حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

چگونه از حریم‌خصوصی دیجیتال خود محافظت کنیم؟

تاریخ: 27 مهر 1400   امیر

با ایجاد چند تغییر ساده در دستگاه‌ها و حساب‌های خود، می‌توانید امنیت خود را در برابر تلاش‌های ناخواسته افراد و دستگاه‌های خارجی برای دسترسی به داده‌های خود حفظ کنید و همچنین از حریم‌خصوصی خود در برابر افرادی که نمی‌خواهید اطلاعات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید محافظت کنید. شروع کار آسان است. در اینجا راهنمای چند تغییر ساده برایتان داریم که می‌توانید برای محافظت از خود و اطلاعات خود به صورت آنلاین ایجاد کنید.

 

حساب‌های خود را ایمن کنید

چرا: در دهه گذشته، نقض داده‌ها و نشت گذرواژه به شرکت‌هایی مانند Equifax، Facebook، Home Depot، Marriott، Target، Yahoo و تعداد بیشماری دیگر ضربه زده است. اگر حساب آنلاین دارید، احتمالاً هکرها اطلاعات حداقل یکی از آن‌ها را فاش کرده‌اند. آیا می‌خواهید بدانید کدام حساب شما به خطر افتاده است؟ آدرس ایمیل خود را در Do I Been Pwned جستجو کنید و آدرس ایمیل خود را با صدها مورد نقض داده ارجاع دهید.

چگونه: همه باید از یک مدیر رمز‌عبور برای ایجاد و به خاطر سپردن گذرواژه‌های مختلف و پیچیده برای هر حساب استفاده کنند - این مهمترین کاری است که امروزه مردم می‌توانند برای حفظ حریم خصوصی و امنیت خود انجام دهند. مدیران رمز‌عبور مورد علاقه Wirecutter LastPass و 1Password هستند. هر دو می‌توانند گذرواژه ایجاد کنند، حساب‌ها را برای نقض امنیت کنترل کنند، پیشنهاد تغییر رمزهای‌عبور ضعیف را بدهند و گذرواژه‌های شما را بین رایانه و تلفن خود همگام‌سازی کنند. به نظر می‌رسد مدیران رمز‌عبور برای راه‌اندازی وحشتناک هستند، اما پس از نصب یکی از آن‌ها فقط باید به طور معمول در اینترنت مرور کنید. هنگام ورود به حساب‌ها، مدیر گذرواژه رمزهای عبور شما را ذخیره می‌کند و پیشنهاد می‌دهد گذرواژه های ضعیف یا تکراری را تغییر دهید. در طول چند هفته، برای اکثر حساب‌های خود رمزهای جدید وارد می‌کنید. این زمان را نیز بگذارید تا گذرواژه‌های پیش‌فرض را برای هر دستگاهی در خانه خود تغییر دهید - اگر روتر خانه، لامپ های هوشمند یا دوربین‌های امنیتی همچنان از "1111" یا "1234" به عنوان رمز‌عبور استفاده می‌کنند، آن‌ها را تغییر دهید.

همه همچنین باید در صورت امکان برای حساب‌های آنلاین خود از احراز‌هویت دو مرحله‌ای استفاده کنند. اکثر بانک‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی اصلی این گزینه را ارائه می‌دهند. همانطور که از نامش پیداست، احراز‌هویت دو مرحله‌ای به دو مرحله نیاز دارد: وارد کردن گذرواژه و وارد کردن شماره‌ای که فقط شما می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، مرحله اول ورود به سیستم فیس‌بوک با نام‌کاربری و رمز‌عبور شما است. در مرحله دوم، فیس‌بوک یک کد موقت را در یک پیام متنی یا حتی بهتر از طریق برنامه‌ای مانند Google Authenticator برای شما ارسال می‌کند و شما آن کد را برای ورود وارد می‌کنید.

 

از مرورگر وب خود محافظت کنید

چرا: شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها همه کارهای شما را بصورت آنلاین پیگیری می‌کنند. هر آگهی، دکمه شبکه‌اجتماعی و وب‌سایت اطلاعات مربوط به مکان شما، عادات مرور و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کند. داده‌های جمع‌آوری شده بیشتر از آنچه شما انتظار دارید در مورد شما نشان می‌دهد. شما ممکن است خود را باهوش بدانید که هیچ وقت مشکلات پزشکی خود را توییت نمی‌کنید یا تمام اعتقادات مذهبی خود را در فیس‌بوک به اشتراک نمی‌گذارید، به عنوان مثال، اما این احتمال وجود دارد که وب سایت‌هایی که به طور مرتب از آن‌ها بازدید می‌کنید تمام اطلاعات مورد نیاز تبلیغ کنندگان را برای مشخص کردن نوع شخص شما ارائه‌دهند. این بخشی از نحوه تبلیغات هدفمند یکی از نگران کننده ترین نوآوری‌های اینترنت است.

چگونه: یک برنامه افزودنی مرورگر مانند uBlock Origin تبلیغات و داده‌های جمع‌آوری شده را مسدود می‌کند. افزونه uBlock Origin همچنین مانع از اجرای بدافزار در مرورگر شما می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که وقتی می‌خواهید از سایت هایی که می‌دانید امن هستند، مسدودسازی تبلیغات را خاموش کنید. uBlock را با Privacy Badger ترکیب کنید، که ردیاب‌ها را مسدود می‌کند و تبلیغات آنقدرها شما را دنبال نمی‌کنند. برای کاهش بیشتر تبلیغات stalker، تبلیغات مبتنی بر علاقه اپل، فیس‌بوک، گوگل و توییتر را غیرفعال کنید. بسیاری از وب‌سایت‌ها به معنای انصراف از جمع‌آوری داده‌ها هستند، اما شما باید این کار را به صورت دستی انجام دهید. Simple Opt Out دارای پیوندهای مستقیم برای دستورالعمل انصراف برای سایت‌های اصلی مانند Netflix، Reddit و سایر موارد است. انجام این کار مشکل را به طور کامل برطرف نمی‌کند، اما مقدار داده‌های جمع‌آوری شده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین باید افزونه HTTPS Everywhere را نصب کنید. وقتی سایت از آن پشتیبانی می‌کند، HTTPS Everywhere شما را به نسخه امن یک سایت هدایت می‌کند و این امر باعث می‌شود مهاجم-بخصوص اگر از Wi-Fi عمومی در کافی شاپ، فرودگاه یا هتل استفاده می‌کنید-به طور دیجیتالی از موارد مورد نظر استراق سمع کند. شما انجام می‌دهید.

برخی از افراد ممکن است بخواهند از یک شبکه خصوصی مجازی (وی.پی.ان) استفاده کنند، اما برای همه لازم نیست. اگر مرتباً به Wi-Fi عمومی متصل می‌شوید، وی.پی.ان مفید است زیرا وقتی HTTPS در دسترس نیست یک لایه امنیت به مرور شما می افزاید. همچنین می‌تواند حریم‌خصوصی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما را ارائه دهد و به حداقل رساندن ردیابی بر اساس آدرس IP شما کمک کند. اما تمام فعالیت‌های اینترنتی شما همچنان از طریق سرورهای ارائه‌دهنده ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن جریان دارد، بنابراین در استفاده از ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن شما تصمیم می‌گیرید که به شرکت خود نسبت به ISP خود اعتماد کنید تا داده‌های شما را ذخیره یا فروش نکند. مطمئن شوید که ابتدا جوانب مثبت و منفی را درک کرده‌اید، اما اگر ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن می‌خواهید، Wirecutter IVPN را توصیه می‌کند.

 

از نرم‌افزار آنتی‌ویروس در رایانه خود استفاده کنید

چرا: ممکن است ویروس‌ها مانند یک دهه پیش رایج به نظر نرسند، اما هنوز وجود دارند. نرم‌افزارهای مخرب روی رایانه شما می‌توانند انواع ویرانی را ایجاد کنند، از پنجره‌های پاپ آپ مزاحم گرفته تا استخراج پنهان بیت کوین گرفته تا اسکن اطلاعات‌شخصی. اگر در معرض کلیک کردن روی پیوندهای خطرناک هستید یا رایانه خود را با چند نفر در یک خانواده مشترک دارید، راه‌اندازی نرم‌افزار آنتی‌ویروس، به ویژه در رایانه‌های ویندوزی، ارزشمند است.

چگونه: اگر رایانه شما ویندوز 10 را اجرا می‌کند، باید از نرم‌افزار داخلی Microsoft، Windows Defender استفاده کنید. Windows Defender امنیت زیادی را برای اکثر افراد ارائه می‌دهد و این اصلی ترین آنتی‌ویروس است که Wirecutter توصیه می‌کند. ما پس از صحبت با چندین متخصص به این نتیجه رسیدیم. اگر نسخه قدیمی ویندوز را اجرا می‌کنید (حتی اگر توصیه می‌کنیم به ویندوز 10 به‌روز‌رسانی کنید) یا از رایانه مشترک استفاده می‌کنید، ممکن است لایه دوم حفاظت لازم باشد. برای این منظور، Malwarebytes Premium بهترین گزینه است. Malwarebytes بدون مزاحمت است، با Windows Defender به خوبی کار می‌کند و ده‌ها اعلان مزاحم مانند اکثر ابزارهای آنتی‌ویروس انجام نمی‌دهد.

کاربران Mac معمولاً با محافظت‌های موجود در macOS مشکلی ندارند، به ویژه اگر شما نرم‌افزار را فقط از App Store اپل بارگیری کرده و از برنامه‌های افزودنی مرورگر معروف استفاده کنید. اگر می‌خواهید لایه دوم امنیتی داشته باشید، Malwarebytes Premium برای Mac نیز در دسترس است. شما باید به طور کلی از برنامه‌های آنتی‌ویروس در تلفن خود اجتناب کنید و به بارگیری برنامه‌های مورد اعتماد از فروشگاه‌های رسمی پایبند باشید.