حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

با خطرات پشتیبانی فنی جعلی آشنا هستید؟!

تاریخ: 10 آبان 1400   امیر

پشتیبانان فنی، کلاهبردارانی در لباس متخصصین!

کلاهبرداران پشتیبانی فنی از شما می‌خواهند که فکر کنید با رایانه خود مشکل جدی دارید، مانند ویروس‌ها. آن‌ها از شما می‌خواهند برای خدمات پشتیبانی فنی که به آن‌ها نیاز ندارید، برای رفع مشکلی که وجود ندارد، هزینه بپردازید. آن‌ها اغلب از شما می‌خواهند که با سیم‌کشی پول، قرار دادن پول روی کارت هدیه، کارت پیش‌پرداخت یا کارت بارگیری مجدد پول نقد، یا استفاده از یک برنامه انتقال پول، پرداخت کنید، زیرا می‌دانند که برگشت این نوع پرداخت‌ها دشوار است. وب سایت‌ها و حساب‌های پشتیبانی فنی جعلی در شبکه‌های‌اجتماعی یک خطر واقعی هستند. چگونه آن‌ها را تشخیص دهیم و از آن‌ها دوری کنیم. شرکت‌های بزرگ و مشتریان آن‌ها مرتباً هدف کلاهبرداران آنلاین قرار می‌گیرند. حملات می‌توانند از هر نوع و سطحی از پیچیدگی باشند، از فیشینگ تصادفی گرفته تا طرح های هنرمندانه. یکی از رایج ترین کلاهبرداری‌های آنلاین در سال‌های اخیر پشتیبانی فنی جعلی بوده است. پیوندهایی به سایت‌های پشتیبانی فنی جعلی، همراه با نقدهای تحسین برانگیز، هم در انجمن‌هایی که به یک موضوع خاص اختصاص داده شده‌اند و هم در شبکه‌های اجتماعی قابل مشاهده هستند. در رسانه‌های اجتماعی، حتی ممکن است به یکی از تعداد زیادی از حساب‌های پشتیبانی جعلی Kaspersky Lab برخورد کنید.

 

از کجا این پشتیبانان قلابی را بشناسیم؟

همه این پروفایل‌ها یک چیز مشترک دارند: آن‌ها ادعا می‌کنند که در هر موضوعی که مربوط به محصولات شرکت است، با کارکنان پشتیبانی فنی آموزش‌ دیده و بسیار ماهر که ظاهراً آماده هستند و منتظرند تا با مشکلات کاربران رسیدگی کنند، کمک می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که رایگان نیست.

فریب خوردن به اندازه کافی ناخوشایند است، اما این تنها نیمی از دردسر است. بدتر از آن روشی است که خدمات پشتیبانی جعلی مشکلات کاربران را "حل" می‌کند. به عنوان مثال، اینجا یک وب‌سایت است که از کاربر می‌خواهد جزئیات حساب خود را برای اجرای اسکن ویروس وارد کند (شما هرگز نباید این کار را انجام دهید). مثلا یک وب‌سایت پشتیبانی جعلی به نام Kaspersky Lab هست که اطلاعات حساب را درخواست می‌کند، ظاهراً برای اجرای اسکن ویروس! در 73٪، اسکن ناگهان متوقف می شود (تست بر روی دستگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که همیشه 73٪ است)، پس از آن "پشتیبانی فنی" به شما می‌گوید: "امنیت خود را ارتقا دهید." واضح است که محاسبه به این صورت است که کاربر با مشاهده اخطار، با "پشتیبانی فنی" برای کمک در مورد این ارتقا تماس می‌گیرد.

 

اسکن ویروس جعلی همیشه در 73٪ متوقف می‌شود

متأسفانه، ما نتوانستیم مشخص کنیم که چه اطلاعات دقیقی از قربانی خواسته می‌شود در طول تماس فاش کند، زیرا مدت کوتاهی پس از شناسایی سایت، جزئیات زیر برگه مخاطبین ناگهان ناپدید شدند. بنابراین ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که قربانی ممکن است در نتیجه این "کمک" چه چیزی را از دست بدهد. مثلا سایت دیگری وجود دارد که در آن علاوه بر اطلاعات‌شخصی، از کاربر خواسته می‌شود تا کد فعال سازی محصول کسپرسکی را وارد کند. پس از وارد کردن اطلاعات توسط کاربر، یک پیغام خطا به «مشکلات» مختلف اشاره می‌کند و یک بار دیگر از کاربر خواسته می‌شود که از طریق تلفن با «پشتیبانی فنی» تماس بگیرد. یا وب‌سایت دیگری هست که پشتیبانی فنی لابراتوار کسپرسکی جعلی برای حل کردن پیشنهاد می‌کند یک جستجوی ساده در شماره‌تلفن هر آنچه را که باید در مورد این سرویس بدانید در اختیار شما قرار می‌دهد. با بررسی نتایج جستجو، متوجه شدیم که این عدد نه تنها برای فریب کاربران آزمایشگاه کسپرسکی، بلکه کاربران سایر شرکت‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

بررسی نشان داد که از همین تعداد برای کلاهبرداری از کاربران چندین شرکت استفاده می‌شود!

در جریان تحقیقات کوچک ما، تعداد زیادی از منابع مشابه مسدود شد. اما ممنوعیت همه این‌گونه سایت‌ها امکان پذیر نیست. تا زمانی که این نوع فعالیت سودآور باقی بماند، سایت‌های پشتیبانی فنی جعلی به رشد قارچ ادامه خواهند داد. در اینجا چند نکته ساده برای کمک به جلوگیری از "حرفه‌ای‌های پشتیبانی" از این نوع آورده شده است:

  • در صورت بروز مشکلات محصول، فقط از خدمات پشتیبانی رسمی استفاده کنید. فقط در آنجا کمک متخصص و پاسخ به سؤالات خود را دریافت خواهید کرد.
  • در شبکه‌های‌اجتماعی، همیشه بررسی کنید که آیا حساب‌ها رسمی هستند یا خیر - برای تأیید، به دنبال نشان آبی در کنار نام حساب باشید.
  • اگر به شما یک وب‌سایت پشتیبانی توصیه شد، یا خودتان آن را به صورت آنلاین پیدا کردید، وقت بگذارید و کمی جستجو کنید. گاهی اوقات فقط جستجوی نام وب‌سایت کافی است.
  • همچنین می‌توانید بررسی کنید که آدرس وب‌سایت برای چه کسی ثبت شده است. اگر به جای شرکت معتبری که انتظارش را داشتید، آدرس در یک نهاد نامعلوم ثبت شده باشد، چه رسد به یک فرد، وب‌سایت حتما جعلی است.
  • آزمایشگاه کسپرسکی هر کاری که می‌تواند برای محافظت از کاربران در برابر چنین منابعی انجام می‌دهد: همه محصولات ما محافظت داخلی در برابر وب‌سایت‌های بالقوه خطرناک، از جمله تمام سایت‌های پشتیبانی فنی جعلی که ما کشف کردیم، ارائه می‌کنند.

 

شناسایی و اجتناب از کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی

کلاهبرداران پشتیبانی فنی از تاکتیک‌های مختلفی برای فریب دادن افراد استفاده می‌کنند. مشاهده این تاکتیک‌ها به شما کمک می‌کند تا از کلاهبرداری جلوگیری کنید.

 

تماس‌های تلفنی

کلاهبرداران پشتیبانی فنی ممکن است تماس بگیرند و وانمود کنند که یک تکنسین رایانه از یک شرکت معروف هستند. آن‌ها می‌گویند که با رایانه شما مشکل پیدا کرده‌اند. آن‌ها اغلب از شما می‌خواهند که به آن‌ها دسترسی از راه‌دور به رایانه خود بدهید و سپس وانمود کنید که یک آزمایش تشخیصی را انجام می‌دهید. سپس سعی می‌کنند شما را وادار کنند که برای رفع مشکلی که وجود ندارد، پولی بپردازید. به تماس مخفی FTC با یک کلاهبردار پشتیبانی فنی گوش دهید. اگر از کسی که می‌گوید مشکلی در رایانه شما وجود دارد، انتظارش را نداشتید، تماس تلفنی را قطع کنید.

 

 

هشدارهای پاپ آپ

کلاهبرداران پشتیبانی فنی ممکن است سعی کنند با یک پنجره بازشو که روی صفحه رایانه شما ظاهر می‌شود، شما را فریب دهند. ممکن است مانند یک پیام خطا از سیستم‌عامل یا نرم‌افزار آنتی‌ویروس شما به نظر برسد و ممکن است از آرم‌های شرکت ها یا وب‌سایت‌های مورد اعتماد استفاده کند. پیام موجود در پنجره در مورد یک مشکل امنیتی در رایانه شما هشدار می‌دهد و به شما می‌گوید برای دریافت راهنمایی با شماره‌تلفن تماس بگیرید. اگر این نوع پنجره بازشو در رایانه خود دارید، با شماره تماس نگیرید. هشدارها و پیام‌های امنیتی واقعی هرگز از شما نمی‌خواهند با شماره تلفن تماس بگیرید.

 

تبلیغات و لیست‌های آنلاین در صفحات نتایج جستجو

کلاهبرداران پشتیبانی فنی سعی می‌کنند وب‌سایت‌های خود را در نتایج جستجوی آنلاین برای پشتیبانی فنی نشان دهند. یا ممکن است تبلیغات خود را به صورت آنلاین اجرا کنند. کلاهبرداران امیدوارند که برای دریافت کمک با شماره‌تلفن تماس بگیرید. اگر به دنبال پشتیبانی فنی هستید، به شرکتی بروید که می‌شناسید و به آن اعتماد دارید.

 

2 راه برای جلوگیری از کلاهبرداری پشتیبانی فنی
  • شرکت‌های فنی قانونی از طریق تلفن، ایمیل یا پیامک با شما تماس نمی‌گیرند تا به شما بگویند مشکلی در رایانه شما وجود دارد.
  • هشدارهای پاپ آپ امنیتی از شرکت‌های واقعی فناوری هرگز از شما نمی‌خواهند با شماره‌تلفن تماس بگیرید.

 

اگر فکر می‌کنید کامپیوتر شما مشکلی دارد چه کاری باید انجام دهید؟

اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکلی در رایانه شما وجود داشته باشد، نرم‌افزار امنیتی رایانه خود را به‌روز کنید و اسکن را اجرا کنید. اگر برای رفع مشکل به کمک نیاز دارید، به کسی که می‌شناسید و به آن اعتماد دارید بروید. بسیاری از شرکت های نرم‌افزاری پشتیبانی آنلاین یا تلفنی ارائه می‌دهند. فروشگاه‌هایی که تجهیزات کامپیوتری می فروشند نیز پشتیبانی فنی را به صورت حضوری ارائه می‌دهند.

 

اگر مورد کلاهبرداری قرار گرفتید چه کاری انجام دهید؟

اگر با یک کارت اعتباری یا نقدی به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی پرداخت کرده باشید، ممکن است بتوانید تراکنش را متوقف کنید. فوراً با شرکت یا بانک کارت اعتباری خود تماس بگیرید. به آن‌ها بگویید چه اتفاقی افتاده است و بپرسید که آیا می‌توانند اتهامات را پس بگیرند. اگر با یک کارت هدیه به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی پرداخت کرده‌اید، فوراً با شرکتی که کارت را صادر کرده است تماس بگیرید. به آن‌ها بگویید که با گیفت کارت به یک کلاهبردار پرداخت کرده‌اید و بپرسید که آیا می‌توانند پول شما را بازپرداخت کنند یا خیر. اگر به یک کلاهبردار اجازه دسترسی از راه‌دور به رایانه خود داده اید، نرم‌افزار امنیتی رایانه خود را به‌روز کنید. سپس اسکن را اجرا کنید و هر چیزی را که به عنوان مشکل شناسایی می‌کند حذف کنید. اگر نام‌کاربری و رمز‌عبور خود را به یک کلاهبردار پشتیبانی فنی داده اید، بلافاصله رمز‌عبور خود را تغییر دهید. اگر از همان رمز‌عبور برای حساب‌ها یا سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید، آن را در آنجا نیز تغییر دهید. رمز‌عبور جدیدی ایجاد کنید که قوی باشد.

اگر شخصی تماس بگیرد تا برای خدمات پشتیبانی فنی که برای آن پول پرداخت کرده‌اید به شما بازپرداخت بدهد، احتمالاً یک کلاهبرداری بازپرداخت جعلی است. کلاهبرداری چگونه کار می‌کند؟ تماس گیرنده از شما می پرسد که آیا از خدماتی که دریافت کرده‌اید راضی بودید یا خیر. اگر بگویید «نه»، به شما بازپرداخت می‌دهند. در یک تغییر دیگر، تماس‌گیرنده می‌گوید که شرکت بازپرداخت می‌کند زیرا از کار افتاده است. مهم نیست داستان آن‌ها، آن‌ها بازپرداخت نمی‌کنند. آن‌ها سعی می کنند بیشتر پول شما را بدزدند. حساب‌بانکی، کارت اعتباری یا سایر اطلاعات پرداخت خود را به آن‌ها ندهید.

 

گزارش کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی

اگر یک کلاهبردار پشتیبانی فنی با شما تماس گرفت، آن را به پلیس فتا گزارش دهید. هنگامی که یک کلاهبرداری را گزارش می‌کنید، فتا می‌تواند از اطلاعات برای ایجاد پرونده علیه کلاهبرداران استفاده کند.

 

چرا باید این تقلب را گزارش کنید؟

اکنون که می‌دانید چگونه یک کلاهبرداری پشتیبانی فنی را تشخیص دهید، آنچه را که آموخته اید با کسی که می‌شناسید به اشتراک بگذارید. ممکن است به آن‌ها کمک کنید از کلاهبرداری پشتیبانی فنی جلوگیری کنند.