حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

نحوه حذف اطلاعات‌شخصی از اینترنت

تاریخ: 10 آبان 1400   امیر

چگونه همه اطلاعات‌شخصی مان را از سطح اینترنت پاک کنیم؟

از اطلاعات حساس بانکی گرفته تا عکس‌هایی که آرزو می‌کنید در وب پست نمی‌شدند، احتمالاً چیزهایی آنلاین دارید که نمی‌خواهید دیگران پیدا کنند. پاک‌کردن برخی از داده‌های شخصی شما از اینترنت می‌تواند احتمال یافتن و استفاده از آن‌ها را برای اهداف پلید کاهش دهد. اگر آماده انجام اقداماتی برای کمک به محافظت از هویت خود هستید، در اینجا چند نکته و نمونه از نحوه حذف اطلاعات‌شخصی از اینترنت آورده شده است.

 

چگونه اطلاعات‌شخصی من در اینترنت قرار می‌گیرد؟

زمانی که کلاهبرداران اطلاعات شما را در اختیار داشته باشند، ممکن است منجر به مشکلات جدی شود. هنگامی که نام کامل و سایر اطلاعات‌شخصی شما را به دست آوردند، می‌توانند از آن‌ها برای سرقت هویت شما، ایجاد خرابی در امور مالی شما، ارسال تلاش‌های فیشینگ یا حتی تعقیب شخصی شما استفاده کنند.

نمونه‌هایی از اطلاعات‌شخصی عبارتند از:

  • جزئیاتی مانند نام کامل، آدرس فیزیکی، شماره‌تلفن و سابقه تحصیل.
  • شماره حساب‌بانکی و اطلاعات ورود به سیستم.
  • اعتبار حساب، مانند نام‌کاربری و رمز‌عبور، برای وب‌سایت‌ها.
  • اطلاعات بهداشتی یا جزئیات بیمه درمانی.
  • شماره شناسایی، مانند شماره پاسپورت، شماره تامین اجتماعی یا شماره شناسایی مالیاتی.

 

در اینجا چهار راه وجود دارد که سارقان ممکن است اطلاعات‌شخصی شما را به دست آورند:

 

نقض داده‌ها

این‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که افراد غیرمجاز به پایگاه‌های داده نفوذ می‌کنند تا اطلاعات شناسایی شخصی یا PII را در وب‌سایت‌هایی که به سختی پیدا می‌شوند، معمولاً در تاریک وب، منتشر کنند. اطلاعات مورد نظر ممکن است شامل نام، شماره تامین اجتماعی، شماره گواهینامه رانندگی، سوابق پزشکی و مالی، آدرس ایمیل و رمز‌عبور باشد.

 

کارگزاران داده

این شرکت‌ها تمام داده‌هایی را که می‌توانند به‌طور قانونی در دست داشته باشند، جمع‌آوری می‌کنند و می‌فروشند، مانند نام، تاریخ تولد، شماره‌تلفن، آدرس، سوابق زمین، سوابق ازدواج، سابقه جنایی، پروفایل رسانه‌های اجتماعی و غیره. آن ها این داده‌ها را از ده‌ها پرونده عمومی مختلف ادغام می‌کنند، سپس آن را به صورت آنلاین جمع‌آوری می‌کنند. معمولاً می‌توانید جزئیات اولیه را به صورت رایگان مشاهده کنید یا برای دریافت گزارش عمیق‌تر هزینه کنید.

 

رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما ممکن است حاوی تمام قطعاتی باشد که یک مجرم برای ارتکاب سرقت هویت نیاز دارد، مانند نام کامل شما، محل زندگی و کارتان، عکس‌های شما و خانواده‌تان، برنامه‌های تعطیلات، و گروه‌های موسیقی و سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان. به عنوان مثال، اگر سگ شما پاسخی به یکی از سوالات امنیتی آنلاین شما باشد، نام سگ شما PII است. حذف پروفایل‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها استفاده از این اطلاعات را برای کلاهبرداران سخت‌تر می‌کند.

 

عادات وبگردی

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و شرکت‌های مختلف می‌توانند از فناوری به نام «کوکی‌ها» برای ردیابی تاریخچه مرور وب شما استفاده کنند، معمولاً از این اطلاعات برای ایجاد تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند. با این حال، هکرها همچنین می‌توانند به تاریخچه جستجو و مرور شما دست پیدا کنند و از آن برای کلاهبرداری، شرمساری یا ورود به حساب‌های مالی شما استفاده کنند.

 

حذف اطلاعات‌شخصی شما از اینترنت

این فرآیندی برای حذف اطلاعات‌شخصی شما از اینترنت است، بنابراین صبور باشید و انتظار نداشته باشید که آن را در یک روز کامل کنید. رویکردی سیستماتیک داشته باشید، هر هفته یا بیشتر با یک تکنیک مقابله کنید. این هشدارها را در نظر داشته باشید: ممکن است حذف دائمی همه اطلاعات خود از وب غیر‌ممکن باشد. و پس از حذف هر گونه نمایه و اطلاعات، ممکن است در نتایج جستجو ظاهر نشوید، که می‌تواند کارفرمایان آینده و علایق عشقی بالقوه را از بین ببرد. اما زمان، تلاش و غیبت از وب می‌تواند به شما کمک کند از اطلاعات و امور مالی خود محافظت کنید.

 

حساب‌های شبکه‌های‌اجتماعی خود را حذف کنید

فهرستی از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی که نگه می دارید - مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام تهیه کنید. به سایت‌هایی مانند Live Journal و MySpace نیز فکر کنید. از هر وب‌سایت بازدید کنید، تنظیمات حساب را پیدا کنید و به دنبال گزینه غیرفعال‌کردن یا حذف حساب باشید. بسته به میزان اطلاعاتی که می‌خواهید خصوصی نگه دارید، می‌توانید حساب‌های‌بانکی آنلاین و کارت اعتباری خود و حتی حساب‌های ایمیل خود را نیز حذف کنید. اگر مشکل دارید، «نحوه حذف نمایه/حساب X» را در گوگل امتحان کنید، و باید دستورالعمل‌هایی برای حذف آن پیدا کنید. اگر نمی‌توانید حساب را ببندید، اطلاعات حساب ذخیره شده (مانند نام و آدرس ایمیل خود) را با چیزی غیرقابل درک (مانند رشته ای از اعداد و حروف تصادفی) جایگزین کنید.

 

از وب‌سایت‌های جمع‌آوری داده‌ها بخواهید اطلاعات شما را حذف کنند

اگر می‌خواهید خودتان را از این پایگاه‌های داده پاک کنید، با جستجوی خود در وب‌سایت‌هایی مانند Spokeo* و PeopleFinder* شروع کنید. سپس با کارگزار داده تماس بگیرید و در مورد انصراف سوال کنید. این فرآیند برای هر سایت متفاوت است و ممکن است تکمیل مراحل برای هر یک مدتی طول بکشد. خدماتی مانند DeleteMe* می‌توانند با حذف شما از کارگزاران داده و سایر نتایج جستجو، در ازای پرداخت هزینه، مقداری از آن زمان را در شما صرفه‌جویی کنند.

 

هر وبلاگ یا سایت شخصی را ببندید یا حذف کنید

وبلاگ‌های شخصی ممکن است حاوی جزئیات دقیقی در مورد زندگی روزمره، خانواده، شغل، اطلاعات بهداشتی و وضعیت مالی شما باشد - اطلاعاتی که یک کلاهبردار می‌تواند از شما برای کلاهبرداری یا دسترسی به حساب‌های شما استفاده کند. اگر وبلاگی منتشر می‌کنید، مراقب جزئیاتی که به اشتراک می‌گذارید باشید. اگر شخص دیگری اطلاعات حساسی درباره شما در وب‌سایت یا وبلاگ خود ارسال کرده است، می‌توانید با مدیر وب‌سایت تماس بگیرید و از او بخواهید که اطلاعات را حذف کند. از ویژگی جستجوی دامنه در WhoIs.com* برای پیدا کردن اطلاعات مدیر وب‌سایت استفاده کنید. اگر وب‌سایت از حذف اطلاعات شما امتناع ورزد، می‌توانید یک درخواست قانونی به Google* ارسال کنید و درخواست کنید که آن را حذف کند.

 

تمام برنامه‌های غیر ضروری را از تلفن یا لپتاپ خود حذف کنید

بسیاری از برنامه‌های تلفن‌همراه در تلفن هوشمند و تبلت شما اطلاعات‌شخصی مانند نام، آدرس ایمیل، عادات خرج کردن و موقعیت جغرافیایی شما را جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند هک، فاش یا به سرقت برود، و اگر به دست کلاهبرداران برسد، ممکن است مالی شما در خطر باشد. اگر مطمئن نیستید که یک برنامه قابل اعتماد است، بهتر است ابتدا شرایط استفاده و اعلامیه حریم‌خصوصی را مرور کنید تا مشخص کنید چه اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شوند، چرا جمع‌آوری می‌شوند و چگونه ممکن است ایمن، ذخیره و به اشتراک گذاشته شوند. همچنین ممکن است برخی از نظرات کاربران را بررسی کنید. اگر پس از آن تشخیص دادید که نمی‌خواهید برنامه اطلاعات شما را داشته باشد، به دنبال نحوه حذف همه اطلاعات خود و حذف برنامه باشید. ممکن است مجبور شوید با ارائه‌دهنده برنامه تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید اطلاعات شما را حذف کنند. همچنین، هوشمندانه است که به طور منظم برنامه‌های خود را مرور کنید و تنظیمات حریم‌خصوصی را بررسی کنید. به عنوان مثال، یک برنامه ممکن است درخواست دسترسی به میکروفون شما کند. در حالی که این می‌تواند برای برنامه‌ای مانند اسکایپ منطقی باشد، برنامه نقشه ممکن است به آن نیاز نداشته باشد.

در حالی که به طور منظم این برنامه‌ها را بررسی می‌کنید، برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید تا فضا آزاد کنید و خطر قرار گرفتن در معرض اطلاعات را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که حذف نصب یک برنامه از دستگاه شما لزوماً به این معنی نیست که اطلاعات‌شخصی شما توسط توسعه‌دهنده برنامه حذف می‌شود. مجدداً تنظیمات حریم‌خصوصی و حساب را بررسی کنید تا نحوه حذف کامل حساب خود را مشخص کنید.

 

از ویژگی پیگیری نکردن استفاده کنید!

هنگام مرور وب، احتمالاً متوجه سلب مسئولیت‌هایی در مورد «کوکی‌ها» شده‌اید، که فناوری است که عادات مرور وب شما را ردیابی می‌کند. اگر نمی‌خواهید این اطلاعات ردیابی و ذخیره شود، نرم‌افزار امنیتی را اجرا کنید که حاوی ویژگی‌هایی برای مسدود کردن ردیابی آنلاین است. همچنین باید محدودیت‌های مرورگر خود و هر ویژگی ردیابی را درک کنید. برای مثال، ویژگی ناشناس Google در مرورگر کروم، سابقه مرور، کوکی‌ها و داده‌های سایت و اطلاعاتی را که در فرم‌ها وارد کرده‌اید ذخیره نمی‌کند. با این حال، فعالیت مرور شما ممکن است همچنان برای وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، کارفرما یا مدرسه شما (اگر در شبکه‌های آن‌ها هستید)، یا ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما قابل مشاهده باشد.

 

داده‌های رایانه خود را پاک کنید

مجموعه‌ای از اطلاعات‌شخصی در تاریخچه مرورگر شما ذخیره شده است، از جمله وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید (از جمله مؤسسات مالی)، گذرواژه‌ها، و تصاویر و فایل‌های ذخیره‌شده. اگر هکری به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند از آن اطلاعات استفاده کند، اما پاک‌کردن بخش زیادی از آن به اندازه کافی آسان است. به طور منظم تاریخچه مرورگر خود را پاک کنید، کوکی‌ها را حذف کنید و نرم‌افزار امنیتی که شامل ویژگی‌های حریم‌خصوصی آنلاین است را نصب و استفاده کنید.

 

نتایج جستجوی قدیمی را حذف کنید

نتایج موتورهای جستجو می‌توانند اطلاعات زیادی را در مورد شما از طریق وب‌سایت‌های کارگزار داده، صفحات رسانه‌های اجتماعی، داستآن‌های خبری و حتی تصاویر ذخیره‌شده در اختیار شما قرار دهند. اما می‌توانید با ارسال فرم درخواست حذف، از Google بخواهید نتایج حاوی اطلاعات‌شخصی شما را حذف کند. این 100٪ تضمین شده نیست، اما Google سعی می‌کند داده‌های شما را از نتایج خود حذف کند، و احتمال اینکه شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنید بسیار کمتر می‌کند.

 

و حرف آخر در مورد حذف اطلاعات‌شخصی از اینترنت

حذف اطلاعات‌شخصی شما از اینترنت فقط در حفظ حریم‌خصوصی تا حد زیادی انجام می‌شود. همچنین باید هنگام انتقال فایل‌ها از نرم‌افزار رمزگذاری یا VPN استفاده کنید و نرم‌افزار امنیتی اینترنت و آنتی‌ویروس را روی رایانه، گوشی هوشمند و تبلت خود نصب کنید. اگرچه این روند کمی زمان و تلاش خواهد برد، اما آرامش خاطر افزایش حریم خصوصی ارزشمند خواهد بود.