حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

3 مورد از مشکلات و مسائل مهم حفظ حریم‌خصوصی در اینترنت و نحوه جلوگیری از آن‌ها

تاریخ: 21 مهر 1400   امیر

سوء استفاده از اطلاعات کاربران به ویژه زمانی که برای خرید اطلاعاتشان را در سایت‌ها و فروشگاه‌ها وارد می‌کنند، جستجو و سابقه سرچ و ردیابی موقعیت مکانی اغلب از راه‌هایی است که به موجب آن کاربران متوجه می‌شوند حریم‌خصوصی آن‌ها بصورت آنلاین نقض شده است. در این نوشته قصد داریم این سه مورد را کامل بررسی کرده و در ادامه پنج راه خوب برای حفظ حریم‌خصوصی به شما آموزش خواهیم داد، با ما همراه باشید!

 

حریم‌خصوصی شما در اینترنت پراهمیت ترین مسئله آن است!

اینترنت سریعترین راه ارتباطی با جهان است اما متأسفانه امن ترین راه نیست. اینترنت مملو از کلاهبرداری است و وقتی آنلاین بودن را انتخاب می‌کنید در آستانه خطرات امنیتی و نقض حریم خصوصی خود قرار دارید. اکثر کاربران اینترنت از حق حریم‌خصوصی آنلاین خود و از خطرات احتمالی مرتبط با آن بی اطلاع هستند. نه تنها حریم‌خصوصی شما بلکه ایمنی شما نیز به خطر می‌افتد، به ویژه هنگامی که از اینترنت برای انجام کارهای مهم و محرمانه مانند بانک‌داری آنلاین و به اشتراک گذاری پرونده‌های مهم تجاری استفاده می‌کنید.

 

سه موضوع مهم در مورد حفظ حریم‌خصوصی آنلاین

کاربران آنلاین به طور باورنکردنی در برابر تهدیدات امنیتی آسیب پذیر هستند و لیست طولانی از مسائل مربوط به ایمنی آن‌ها وجود دارد. در اینجا ما فقط در مورد مسائل اصلی مربوط به حریم خصوصی آنلاین بحث می‌کنیم.

 

سابقه جست و جوی شما ممکن است مشکل ساز شود

هنگامی که آنلاین هستید تعدادی ردیاب یا همان آی‌پی برای اهداف مختلف استفاده می‌کنید. ردیاب‌ها سابقه جستجوی شما را ثبت می‌کنند و تمام فعالیت‌های آنلاین شما را از طرق مختلف ردیابی می‌کنند. این یک تصویر واضح از شخصیت شما و علایق شما ارائه می‌دهد که نقض سیاست حفظ حریم‌خصوصی آنلاین است و شما را به یک ملک عمومی و یک کشتزار عالی برای گروه‌های تبلیغاتی و بدتر از آن سواستفاده گران تبدیل می‌کند. بیشتر اوقات، این ردیابی فقط برای اهداف تبلیغاتی است و به تبلیغ کنندگان اجازه می‌دهد تبلیغات را مطابق سلیقه و علایق شما نشان دهند. اما گاهی اوقات از این اطلاعات توسط مجرمان سایبری برای انجام فعالیت‌های غیرمجاز و غیرقانونی استفاده می‌شود که وجود آنلاین شما را به خطر می اندازد.

 

اطلاعات بانکی و شخصی شما

سایت‌های مختلفی در اینترنت وجود دارد که برای دسترسی به خدمات آن‌ها به اطلاعات‌شخصی شما نیاز دارند. این سایت‌ها اغلب کوکی‌ها را ذخیره می‌کنند و اطلاعات‌شخصی شما را ذخیره می‌کنند و بعداً از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. بیشتر اوقات این اطلاعات رمزگذاری نمی‌شوند و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. این سوء استفاده از اطلاعات‌شخصی ممکن است عواقب جدی به دنبال داشته باشد. روند مدرن پورتال‌های بانک‌داری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی خطرات مربوط به حریم‌خصوصی آنلاین را چندین برابر کرده است. با به اشتراک گذاشتن اطلاعات بانکی و پرونده‌های مهم خود در اینترنت، شما راه را برای سارقان هموار می‌کنید و خود را در برابر مجرمان سایبری آسیب پذیر می‌کنید.

 

ردیابی مکان و دسترسی به لوکیشن

اکثر کاربران اینترنت با افتخار پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود را بارگذاری می‌کنند که مکان فعلی آن‌ها را مشخص کرده و دوستان و اعضای خانواده را برچسب گذاری می‌کند. به اشتراک گذاشتن رویدادهای زندگی خود با دوستان و خانواده بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز است، اما این داده‌ها تنها محدود به مخاطبان مورد انتظار شما نمی‌شود. این داده‌ها در سایت اجتماعی مورد استفاده شما ذخیره می‌شود و برای همیشه در آنجا باقی می ماند، اغلب بدون اطلاع شما (اگرچه ممکن است از طریق توافقنامه شرایط و خدمات رضایت داده باشید). همراه با برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، Google Maps و سایر برنامه‌ها نیز موقعیت مکانی شما را درخواست می‌کنند و با روشن کردن موقعیت مکانی خود، اطلاعات دست اول را در مورد اینکه دقیقاً کجا هستید و حرکت بعدی شما چیست، ارائه می‌دهید، که مطمئناً خطرناک و ناامن است.

 

پنج راه ممکن برای محافظت در برابر تهدیدات حریم‌خصوصی آنلاین

هیچ راه کامل و صد در صدی برای اجتناب کامل از تهدیدها و حملات وجود ندارد، اما با این وجود، برخی اقدامات را می‌توانید انجام دهید تا از قربانی شدن در اینترنت جلوگیری کنید. در اینجا برخی از اقدامات باید رعایت شود:

 

از وی.پی.ان استفاده کنید

روش‌های مختلفی برای محافظت از حریم‌خصوصی آنلاین شما وجود دارد، اما موفق ترین و مطمئن ترین راه از طریق VPN است. این یک ابزار است که یک تونل رمزگذاری شده برای تمام فعالیت‌های آنلاین شما را فراهم می‌کند، به این معنی که تمام اطلاعات منتقل شده بین شما و سایت میزبان شما را رمزگذاری می‌کند و هیچ فرصتی برای جاسوسی و جاسوسی باقی نمی‌گذارد. همچنین یک IP ناشناس به شما ارائه می‌دهد و هویت واقعی شما را پنهان می‌کند، موقعیت جغرافیایی شما را پنهان می‌کند و وجود آنلاین شما را امن تر و مطمئن تر می‌کند. VPN های مختلفی از جمله انواع رایگان و پولی موجود است. برخی از VPN ها در مقیاس کوچک کار می‌کنند و فقط به چند کشور دسترسی دارند در حالی که برخی دیگر بین‌المللی هستند و به اکثر نقاط جهان دسترسی دارند.

 

آپدیت مرورگر

هکرها می‌توانند به راحتی فعالیت‌های شما را ردیابی کرده و از طریق مرورگر شما وارد سیستم شما شوند. توصیه می‌شود مرورگر خود را به آخرین نسخه به‌روز کنید. از استفاده از وب‌سایت‌های ناخواسته که اطلاعات کاربر را می پرسند، خودداری کنید. همچنین می‌توانید تبلیغات را در مرورگر خود مسدود کرده و قبل از رضایت خود، زمان بیشتری را صرف مطالعه سیاست‌های حفظ حریم‌خصوصی کنید.

 

سیستم خود را به‌روز نگه دارید

سیستم خود را به‌روز نگه دارید تا مطمئن شوید که هیچ ویژگی و اصلاحات امنیتی را از دست نمی‌دهید. اگر استفاده از به‌روزرسانی‌ها برای شما مشکل است، همیشه می‌توانید از ابزارهای خودکار به‌روزرسانی نرم‌افزار خود استفاده کنید. به طور منظم سیستم خود را اسکن کنید یا بهتر است اسکن خودکار را در سیستم خود روشن نگه دارید.

 

حتما از آنتی‌ویروس استفاده کنید

یک برنامه ضد ویروس قوی دستگاه شما را از انواع بدافزارها، مانند جاسوس‌افزارها، ویروس‌ها، تروجان‌ها و غیره مصون نگه می‌دارد. همچنین می‌توانید از یک آنتی‌ویروس خوب استفاده کنید که در صورت بروز اشکال در سیستم شما، آن را به‌روز نگه می‌دارد. استفاده از آنتی‌ویروس ضروری است زیرا به شما کمک می‌کند تا به‌روزرسانی‌های زمان واقعی را دریافت کنید.

 

وضعیت خود را در رسانه‌های اجتماعی تنظیم کنید

از گزینه‌هایی که در اختیار شماست استفاده کنید. معمولاً شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند فیس‌بوک و گوگل به شما این امکان را می‌دهند که از برخی از موارد شخصی سازی و ردیابی خود، اگر نه همه آن‌ها، انصراف دهید.