حق فراموش شدن

دایرکتوری حذف حساب‌های کاربری

rtbf.ir

3 راه برای محافظت از داده‌های خود در برابر ChatGPT

تاریخ: 3 مرداد 1402   امیر

ChatGPT مثل یک دوست به شما پاسخ می‌دهد، اما الزاما دوست شما نیست! این روزها کسی نیست که از پیشرفت‌های عجیب و غریب و واقعا تحسین برانگیز هوش‌مصنوعی به وجد نیامده باشد و ChatGPT را نشناسد، اما معمولا واکنش مردم در قبال رونمایی از ChatGPT دوگانه است. برخی از افراد این فناوری را بهترین راهکار برای کارآفرینی و زندگی راحت تر‌ می‌دانند. به طوری که آرزو‌ می‌کردند این فناوری چند سال قبل وارد بازار‌ می‌شد تا پروژه‌هایشان را انجام دهد یا در انجام تسک‌های مربوطه کمکشان کند. اگر بخواهیم دیدگاه این گروه را منصفانه بررسی کنیم، باید گفت اوضاع کاملا منطقی به نظر‌ می‌رسد. هرچه باشد ChatGPT دامنه متنوعی از کارها را انجام‌ می‌دهد.

پس طبیعی است که کارآفرینان یا حتی مردم عادی عاشق آن باشند. ChatGPT کارهای بسیاری را آسان کرده، سرعت انجام بسیاری از پروژه‌ها را بالا برده و از صرف هزینه هم جلوگیری می‌کند. اما این تمام ماجرا نیست!

 

چرا باید در استفاده از ChatGPT محتاط باشیم؟

با وجود تمام تعریف‌ها و تحسین‌ها، ChatGPT همراه با انتقادهای زیادی است. بسیاری از مردم نگران وقوع یک بحران همه جانبه در بازار کار هستند. همین حالا هم کلی از ابزارهای دارای هوش‌مصنوعی بازار کار نیروی انسانی را حسابی به هم ریخته است. بنابراین تعامل با یک ابزار تازه حسابی دردسرساز خواهد بود. به علاوه، ChatGPT در کنار اینکه کارهای زیادی انجام‌ می‌دهد، در واقع هیچ کدام از آن‌ها را خیلی عالی یا بی نقص دنبال‌ نمی‌کند و باید بلد باشید چگونه با آن کار کنید که نتیجه مورد نیازتان را دریافت کنید. این ابزار به نوعی همه کاره و هیچ کاره است. پس طبیعی است که کاربران اعتماد چندانی به آن نداشته باشند. همچنین بیشتر فناوری‌های جدید مسائل حریم‌خصوصی و امنیتی جدیدی را به همراه دارند و ChatGPT و OpenAIنیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

ChatGPT مانند هر ابزار دیگری، باید محتاطانه استفاده شود!

توسعه دهندگان ChatGPT آن را پس از آموزش و قرار دادن میلیاردها دیتای متنوع در دسترس عموم قرار داده‌اند اما ChatGPT همچنین از مکالمات شما برای یادگیری خودش استفاده‌ می‌کند، بنابراین اگر‌ می‌خواهید از حریم‌خصوصی خود محافظت کنید، باید بدانید که چه گزینه‌هایی برایتان وجود دارد. ابزار ChatGPT رغم ظاهر غلط انداز و کمک‌های فراوانی که به کاربران‌ می‌کند، در زمینه حفاظت از اطلاعات آن‌ها عملکرد فاجعه باری دارد. به طوری که برخی از کارشناس‌ها این ابزار را به فروش اطلاعات کاربران به طور کاملا آگاهانه متهم‌ می‌کنند.

 

حالت ناشناس را در ChatGPT فعال کنید

به‌طور پیش‌فرض، OpenAI از پیام‌هایی که به ChatGPT ارسال می‌کنید برای آموزش و بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند. اما کاربران این قدرت را دارند که با استفاده از حالت ناشناس پلتفرم‌ها از این اتفاق جلوگیری کنند. برای فعال‌کردن آن، ChatGPT را در مرورگر خود باز کنید، روی نام کاربری خود در سمت چپ کلیک کنید، به تنظیمات بروید و در کنار Data Controls روی Show کلیک کنید. پس از رسیدن به آنجا، بخش تاریخچه و آموزش ChatGPT را خاموش کنید. از حالا به بعد هر بار که برگه مرورگر را ببندید، گزارش مکالمه شما با ChatGPT از حساب شما ناپدید‌ می‌شود. اما این بدان معنا نیست که کاملاً از بین رفته است. پشت صحنه OpenAI به مدت 30 روز در تاریخچه چت شما قرار‌ می‌گیرد تا قبل از حذف دائم آن را مورد بررسی قرار داده تا مبادا سواستفاده‌ای رخ دهد. در منوی Data Controls، یک گزینه Export data وجود دارد. این بر نحوه استفاده OpenAI از اطلاعات شما یا حذف آنچه که قبلاً جمع‌آوری کرده است تأثیر‌ نمی‌گذارد، اما به شما ایده بهتری از آنچه OpenAI روی شما دارد‌ می‌دهد. ممکن است شامل چت‌هایی باشد که پاک نکرده‌اید و بازخوردی که به پاسخ‌های ChatGPT داده اید. اگر چیزی در آن وجود دارد که با آن راحت نیستید،‌ می‌توانید به صورت دستی سابقه چت خود را پاک کنید. به رابط ChatGPT برگردید، روی نام کاربری خود و سپس پاک‌کردن مکالمات کلیک کنید تا کل گزارش خود را به یکباره پاک کنید، یا روی نماد سطل زباله در کنار هر چت خاصی کلیک کنید تا آن را پاک کنید. در نهایت، اگر دیگر نمی‌خواهید با ChatGPT صحبت کنید، همیشه می‌توانید اکانت خود را حذف کنید که می‌توانید از پنل Data Controls این کار را انجام دهید.

 

مراقب آنچه به ChatGPT می‌گویید باشید

ChatGPT ممکن است متن را به روشی طبیعی و واقعی تولید کند، اما به عنوان یک دوست یا مشاور به آن اعتماد نکنید. اسناد پشتیبانی رسمی این پلتفرم به کاربران می‌گوید که هیچ اطلاعات حساسی را با چت بات به اشتراک نگذارند و این به این دلیل است که مطمئن شدن از نحوه استفاده و تجزیه و تحلیل داده‌های شما در آینده دشوار است. خط‌مشی رازداری ربات چت می‌گوید که OpenAI داده‌هایی مانند مکالمات شما و ویژگی‌هایی را که با آن‌ها درگیر می‌شوید ثبت می‌کند و ممکن است «اطلاعات جمع‌آوری شده» مانند آمار کاربران را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، در پاسخ به درخواست‌های قانونی مجریان قانون، این شرکت همچنین ممکن است اطلاعات‌شخصی کاربران مانند آدرس‌های ایمیل و داده‌های موقعیت مکانی را با «شرکت‌های وابسته» به اشتراک بگذارد. اما این سند مبهم است و مشخص‌ نمی‌کند که این شرکت‌های وابسته دقیقا چه کسانی هستند.

 

با برنامه‌های شخص ثالث ChatGPT بسیار محتاط باشید

ما آنچه را که باید هنگام استفاده از پلتفرم ChatGPT بدانید، پوشش داده‌ایم، اما این تنها جایی نیست که با ربات چت مواجه می‌شوید. این ابزار در همه جا ظاهر‌ می‌شود زیرا OpenAI به برنامه‌ها و پلاگین‌های شخص ثالث اجازه‌ می‌دهد تا بر بستر آن ساخته شوند. و اگر از هر یک از آن‌ها استفاده‌ می‌کنید، مجموعه جدیدی از مسائل حریم‌خصوصی و امنیتی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها فکر کنید. وقتی صحبت از استفاده از برنامه یا برنامه افزودنی مرورگر ساخته شده بر روی ChatGPT می‌شود، باید همان احتیاط را در مورد هر ابزار شخص ثالث دیگر به کار ببرید: مجوزهای مورد نیاز آن را بررسی کنید، خط مشی رازداری و شرایط و ضوابط را مطالعه کنید و در مورد هزینه‌های مرتبط با آن، اعم از هزینه اشتراک یا پرداخت‌های درون برنامه، مطلع شوید. فراموش نکنید به محض اینکه چیزی به اندازه ChatGPT محبوب شود، کلاهبرداران و هکرها نیز مایل به ورود به آن هستند، بنابراین ما همچنین توصیه می‌کنیم درباره پیشینه توسعه‌دهنده پشت هر ابزار ChatGPT که استفاده می‌کنید تحقیق کنید.