حریم‌خصوصی خود در فضای آنلاین تصمیم می‌گیرید، به این باور ادامه دهید که نه تنها این امکان پذیر است، بلکه حق شما نیز هست، همانطور که حق دارید روی مبل خود بنشینید بدون اینکه تلفنتان به دنیا بگوید کجا هستید و شما کجا هستید. دوربین نظارتی هوشمند که تصاویر را برای اثبات آن پخش می‌کند.