حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

هوش‌مصنوعی و حق فراموش شدن

تاریخ: 3 مرداد 1402   امیر

هوش‌مصنوعی به طور قابل توجهی بر حق فراموشی تأثیر می‌گذارد. حق فراموشی یک اصل قانونی است که به افراد اجازه می‌دهد درخواست کنند اطلاعات شخصی خاص از پلتفرم‌های اینترنتی حذف شوند. فناوری‌های هوش‌مصنوعی برای سرعت بخشیدن و خودکارسازی پاسخ به این درخواست‌ها استفاده می‌شود. بیایید ببینیم که هوش‌مصنوعی چه کمکی به حق فراموش شدن می‌کند و این که آیا نهایتا برای آن مفید است یا سد راه حق فراموش شدن می‌شود؟

 

استفاده از هوش‌مصنوعی برای تقویت حق فراموشی

بدون شک هوش‌مصنوعی بدون غرض ورزی می‌تواند کمک کند تا اطلاعات نادرست و همچنین اطلاعات خصوصی افراد از بستر اینترنت پاک شده و آن را به فضایی امن‌تر بدل نماید. هوش‌مصنوعی به پلتفرم‌ها کمک می‌کند تا با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، درخواست‌های حذف را به طور موثر پردازش کنند و شناسایی و حذف اطلاعات خاص را آسان‌تر می‌کنند. این مقیاس پذیری رسیدگی به درخواست‌ها را بهبود می‌بخشد. هوش‌مصنوعی هنگام ارزیابی درخواست‌ها عواملی مانند منافع عمومی، ارزش تاریخی و شرایط فردی را در نظر می‌گیرد و ایجاد تعادل بین حقوق حریم‌خصوصی و آزادی بیان را ممکن می‌سازد و این کار را می‌تواند بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از همتایان انسانی خود انجام دهد. هوش‌مصنوعی با یادگیری از قضاوت‌ها و بازخوردهای گذشته، تصمیم‌گیری را در طول زمان بهبود می‌بخشد، با موقعیت‌های مختلف سازگار می‌شود و دقت و انصاف را در درخواست‌های آینده افزایش می‌دهد.

 

تفسیر و اجرای حق فراموشی

حق فراموشی یک مفهوم حقوقی نسبتاً جدید و نوظهور است که پیامدهای زیادی برای سیاست‌های اینترنتی، آزادی بیان و حریم‌خصوصی دارد. اگر در کشوری زندگی می‌کنید که حق فراموش شدن را اعمال می‌کند، این حق را دارید که درخواست حذف برخی از آدرس‌های وب از نتایج موتورهای جستجو (که حذف از فهرست نیز نامیده می‌شود) یا حذف برخی از داده‌های شخصی خاص که نمی‌خواهید موتورهای جستجو دیگر آنها را پردازش کنند، دارید. حق فراموشی هنوز در سطح جهانی بسیار مورد بحث است، تا حدی به دلیل تعارض در تفسیر آن و همچنین به دلیل مسائل عملی در مورد اجرای آن، اما شاید هوش‌مصنوعی راه نجات آن باشد!

 

چگونه هوش‌مصنوعی می‌تواند مانع از اعمال حق فراموشی شود؟

هوش‌مصنوعی تنها در صورتی برای ما مفید خواهد بود که عاقلانه استفاده شود. هر چیز مثبتی، رویه‌ی تاریکی هم دارد که باید از آن آگاه بود. هوش‌مصنوعی سوگیری‌هایی را از داده‌های آموزشی خود به ارث می‌برد که می‌تواند منجر به نتایج ناعادلانه‌‌ای شود که به طور نامتناسبی بر افراد یا گروه‌های خاص تأثیر می‌گذارد. داده‌ها و استراتژی‌های آموزشی متنوع و به روز شده برای کاهش تعصب برای رسیدگی به این امر ضروری است. هوش‌مصنوعی با درک زمینه‌های ظریف و داده‌های شخصی پیچیده مبارزه می‌کند و تعیین دقیق اینکه آیا چیزی باید حذف یا فراموش شود را دشوار می‌کند و این می‌تواند منجر به نتیجه گیری‌های نادرست شود. فقدان شفافیت در الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی و تصمیم‌گیری، پاسخگویی و اعتماد را تضعیف می‌کند و درک این که چرا درخواست‌های حذف پذیرفته یا رد می‌شوند، برای افراد چالش‌برانگیز است. هوش‌مصنوعی همچنین در شناسایی و حذف محتوای نامناسب در پلتفرم‌ها با چالش‌هایی مواجه است که نیاز به همکاری و همکاری در بهبود مستمر الگوریتم‌ها را برجسته می‌کند. فراموش نکنیم که هوش‌مصنوعی ابزار قدرتمندی برای محافظت از کودکان آنلاین است، اما مجرمان نیز از آن برای آسیب رساندن و استثمار آنلاین کودکان سوء استفاده می‌کنند.